برنامه های دهه کرامت با محوریت مردمی در شیراز اجرا شود

برنامه های دهه کرامت با محوریت مردمی در شیراز اجرا شود

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
جمشیدی گفت: برای نهادینه کردن برنامه‌های دهه کرامت، باید روی مردمی بودن آن تاکید کرد و ایده هایی مانند پخش صلوات خاصه حضرت احمد ابن موسی (ع) در مساجد سراسر شهر شیراز در این دهه اجرایی شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«علی عسکر جمشیدی»، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی فرماندار شیراز با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

کرامت در لغت به معنای بزرگواری است و اصل کرامت در روایات ائمه معصومین (ع) ملاک دینداری انسان‌ ها شناخته می ‌شود، دهه کرامت نیز می تواند فرصتی طلایی برای ایجاد پیوند مستحکم جوانان و نوجوانان با قرآن، ائمه اطهار (ع) و تبیین فرهنگ قرآنی باشد، همچنین با توجه بیشتر به اهل بیت (ع) و شناسایی شخصیت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی (ع)، و ترویج و نهادینه کردن ارزش های موجود در سنت و سیره این بزرگواران در رفتار و عملکرد خودمان، از مهمترین اهداف و اولویت های دهه کرامت است.

این بزرگواران به بالاترین و والاترین قله‌های رفیع کرامت رسیده اند، بنابراین لازم است ما مردم نیز در دهه کرامت با تأسی به سیره اهل بیت که نسخه نجات بخش بشری است، برای پیاده ‌سازی اخلاق، رفتار و سیره ایشان در زندگی فردی و اجتماعی خود تلاش کنیم.

همچنین دهه کرامت، از طرفی فرصتی برای یادآوری و شناخت جایگاه ولایت مداری در زندگی سیاسی حضرت احمد بن موسی (ع) است و از سوی دیگر فرصتی برای یادآوری انسانیت و تبیین جایگاه ارزشمند زن در سیره اهل بیت (ع) است که متاسفانه در جهان به اصطلاح توسعه یافته غرب، در حد یک ابزار تنزل یافته است لذا لازم است در دهه کرامت ارتباط عاطفی و قلبی اقشار مختلف به ویژه دختران و زنان با سیره و سلوک کریمه اهل بیت (س) شود.

سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

همانگونه که امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، پناهگاه ملت ایران و معنویت کشور ایران را با این 2 بزرگوار می شناسند، حضرت احمد ابن موسی (ع) در شیراز نیز جایگاه رفیعی برای بخش عظیمی از مردم دوستدار اهل بیت (ع) چه در داخل و چه در خارج از مرزها دارد، لذا دهه کرامت بستری مناسب برای نهادینه کردن سبک زندگی ائمه معصومین (ع) در زندگی روزمره مردم است تا با سرلوحه قراردادن سیره و زندگی ایشان، بهترین راه دستیابی به زندگی سالم همراه با موفقیت، سعادتمندی و بهروزی را در زندگی خود فراهم کنیم.

از سوی دیگر به نظر بنده برای نهادینه کردن برنامه‌های این دهه، باید روی مردمی بودن آن تاکید کرد، مثلا اگر ایده پخش صلوات خاصه حضرت احمد ابن موسی (ع) در مساجد سراسر شهر شیراز در این دهه اجرایی شود، دیگر نیاز به ابلاغ رسمی از سوی نهاد خاصی در سال‌های بعد نیست، چرا که این برنامه دیگر نهادینه شده و مردم خود به خود در این ایام این کار را انجام خواهند داد.

در دهه كرامت بايد شناسايي شخصيت و سيره این بزرگواران به ويژه حضرت احمد بن موسی (ع) و ترويج و نهادينه كردن ارزش هاي موجود در سنت و سيره ایشان در راس برنامه هاي اين ايام باشد و امروز نیاز داریم ضمن بزرگ شمردن مناسبت‌های مذهبی، برای معرفی ارزش‌ها و سیره ائمه معصومین(ع) با زبان نرم و کریمانه تلاش کنیم.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

هر اندازه مناسبت‌های دینی و زمان‌های مختلف را با كاركردهای اجتماعی همراه كنیم در تعمیق و تثبیت باورهای دینی مردم اثرگذارتر خواهد بود، دهه کرامت فرصت خوبی است تا با استفاده از شیوه‌های متنوع و ایده‌های خلاق و جوان پسند در تبیین سبک زندگی اسلامی و سیره ائمه این هدف دشمنان را خنثی کنیم.

همچنین باید با استفاده از ظرفیت مجازی و با تهیه خوراک فرهنگی، جوانان عاشق و تشنه معارف اهل بیت (ع) را سیراب کنیم و قطعا ارائه الگوی رفتاری اهل بیت برای نسل جوان در سایه تبیین شخصیت علمی، اخلاقی و رفتاری اهل بیت تنها راه حل مشکلات جامعه بشری است.

به طور مثال یکی از فعالیت‌ هایی که در دهه کرامت با همکاری اهالی فرهنگ هنر و دستگاه ‌ها مرتبط از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و دیگر دستگاه ها امکان پذیر است تولید و تدوین برنامه ‌های فاخر ملی در حوزه شناخت ایشان می تواند باشد که مستلزم حضور هنرمندان شیرازی و حمایت و همراهی دستگاههای اجرایی و ذیریط است.

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

قطعا آن چنان که شایسته و بایسته است اقدامات ریشه ای و تاثیرگذاری در این حوزه انجام نگرفته است. شاید هم بتوان گفت متاسفانه تاثیر شناخت اهل بیت (ع) بر مصون نگه داشتن جوانان مغفول مانده است. باید توجه داشت که تنها راه صیانت از نسل جوان، پناه بردن به اهل بیت (ع) و اولین گام آن نیز شناخت و معرفت است.

امروز نمی توان ابزار ارتباطی و فضای مجازی را از زندگی بشر حذف کرد زیرا هیچ پدیده ای به این میزان بر لایه‌های گوناگون زندگی بشر در ابعاد فردی و اجتماعی اثر نداشته است بلکه تنها راه استفاده و آسیب ندیدن، صیانت بخشی است که آن هم جز با معرفت و پایبندی به دین امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر بزرگداشت دهه كرامت نیازمند كارهای پژوهشی دقیق و تبیین دستاوردهای برنامه‌هایی است که دستگاه‌ های مختلف در دهه كرامت در سطح شهر شیراز انجام داده اند.

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

گردشگری مذهبی در واقع با هدف دیدار و زیارت از اماکن مقدس و انجام مراسم مذهبی صورت می ‌گیرد و در دنیای امروز به عنوان یک منبع اقتصادی برای شهرهای مذهبی و تاریخی مطرح می شود، کیفیت و سطح خدمات ارایه شده در محیط داخلی حرم مطهر و همچنین محیط پیرامونی آن می تواند تاثیر زیادی بر آسایش گردشگران داشته باشد و به عاملی برای تشویق آنها به بازگشت و دیدار مجدد بدل شود.

کلان شهر شیراز به عنوان یکی از بزرگترین و غنی ترین مراکز تاریخی فرهنگی کشور این امکان را دارد تا با توسعه گردشگری در جهت شکوفایی و توسعه پایدار در ابعاد مختلف در منطقه و در سطح کشور خود را مطرح کند و به یکی از بزرگترین مراکز توریستی ایران در سطح بین المللی تبدیل شود اما به نظر بنده از آنجا که اماکن مقدس شیراز مثل حرم مطهر شاهچراغ (ع) در دل بافت ‌های تاریخی و مرکزی شهر قرار گرفته ‌اند با محدودیت‌ های زیادی مواجه‌ اند و از طرف دیگر ناتوانی های مدیریتی، مالی و تجهیزاتی شهر، ضعف زیر ساخت ‌ها و نداشتن تبلیغات بزرگترین مانع در راه رسیدن به این هدف است.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

مساجد برای جامعه اسلامی پایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند، مسجد باید به عنوان یک پایگاه سیاسی نه به مفهوم اینکه مسجد را به محل توهین به یک عده و حمایت و همراهی از عده ای دیگر تبدیل کنند بلکه به عنوان تفکر اسلام ناب و محلی باشد که مردم در آنجا با تفکر اسلام ناب آشنا شوند مورد توجه قرار گیرد. در هر محله ای اگر مسجد محور شود می تواند سایر نهادهای مذهبی را جذب کنند، مثل فرهنگسراهای شهرداری ها و تشکل های که وجود دارند می توانند با محوریت مسجد به خوبی فعالیت هایشان را دراین مسیر پیش ببرند.

از طرف دیگر قطعا کانون های فرهنگی و هنری در مساجد در دهه کرامت، مثل سایر برنامه های مذهبی، نقش بی بدیلی در این زمینه دارند و می توانند محوریت جشن ها و برنامه را به عهده بگیرند و البته باید کارها را در این زمینه به جوانان و نوجوانان بسپارند یعنی به جای اینکه ائمه جماعات همیشه منابر و تریبون را در اختیار داشته باشند، تریبون را دراین ایام در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهند و به آنها فرصت دهند تا کمک و راهنمایی ایشان، بچه ها خودشان این مجالس و محافل را اداره کنند.

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

نکته اول اینکه با توجه به توسعه و گسترش فضای مجازی در بین گروه‌های سنی مختلف، دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا با اشاعه فساد و محتوای هرزه جوانان را به سمت انحرافات اجتماعی سوق دهند که می توان با تولید محتوای دینی به خصوص سیره ائمه معصومین (ع) با آن مقابله کرد.

نکته دوم هم این است که دهه کرامت نیز مانند دهه های محرم، صفر، فاطمیه و ... باید مردمی باشد، زیرا فعالیت های این چنینی با دستورالعمل و بخش نامه پایدار نمی ماند و اگر دهه کرامت بخواهد پایدار بماند نباید به نهادها و سازمان ها وابسته شود و پرچم آن باید مانند محرم و صفر به دست مردم باشد و البته دولت و حاکمیت باید تعهدات خود در این زمینه را داشته باشد.

نکته سوم که باید توجه داشت این است که تزریق نشاط و شادی، مهم ترین هدف و وظیفه برگزاری دهه کرامت تلقی شود که با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه نشاط و شادی در جامعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که در چند ماه اخیر به دلیل نگرانی از ویروس کرونا، نیاز به عنایت ویژه دارد.

نکته چهارم هم اینکه امسال دهه کرامت با ایام انتخابات مصادف شده و این از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و فرصتی بی‌نظیری است تا شعور معنوی فوق‌العاده این ایام با شور سیاسی و اجتماعی انتخابات گره بخورد و ضمن اینکه دل ‌های بیشتری متوجه اهل بیت (ع) شود به سهم خود در برطرف شدن مشکلات جامعه و تحقق اهداف بلند و معنوی انقلاب اثرگذار باشد.

اداره شما چه برنامه هایی برای دهه کرامت دارد؟

ما نیز به حکم وظیفه در راستای فعالیت های محوله با تشکیل جلسات ستادی و حمایت و به خط کردن دستگاه های مرتبط، در راستای برگزاری هرچه با شکوهتر شدن مراسم این دهه مبارک گام برخواهیم داشت.

 

پایان پیام/ 664