ارتباط گره‌گشایی از مردم در تحقق مسجد تراز/ وقتی مساجد دنیا را حیرت‌زده کردند

ارتباط گره‌گشایی از مردم در تحقق مسجد تراز/ وقتی مساجد دنیا را حیرت‌زده کردند

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
مسئولان حوزه مسجد با شرح ویژگی‌های مسجد تراز انقلابی اسلامی، تاکید کردند: آنچه مساجد در دوره کرونا در موضوع گره‌گشایی از مردم انجام دادند، دنیا را حیرت‌زده کرد و خوب است به عنوان مدل حکمرانی مردمی به دنیا عرضه شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، چهارمین روز از دهه کرامت (فاصله بین یکم تا 11 ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا سالروز ولادت امام رضا(ع)) با عنوان «مسجد تراز اسلامی و انقلابی، محور گره گشایی و همدلی» نامگذاری شده است. به مناسبت فرا رسیدن این روز و در گفتگو با کارشناسان و مسئولان مسجدی ویژگی های مسجد تراز انقلاب و اسلام را بررسی کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

مساجد پناه مردم هستند

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «ناصر میرمحمدیان» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مساجد از قدیم الایام محل آمد و شد افراد برای رفع مشکلات شان بوده اند، اظهار می کند: چنان که در صدر اسلام مسجد مامن و پناه ایتام، فقرا و مستضعفان، بیماران و بیکاران بود و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در همان مسجد با کمک مومنان مشکلات آنها را برطرف می کردند.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح می کند: حتی در جنگ ها، اتاق عملیات در مساجد تشکیل و جنگ و جهاد از این خانه های خدا فرماندهی می شد.

 

وی با اشاره به نقش اثرگذار امامان محلات در حرکت مساجد در مسیر تراز انقلابی و اسلامی تاکید می کند: تبعاً مسجد یک ساختمان است و این امام است که به آن روح می دهد و این فرآیندها را احیا می کند. در سال های اخیر مدتی توجه فعالان فرهنگی از مسجد دور شد و در حوزه های مختلف بر ساخت و فعال سازی فرهنگسراها  و ... متمرکز شدند؛ اینها اگرچه رقیب مسجد نبودند اما بیشتر کارکردهای مساجد به آنها منتقل شده بود!

 

حجت الاسلام میرمحمدیان اضافه می کند: اما در سه چهار سال اخیر به ویژه در دوره شیوع کرونا، نقش محوری مساجد احیاء شده و به مساجد اقبال بیشتری می شود. این اقبال به ویژه در حل مسائل مردمی محلی در حوزه های متنوع اعم از سلامت، معیشت، اشتغال، شناسایی و حل مسائل سالخوردگان و اقشار ضعیف، تامین امنیت و آموزش و دیگر حوزه ها بیشتر بوده است به گونه ای که و مساجد فعال و ظرفیت هایشان بارور شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان می کند: این رویه و آثار و برکات آن ثابت می کند ساختار تمدنی اسلام هنوز هم کارکرد خود را دارد و ما باید آن را قدر بدانیم و ثمراتش را بارور کنیم.

 

هفت ویژگی مسجد تراز انقلابی اسلامی

 

 

 

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین «حجت‌الله ذاکر» در گفتگو با شبستان با بیان اینکه خصایص و ویژگی های مسجد تراز اسلامی به خوبی در بیانات مقام معظم رهبری خطاب به امام جماعت و فعالان مسجدی تصریح شده است، ابراز می کند: رهبری معظم هفت ویژگی را برای مسجد تراز اسلامی بیان کرده اند شامل اینکه: هسته مقاومت باشد، کانون موعظه باشد، برخوردار از آرایه های معنوی باشد، محیط زنده مامن و مایه خیر و برکت باشد، پایه فعالیت های اجتماعی و مظهر آمیختگی دنیا و آخرت باشد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه می کند: برای تحقق این کارکردها و حرکت در مسیر تراز انقلابی اسلامی، فعالان مسجدی باید پرنشاط و لبریز از امید باشند و مسجد را با حضور جوانان و روحیه بسیجی از این امید سرشار کنند.

 

وی درباره راهکارهای این تحقق تاکید می کند: برقراری پیوند تعریف شده و شایسته با مراکز آموزشی، شان و جایگاه قائل شدن برای جوانان، همگانی کردن خدمت به مسجد، تقویت رابطه مردم و مسجد، دعوت از افراد موفق در زمینه های علمی، اجتماعی، هنری و ورزشی برای حضور در مسجد، ارائه خدمات ازدواج اعم از آموزش و مشاوره و تحکیم خانواده و ... به زوج های جوان، ارتباط با خیران، حمایت از اقشار آسیب پذیر، خدمت رسانی به مردم در طول روز (برقرار بودن)، ارائه اذان و تعقیبات نماز با لحن و صوت خوش، استفاده حداکثری از ظرفیت های مسجد برای جذب مردم و تبلیغ دین، تقویت معنویت مسجدی با استفاده از ابزارهای فرهنگی هنری، ترویج نماز باکیفیت و ... ازجمله راهکارهایی است که مولفه های مسجد تراز را احیاء، پیاده و تقویت می کند.

 

حجت الاسلام ذاکر در ادامه بیان می کند: امام جماعت مسجد باید خود را برای طبابت معنوی اهالی خانه خدا آماده کند، همچنین مدیریت محتوایی به صورت خردمندانه و شجاعانه توسط او انجام شود، از فضلای جوان به عنوان معین خود استفاده کرده و با نسل جوان مانوس شود. اگر مسجد پایگاه کارهای نیک و مومنانه باشد تراز انقلابی اسلامی خواهد شد.

 

وی درباره برکات مسجد تراز انقلابی اسلامی در گره گشایی از مردم، یادآور می شود: یکی از کارکردهای اصلی مسجد، کارکرد اجتماعی و از زیرمجموعه های آن گره گشایی از مردم است. مساجد تاکنون به ویژه در دوره کرونا بیشتر بر فقرزدایی تمرکز داشته اند اما دامنه این گره گشایی باید در مسجد تراز گسترش بیابد تا اگر کسی غیر از گرفتاری مالی، گره دیگری نیز داشت برای آن اقدام و عمل شود. در سایه گره گشایی از مشکلات مختلف مردم است که اقشار مختلف به مسجد اقبال می یابند.

 

اتفاقات مبارک مسجدی در دوره کرونا تجربه نگاری شود

 

 

 

 

این گزارش می افزاید: «سعید سعادتی» نیز با بیان اینکه مساجد از صدر اسلام مامن و پناه و ملجا مومنان بوده اند، اظهار می کند: مردم هر زمان مشکل و گره ای داشتند، به مسجد رجوع می کردند امروز هم چنین است به ویژه در بعد اقتصادی در دوره کرونا، مسجد به گره گشایی های اقتصادی اجتماعی از مردم اهتمام داشته اند؛ همچنین است در رفع اختلافات خانوادگی و حل مشکلات حقوقی.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) می افزاید: برای مثال اگر در مواردی به شبهه ای برخورد کنند به مسجد رجوع می کنند زمانی هم گره گشایی از مسال اجتماعی اقتصادی مطرح بوده است که اینجا هم باز مسجد مامن و پناه مردم می شود. چنان که مساجد مرکز ثقل مواسات و کمک های هستند و آنچه در این زمینه در دوره کرونا انجام دادند دنیا را حیرت‌زده کرد. اینکه مساجد در سراسر میهن اسلامی و در اکثر محلات با همراهی و همکاری مردم به پا خاستند و درصدد گره گشایی های مومنانه برآمدند این شگفتی را رقم زد.

 

وی تاکید می کند: این اتفاقات در حالی رخ داد که ما می دانیم مردم خود هم درگیر مشکلات هستند اما با مرکزیت مسجد نسبت به اقدام مشکلات یکدیگر قدم برمی دارند. علاوه بر این، در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و کمک به کاهش مشکلات سلامتی و نیز واسطه گری خیر بین موجران و مستاجران، طلبکاران و بدهکاران و ... التیام غم خانواده ازدست‌رفتگان کرونا و آسیب دیده، سرکشی به بیماران کرونا و مراقبت از آنها، تکریم و تقویت روحیه کادر درمانی و ... نیز مشارکت داشته و دارند.

 

سعادتی تاکید می کند: جا دارد این اتفاقات مبارک تجربه نگاری و به عنوان تجربه موفق و کارآمد اجتماعی در مدل حکمرانی مردمی به دنیا عرضه شود.

 

 

پایان پیام/ 9