کانون های مساجد بیش از هر نهاد دیگری در بزرگداشت دهه کرامت، حضور فعال داشته اند

کانون های مساجد بیش از هر نهاد دیگری در بزرگداشت دهه کرامت، حضور فعال داشته اند

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
سهرابی گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، از آنجا که جایگاهی مردمی دارند بیش از دیگر نهادها در بزرگداشت دهه کرامت حضور فعال و پویایی داشته‌اند و و از این رو در شناساندن و فرهنگ‌سازی در این دهه گام‌های بلندتری را برداشته اند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

 

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

 

«صابر سهرابی»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان و دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

بزرگترین ویژگی شیعه همین بزرگداشت‌هاست؛ چراکه این بزرگداشت‌ها به افزایش شناخت و به روز شدن مذهب و آگاهی‌بخشی مردم خواهد انجامید، دهه کرامت نیز یکی از بزرگداشت‌های مذهبی با رویکرد شادی است، این دهه می‌تواند فرصتی بسیار مناسب برای شناساندن معارف دین باشد، از سویی دوران امامت امام رضا (ع) و شیوه ایشان که رویکردی گفتگو گونه بود، می‌تواند امروزه جامعه ما را به آینده‌ای روشن رهنمون سازد، از آن جا که در چند سال گذشته در بزرگداشت دهه کرامت به ویژه در شیراز، نگاه بیشتری می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دولتی در آن مشارکت بیشتری دارند، امکانات بیشتری هم هزینه خواهد شد، با این همه امکانات اگر به سوی فرهنگ‌سازی رضوی گام برداریم، می‌توان جامعه‌ای پیشرو را در فرهنگ گفتگو گونه به ویژه گفتگوی ادیان را ساخت.

 

سال هاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

همچنان که گفته شد، دهه کرامت در فارس و شیراز، چندسالی است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، از این رو باید همچون مشهد و قم، مردم و مسئولان هر کدام در جایگاه خود یک وظایفی دارند و باید در شیراز نیز از امکاناتی که در دهه کرامت هزینه می‌شود برای شناساندن شیراز در جایگاه سومین حرم اهل‌بیت (ع) در شیراز استفاده شود.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

توقع این است که بتوان با هماهنگی همه نهادهای دولتی و مردمی، برای هدفمند سازی رویدادها، هزینه‌ها و امکانات گام برداشت تا هم از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری شود و هم بتوان به فرهنگ‌سازی مطلوب دست یافت، این نیز تنها با کنار هم نشستن و هماهنگ شدن مسولین، فرهنگ‌وران، هنرمندان، نخبگان و مردم بدست خواهد آمد.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

باید این را بدانیم که فرهنگ‌سازی بازه درازی را می‌خواهد، این که در شناساندن حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) چه اندازه سربلند بوده‌ایم را باید یک آمایش بر پایه سنجش مناسب و رویکردها داشته باشیم که تاکنون در این راستا گام جدی برنداشته‌ایم، با این همه هرچند پراکندگی کارها بسیار بود، می‌توان گفت جامعه به شناخت نخستین رسیده‌اند، برای افزایش این شناخت و فرهنگ‌سازی رضوی می‌توان به برنامه‌ریزی‌های بیشتر به سربلندی بیشتر رسید.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

اگر به گردشگری مذهبی مشهد و قم نگاه کنیم می‌توان به درک بهتری رسید، بزرگداشت‌هایی همچون شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در ماه رجب و بزرگداشت احمد بن موسی (ع) در دهه کرامت اگر با پویایی رسانه‌ای همراه باشد می‌توان به افزایش گردشگری مذهبی هم دست یافت.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، از آنجا که جایگاهی مردمی دارند بیش از دیگر نهادها در بزرگداشت دهه کرامت حضور فعال و پویایی داشته‌اند و از این رو در شناساندن و فرهنگ‌سازی در این دهه گام‌های بلندتری را برداشته اند و در مجموع باید به گونه ای برنامه ریزی شود دهه کرامت را باید به یک دهه فرهنگی دینی با رویکرد رضوی دنبال شود.

 

برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در دهه کرامت چیست؟

تاکنون برای برنامه ریزی این دهه گرامی، جلسات متعددی برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن دهه کرامت برگزار شده است و با توجه به اینکه شیراز از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «سومین حرم اهل بیت (ع)» نام گرفت از این رو تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس با محوریت سومین حرم اهل بیت (ع) توسط شورای فرهنگ عمومی انجام شد که به زودی رونمایی می شود، این نقشه با هدف معرفی بهتر حضرت شاهچراغ (ع) ایجاد شده است.

همچنین راه اندازی بنیاد فرهنگ «امین ولایت» در دستور کار قرار گرفت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را پیگیری کرد و امسال در دهه کرامت جشنواره شعر «رضوی» همچون سال های گذشته در نقاط مختلف استان برگزار و جشنواره عکس سومین حرم اهل بیت (ع) برپا خواهد شد.

 

 

پایان پیام/ 130