گره‌گشایی‌های مومنانه در ایام کرونا مسیر مسجد تراز انقلابی اسلامی را هموار کرد

گره‌گشایی‌های مومنانه در ایام کرونا مسیر مسجد تراز انقلابی اسلامی را هموار کرد

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام امیر ارزانی با بیان اینکه فعالیت‌های مساجد در دوره کرونا نه تنها تعطیل نشد بلکه در قالب کمک‌های مومنانه تبلور یافت، گفت: این گره‌گشایی‌ها به حرکت مساجد ما در مسیر تراز انقلابی اسلامی کمک شایان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین «امیر ارزانی» در  گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نامگذاری چهارمین روز از دهه کرامت با عنوان «مسجد تراز اسلامی و انقلابی، محور گره گشایی و همدلی»، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ». جایگاه مسجد از صدر اسلام به عنوان مأمن و ملجاء کارگشای مسایل امت اسلام مطرح بوده است؛ از قضاوت در امور مختلف تا محل تحصیل علم؛ از دستگیری نیازمندان تا اتخاذ مهمترین تصمیم‌ها و این سیره تا به امروز به نسبت کمی و کیفیِ متفاوت، در نقاط مختلف جهان میان مسلمین جاری و ساری است.

 

مشاور رئیس و مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما ادامه داد: اما شاید بتوان نمونه اعلای این رویکرد را در نظام اسلامی جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا به امروز مشاهده کرد که پی‌ریزی آن در مساجد شکل گرفت و در دهه‌های مختلف و به طور خاص در طول هشت سال جنگ تحمیلی تدوام یافت.

 

وی تاکید کرد: امروز نیز در گام دوم انقلاب اسلامی شاهد فعالیت‌های سیستماتیک و جدی مساجد در عرصه‌های مختلف به ویژه بر پایه بیانات و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هستیم. تحقق رزمایش کمک مومنانه، رزمایش همدلی و مواسات خود گواهی بر این مدعا است که مردم ایران‌زمین چگونه با اقتدا به ولی امر خود و با هدف پیشبرد اهداف جامعه اسلامی، خانه‌های خدا را محور فعالیت‌های دینی اجتماعی خود قرار می‌دهند.

 

حجت الاسلام ارزانی در ادامه ابراز کرد: در دو سال اخیر که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌ها لغو و یا با محدودیت ادامه یافت، مساجد همچنان در صحنه حضور داشتند. با وجودی که اقامه نماز جماعت حتی برای مدتی تعطیل شد اما بچه های مسجد با اطلاع‌رسانی و پوشش محتوایی مرتبط با این شرایط سخت، نسبت به آگاه‌سازی جامعه اقدام و از سوی دیگر دست یاری به سوی مردمی دراز کردند که به دلیل کرونا یا شغل خود را از دست داده بودند یا دچار ضرر و زیان شده و به سختی زندگی می کردند. همین حضور، مصداق و لبیک به سخن امام راحل است که می‌فرمود: «مساجد سنگر است سنگرها را حفظ كنيد».

 

 وی اضافه کرد: امروز در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و همزمان با چهارمین روز از دهه کرامت که «مسجد تراز اسلامی و انقلابی، محور گره گشایی و همدلی» عنوان گرفته به نظر می‌رسد رسالت مساجد بیش از پیش متبلور شده است چراکه این ایام مصادف با ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، امام رضا(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ است. سه تن از سلاله پاک خاندان عصمت و طهارت که نه تنها در دوران حیات گره‌گشای کار مردمان عصر خود بودند که پس از آن نیز مضجع شریف‌شان مأمنی برای حضور مردم از اقشار مختلف جامعه است؛ مردمی معتقد که توسل به ائمه معصومین(ع) را چراغ راه و سعادت زندگی خود می دانند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دهه کرامت فرصتی مغتنم برای تحقق و ترویج سیره اهل بیت(ع) در جامعه به ویژه از گذرگاه مسجد و فعالیت‌های مسجدی بوده و شایسته است که در مسیر تحقق روزافزون این هدف والا، آحاد مختلف مردم مومن و انقلابی تلاشی مضاعف داشته باشند.

پایان پیام/ 9