دهه کرامت فرصت معرفی فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) است

دهه کرامت فرصت معرفی فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) است

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
آيت‌الله حسيني خراساني، با اشاره به اهميت و ضرورت بزرگداشت مناسبت‌هاي مذهبي نظير دهه کرامت، اين ايام را فرصت مغتنمي در راستاي معرفي فرهنگ و سيره اهل بيت(ع) توصيف کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: آیت‌الله «سید احمد حسینی خراسانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه مناسبت‌های مذهبی همچون ولادت‌ها و شهادت‌ها فرصت مغتنمی برای معرفی فرهنگ اهل بیت(ع) هستند، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت این ایام خاص می‌توانیم شخصیت والا و الهی و فرهنگ انسانی اهل بیت(ع) را به جامعه و جهانیان معرفی کرده و سبک زندگی سالم اسلامی و انسانی ائمه(ع) را در جامعه نهادینه کنیم.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: معرفی ائمه(ع) در ابعاد مختلف برای جامعه ما درس دارد. در روایتی «عبدالسلام بن صالح هروی» از امام رضا(ع) نقل می‌کند که حضرت فرمود: رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می‌کند. به حضرت گفته شد چگونه فردی می‌تواند امر و مکتب شما را احیا و زنده کند؟ حضرت(ع) فرمود علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد. دهه با برکت کرامت فرصتی برای معرفی فرهنگ و اخلاق والای امام رضا(ع) است.

 

وی افزود: در معرفی جنبه‌های عالی شخصیتی و رفتاری امام رضا(ع) و البته سایر ائمه(ع) نباید به بحث‌های گفتاری، نوشتاری و شنیداری که بیان فضائل، درسها و سبک زندگی آن بزرگواران است اکتفا کنیم. باید به هر شیوه ممکن توضیح دهیم اگر ده روز فاصله میان میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است، به این دلیل است که آن‌ها به معنای واقعی دارای کرامت، بخشش و بزرگواری، احترام و صداقت بودند و به مردم خدمت می‌کردند ضمن اینکه این کرامت به صورت عملی نیز به مردم نشان داده شود.

 

آیت‌الله حسینی خراسانی گفت: یکی از مسائلی که با استفاده از فرصت دهه کرامت می‌توان به آن پرداخت این است که حقایق زندگی، دلیل و نحوه سفر آن بزرگوران از مدینه به مرو به طور کامل برای مردم تشریح شود. شاید جوانان ما مایل باشند بدانند که هجرت امام رضا(ع) یک مهاجرت سیاسی اجباری بود که در سال 200 هجری به دستور خلیفه وقت انجام شد. وقتی حکومت مامون استقرار پیدا کرد، مامون ضمن نامه‌‌های متعدد از امام رضا(ع) خواست تا همراه بزرگان علوی به خراسان بیاید و چون با مخالفت امام رو به رو شد، پیکی برای انتقال امام رضا(ع) روانه مدینه کرد. در مرو مأمون حضرت را مجبور به پذیرش عنوان ولایتعهدی کرد و سرانجام در سال 203 هجری هم آن حضرت را با زهر مسموم و به شهادت رساند.

 

عضو جامعه مدرسین قم تصریح کرد: حضرت رضا(ع) در مدت سه سال حضور در مرو چندین بار تمام دارایی و ثروت خود را ببین فقرا و نیازمندان منطقه تقسیم کرد. در بررسی سیره امام رضا(ع) ویژگی بذل و بخشش بسیار به چشم می‌خورد. آن حضرت(ع) بسیار صدقه پنهانی می‌داد و اموال خود را بین نیازمندان تقسیم می‌کرد. فضل بن سهل ذوالریاستین که وزیر اعظم دربار حکومت بنی عباس بود به حضرت(ع) گفت این گونه بخشش، ضرر است. حضرت(ع) فرمود: این گونه بخشش ضرر و زیان نیست بلکه غنیمت است، هرگز چیزی را که به وسیله آن طلب اجر و کرامت می‌کنید، غرامت و ضرر به شمار نیاورید.

 

آیت‌الله حسینی خراسانی گفت: ایام مبارک دهه کرامت، آن هم شرایطی که هنوز درگیر بیماری کرونا هستیم و در این مدت بسیاری از کسب و کارها کم رونق شده و اوضاع اقتصادی مردم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته است فرصت بسیار مغتنمی است تا به معرفی اخلاق امام رضا(ع) پرداخته و تلاش کنیم آن صفات متعالی را در جامعه متعالی کنیم.

پایان پیام/ 9