گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) در جو تبلیغات انتخاباتی به فراموشی سپرده نشود

گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) در جو تبلیغات انتخاباتی به فراموشی سپرده نشود

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
لقمانی گفت: کاندیداهای محترم باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند که در این فضا و جو تبلیغات انتخاباتی، گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) به فراموشی سپرده نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید علی نقی طبیب لقمانی»  امروز (سه شنبه 25 خرداد) در تشریح ویژه برنامه های دهه کرامت در جمع خبرنگاران به اعتقادات مردم و ارادت ویژه آنان به حضرت احمد ابن موسی(ع) اشاره کرد و گفت: آموزه های دینی و فرهنگ ما با یک فرهنگ عمیق و اعتقاد و ارادت ویژه به حضرت شاهچراغ  عجین شده است.
وی با بیان اینکه حرم حضرت احمد ابن موسی (ع) سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است، اظهار کرد: به برکت وجود مقدس و نازنین حضرت شاهچراغ (ع)، شیراز را به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و مثلث مذهبی و گردشگری مطرح کرده است.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس با گرامیداشت ششم ذی القعده بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی (ع)، از برگزاری سومین جشنواره چلچراغ با محوریت تببین ابعاد شخصیت علمی و عملی حضرت شاهچراغ (ع) خبر داد و ابراز کرد: در ۲ سال گذشته بیش از یکهزار مقاله در خصوص تبیین ویژگی های این امامزاده واجب التکریم به جشنواره ارسال شده و در نهایت ۴۰ اثر برگزیده و به چاپ رسیده است.

وی بیان کرد: تاکیدات ویژه ای در خصوص آذین بندی، فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی همزمان با 11 ذی القعده مصادف با میلاد باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شهر داشته ایم.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، با اشاره به تقارن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با ایام دهه کرامت، تأکید کرد: کاندیداهای محترم باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند که در این فضا و جو تبلیغات انتخاباتی، گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) به فراموشی سپرده نشود.

وی اهمیت بهبود بخشیدن به جایگاه گردشگری مذهبی متناسب با وجود مقدس حضرت شاهچراغ در شهر شیراز را متذکر شد و گفت: با توجه به شیوع کرونا حضور زائران کمتر شده است اما حضور مقامات در این حرم شریف و بازتاب ملی آن و همچنین مباحث مربوط به پیرامون حرم برای توسعه گردشگری مذهبی و رونق بخشیدن آن، مورد توجه است.

لقمانی عنوان کرد: نباید انتظار داشته باشیم شهری همچون شیراز که 13 سال مزین به این نام شده است با شهری مثل مشهد که یک ایران سرازیر آن می شود، قیاس شود.

وی به تدوین طرح جامع زیارتی شهر شیراز در 19 جلد اشاره و خاطرنشان کرد: برای محوریت بخشیدن گردشگری مذهبسی در شهر شیراز و توسعه آن باید اقدامات فرهنگی از قبیل ایجاد المان هایی در سطح شهر، تسهیل مسیرهای دسترسی به حرم مطهر صورت بگیرد که در این راستا اجرای طرح توسعه حرم احمد ابن موسی (ع) و اتصال آن به مسجد جامع اقدامی بی بدیل بود.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، در تشریح ویژه برنامه های دهه کرامت، اعلام کرد: شاخص ترین برنامه های ویژه این ایام با محوریت حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) و رعایت پروتکل های بهداشتی در این آستان مقدس برگزار می شود.

وی افزود: آذین بندی و فضاسازی ویژه این ایام مبارک در سطح شهر، برگزاری دو گردهمایی ویژه دهه کرامت در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، درج بزرگداشت دهه کرامت در سربرگ های ادارات، برگزاری اردوهای دانش آموزی از سراسر استان برای زیارت حرم مطهر با شناسایی زائر اولی های حرم و در راستای معرفی و تبیین سیره حضرت شاهچراغ (ع) و سایر برنامه های فرهنگی که با محوریت جشن های ویژه این دهه پیش بینی شده از شاخص ترین برنامه های دهه کرامت است.

لقمانی، در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طرح توسعه حرم مطهر، اظهار کرد: در قانون بودجه 1400 ردیف بودجه برای حرم های مطهر امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) تعیین شده است و در شیراز به دلیل اینکه دارای بافت تاریخی است ضوابطی از سوی میراث فرهنگی مقرر است.

وی ابراز کرد: اجرای طرح توسعه حرم حضرت احمد ابن موسی (ع) در 57 هکتار پیش بینی شده است، برخی ملاک ها و ضوابط و مقررات مدنظر میراث فرهنگی با کار کارشناسی قابل حل است و طی جلساتی که با امام جمعه محترم شیراز، استاندار فارس و متولیان برگزار شده به نقطه مشترکی دست یافته ایم که با حفظ ارزش بافت تاریخی، توسعه متوازن را داشته باشیم و سرزندگی به این بافت برگردد.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، با اشاره به نگاه ویژه دولت بر توسعه گردشگری، بیان کرد: بافت تاریخی شیراز پیوستگی کامل تاریخی دارد همین ویژگی آن را از سایر بافت های تاریخی کشور متمایز کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس مهد تمدن است اگر به 2 حکومت بزرگ و تاریخچه 750 ساله و جایگاه ویژه آنان و حکومت بر 42 درصد از جهان آن زمان نگاه کنیم به اهمیت استان فارس به عنوان مهد تمدن دست می یابیم، اضافه کرد: استان فارس با در بر داشتن 30 درصد از آثار تاریخی و باستانی کشور، ویترین آثار میراث فرهنگی ایران است.

لقمانی در پایان یادآور شد: این استان بیشترین بقاع متبرکه را در دل خود جای داده است و پنج اثر جهانی از مجموع 23 آثار تاریخی به ثبت رسیده جهانی کشور، در استان فارس واقع شده است.

پایان پیام/ 130