برکات گره‌گشایی از مردم در کلام امام رئوف(ع)/ ائمه(ع) برای حفظ کرامت انسان‌ها به شهادت رسیدند

برکات گره‌گشایی از مردم در کلام امام رئوف(ع)/ ائمه(ع) برای حفظ کرامت انسان‌ها به شهادت رسیدند

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
برکات بزرگداشت دهه کرامت برای شرق و غرب عالم، ضرورت عمل به آموزه‌های رضوی برای دستیابی به زیست مومنانه و برکات هجرت امام رضا(ع) به ایران ازجمله مباحث مطرح در نخستین وبینار بین‌المللی دهه کرامت است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین وبینار بین المللی دهه کرامت با حضور حجج اسلام والمسلمین شیخ نزار سعید، مدیر مراکز فرهنگی امام خمینی(ره) در لبنان و حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما)، محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا،  سوزان خلیل، فعال رسانه ای و شیخ محمد الزغبی، عضو هیئت امنای جنبش التوحید الاسلامی و عضو مجمع علمای مسلمین و محوریت سیره امام رئوف(ع) به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی برگزار شد.

 

آموزه های رضوی برای سبک زندگی

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در این وبینار بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند: اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند و با آن آشنایی پیدا کنند قطعاً از کا تبعیت می کنند. این زیبایی کلام اهل بیت(ع)، زیبایی فعل و سیره اهل بیت(ع)، زیبایی رفتار و گفتار اهل بیت(ع) مسئله بسیار مهمی است که طبیعتا هر چه با آن آشناتر شویم بهتر می توانیم دنبال و اجرایش کنیم.

 

رئیس ستاد فهما تاکید کرد: اگر جامعه اسلامی بخواهد به الگوی عالی تمدنی خود که مورد دغدغه و توجه ویژه رهبری است برسد طبیعتاً بهترین راه و اساساً یگانه راه، اقتداء به معصومین(ع) است اگر به دنبال الگو هستیم، اگر به دنبال شاهراهی هستیم که ما را به سرمنزل مقصود برساند تنها راه قرآن و اهل بیت(ع) هستند، این راه متعلق به امروز نیست بلکه مربوط چهارده قرن قبل است؛ در آن زمان نبی مکرم اسلام(ص) به ما توصیه کردند این دو ثقل اکبر و اصغر تا زمانی که کنار هم هستند می توانند ما را به سرمنزل مقصود برسانند.

 

وی با اشاره به آموزه های سیره رضوی تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند: زندگی خود را به چهار بخش تقسیم کنیم یک بخش را برای ارتباط با حضرت معبود بگذارید، همه انسان ها نیاز دارند که در خلوت با خدای خود راز و نیاز کنند هم به صورت واجب و در قالب نمازهای یومیه و نیز در قالب اذکار، اوراد و ادعیه و مستحبات. بخش دوم مربوط به تامین معاش است، امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند: بزرگ ترین تفریح، کار است. لذا انسان باید برای معیشت خود تلاش کند و رزق او را خدا می دهد.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به بخش سومی که در زندگی روزمره باید به آن توجه داشت، گفت: ارتباط با برادران دینی در این بخش جای می گیرد البته منظور افرادی است که عیوب را به ما متذکر می شوند و چهارم لذت های حلال؛ اگر در این بخش نقص و لنگش وجود داشته باشد دیگر بخش ها نیز دچرا نقصان می شوند. در آموزه های رضوی برای زیست مومنانه باید این چهار بخش و تقسیم بندی وجود داشته باشد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام رضا(ع) می فرمایند هر که تلاش نکند و از خدا توفیق بخواهد گویی خود را تمسخر می کند، تاکید کرد: اگر تلاش و ارتباط مان را با خدا تقویت کردیم آنگاه می توانیم از خدا برکت را طلب کنیم.

 

وی با بیان اینکه در آموزه های رضوی نکات با ظاهر ساده اما دارای آموزه های غنی و فاخر وجود دارد، ادامه داد: نقل است شخصی محضر امام رئوف(ع) رشد و عرضه داشت: چیزی به من بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن باشد. امام رضا(ع) فرمودند: دروغ نگو! این تاکید نشان می دهد که صداقت در گفتار و رفتار چه اهمیتی دارد. اینکه نیت ما چیز دیگری باشد و در رفتار به گونه ای دیگر رفتار کنیم دروغ و عدم صداقت است.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که فرمودند: «هر کس گِرِه از کارِ مؤمنی بگشاید (و غمی را از او بزداید)، خداوند هم در قیامت، کار بسته او را می گشاید (و اندوهش را می زداید).»، تاکید کرد: این تصریح برای روز قیامت که که مال و فرزند و هیچ چیز به کار انسان نمی آید و همه از هم گریزان هستند، لزوم و ضرورت گره گشایی از یکدیگر را نشان می دهد.

 

دهه کرامت فصل وابستگی به اهل بیت(ع) است

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین «شیخ نزار سعید»، مدیر مراکز فرهنگی امام خمینی(ره) در لبنان در این وبینار با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، اظهار کرد: این 10 روز که رهبر معظم آن را دهه کرامت نامیدند معانی و ابعاد فراوانی دارد به ویژه با توجه به جایگاه امام رضا(ع) در مکتب اهل بیت(ع). ایشان نمونه علمی و انسانی و ارزشی هستند که واقعیت و حقیقت مکتب اهل بیت(ع) را بازتاب داده اند.

 

وی ادامه داد: امام رضا(ع) شخصیتی است که امام خمینی(ره) با الهام گرفتن از ایشان و عشق و ارادت به ساحت قدسی آن حضرت(ع) توانستند شهر قم را به نمادی جهانی برای فرهنگ اصیل و فرهنگ انسانی وابسته به مکتب الهی تبدیل کنند .

 

حجت الاسلام سعید با بیان اینکه دهه کرامت معانی اصیلی همچون وابستگی اصیل و پایدار به مکتب اهل بیت(ع) را در خود نهفته دارد، گفت: این وابستگی هویت اسلامی اصیل و مخالف تفرقه را نه تنها در بین مسلمانان امت اسلامی بلکه بین بشریت نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ رضوی خیر و نیکی برای بشریت را در خود نهفته دارد، ابراز کرد: فرهنگی که حوزه علمیه قم آن را سرلوحه خود قرار داده است، قم با پیروی و تبعیت از حضرت فاطمه معصومه(س) این بانوی بلندمرتبه و فاضله و همچنین با تاریخ علمی و فکری و فرهنگی و متمدن خود امروز به دانشگاهی علمی تبدیل شده است که هیچ مشابهی در جهان ندارد.

 

مدیر مراکز فرهنگی امام خمینی(ره) در لبنان اضافه کرد: امروز ما در دهه کرامت به وابستگی و پیروی خود از اهل بیت(ع) افتخار می کنیم

 

وی با بیان اینکه دهه کرامت دهه ای منحصربفرد است، ابراز کرد: از خداوند می خواهم این بیماری و آزمون را از مردم دور کند تا بار دیگر مراسم دهه کرامت را همچون گذشته بزرگ بداریم. چراکه این دهه فرصت صدور آموزه های رضوی در پهنه بین الملل را فراهم می کند.

 

الگوگیری از سیره رضوی ما را به بلوغ فکری می رساند

 

در ادامه این وبینار مجازی، «مهدی احمدی»، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با بیان اینکه انسان فطرتا اجتماعی است و لازمه اجتماعی بودن الگوپذیری است، گفت: هر قدر الگوی انتخاب شده متعالی باشد سبک زندگی انسان نیز رشدیافته و متعالی خواهد بود، روان‌شناسان می گویند انسان دارای سه شخصیت است، شخصیت کودک که غلبه عواطف و احساسات است، شخصیت والد که روحیه سلطه است و شخصیت بالغ که شخصیت رشد یافته و عقلانی انسان است.

 

وی ادامه داد: تبعیت از الگوهای متعالی مانند ائمه اطهار(ع) از جمله امام رضا(ع)، شخصیت انسان را به شخصیت بالغ می رساند، امام رضا(ع) دارای کمالات بالایی است، از جمله کمالات آن حضرت(ع)، اخلاق و خلق رضوی است که الگوگیری از آن هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی و اخلاق به تکامل شخصیت ابنا بشری کمک می کند.

 

احمدی تصریح کرد: در تاریخ نقل است که ایشان هرگز با کسی درشت سخن نمی گفتند یا پایشان را در مقابل حتی دوستان دراز نمی کردند؛ همیشه ادب را رعایت می کردند و هرگز صحبت کسی را قطع نمی کردند. علاوه بر این، سخاوت حضرت(ع) زبانزد بوده و از مردم به اقتضای وسع و شرایط گره‌گشایی و در برخورد با مردم کرامت انسانی آنها را حفظ می کردند. ایشان حتی در برخورد با مخالفان در حفظ این حرمت می کوشیدند و با آنها گفتگوی منطقی داشتند.

 

وی تاکید کرد: اخلاق و شخصیت امام رضا(ع) به گونه ای بود که هر کس اعم از دوست و دشمن با حداقل انصاف با حضرت(ع) ارتباط برقرار می کرد شیفته خلقیات آن امام(ع) بزرگوار می شد. امروز هم الگوگیری از سیره و شخصیت عالم آل محمد(ص) ما را به زیست مومنانه می رساند و جامعه را در مسیر تعالی پیش می برد.

 

ائمه(ع) برای حفظ کرامت انسانی به شهادت رسیدند

 

همچنین، شیخ «محمد الزعبی»، عضو هیات امنای جنبش التوحید الاسلامی و عضو تجمع علمای مسلمین با بیان اینکه دهه کرامت دهه کرامت انسان است، اظهار کرد: انسانی که خداوند او را گرامی داشت و در قرآن فرمود: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ». کرامت انسان در تقوای الهی است، خداوند می فرماید: «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم».

 

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) نه فقط برای کرامت خود بلکه برای حفظ کرامت انسانی شهید شدند و رنج های بسیار دیدند، گفت: همان طور که حکیم نیشابوری در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» تاکید می کند: این حدیث صحیح است و ابونعیم نیز در کتاب خود الفتن آن را تایید کرده است. رسول الله(ص) در حدیثی فرمودند: پس از من اهل بین من از امت، قتل و آوارگی خواهند دید و سرسخت‌ترین دشمنان ما بنی امیه، بنی مغیره و بنی مخزوم هستند ... این آوارگی و شهادت اهل بیت رسول خدا(ص) واقع نشد مگر برای آنکه به انسان ها کرامت بیاموزند.

 

شیخ الزعبی با طرح این سوال که چرا مرقد حضرت فاطمه معصومه(س) در قم و مرقد امام علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد در دورترین نقطه قرار دارند؟، تاکید کرد: آنها می خواهند به انسان ها بگویند اگر کرامت انسانی پایمال شود، خاک و سرزمین حتی اگر مکه مکرمه باشد باز هم ارزشی ندارد. این همان پیام اهل بیت(ع) است، پیام کرامت انسان.

 

عضو هیات امنای جنبش التوحید الاسلامی ادامه داد: خداوند به من لطف داشت و بارها حضرت معصومه(ع) را در قم زیارت کردم، واقعا معنای آیه «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» را در حرم کریمه اهل بیت(ع) درک کردم اینکه باید در این حرم از هر آلودگی که در پستی و بلندی های زندگی به آن مبتا شده ایم، رها شویم و طهارت نفس به این حرم مشرف گردیم. هنگامی که انسان به این مکان مقدس پای می گذارد باید کفش هایش را از پا درآورد. به این معنا که باید از هر آلودگی که در پستی و بلندی های زندگی به آن دچار شده، رهایی یابد!

 

عضو تجمع علمای مسلمین تاکید کرد: مسئله اینجا درآوردن کفش نیست، بلکه در واقع مساله زدودن هرگونه آلودگی از تن و هنگام ورود به این مکان مقدس است به گونه ای که ایشان را مخاطب خود بدانیم.

 

وی در ادامه مباحث خود بیان کرد: امام رضا(ع) که دهه کرامت، با سالروز ولادت ایشان به پایان می رسد به انسان ها معنای کرامت را آموختند ...  در آن هنگام که مامون با تمام توان خود بر ایشان  فشار آورد تا ولایت‌عهدی را بپذیرد، همان حکمرانی که به خاطر آن خون هزاران نفر ریخته شد خون صحابه، خون تابعین (مسلمانانی که با یک یا چند تن از صحابه پیامبر(ص) ملاقات یا مصاحبت داشنتند یا آنها را درک کردند اما پیامبر(ص) را ندیده اند) و خون نسل های بعد از آنان.

 

شیخ الزعبی افزود: امام رضا(ع) وقتی دیدند این حکمرانی برای کرامت و زندگی شرافتمندانه انسان ها نیست برای آن ارزشی قائل نشدند، ایشان وارث امیرالمومنین امام علی(ع)  بودند، کسی که می فرمود: ای دنیا، شخص دیگری جز من را فریب بده، ای حکمرانی شخص دیگری را فریب ده. ایشان به ولایت‌عهدی مامون نگاهی زاهدانه و پرهیزکارانه داشتند و هرگز نپذیرفتند هیچ یک از وظایف و امور مربوط به ولایت عهدی را انجام دهند تا به مامون بفهمانند که تو پادشاهی و خلافت و ولایت عهدی تو، مادامی که ارزشی برای کرامت و زندگی انسان ها و تقوای الهی قائل نباشی زیر پای من است.

 

وی با بیان اینکه این حضرات(ع) همان اهل بیت(ع) هستند که خداوند آلودگی ها را از آنان زدود و آنان را پاک و مطهر گردانید، گفت: در حالی که دشمنان آنان در آلودگی ها و ناپاکی ها و ظلم خود غرق شدند، از این رو، وقتی دهه کرامت را جشن می گیریم، در واقع وجود پاکی و طهارتی را جشن می گیریم که خداوند آن را تا روز قیامت برپا نگاه داشته است تا به بشریت بگوید هر قدر به آلودگی های دنیا آلوده شدید، همواره مکانی پاک و مطهر وجود دارد که می توانید به آنها بروید تا آلودگی های خود را بزدایید اینها کسانی هستند که خداوند آلودگی ها را از آنها پاک کرده است.

 

مرا به عنوان خادم بپذیر ...

 

این گزارش می افزاید: خانم «سوزان خلیل» نیز در این وبینار مجازی با ابراز دلتنگی برای زیارت امام رضا(ع)، گفت: آقا سلام و درودهای فراوان من به شما، چه قدر آرزو دارم که عطر آرامگاه شما را استنشاق کنم، در مقابل حرم شما به گریه بیفتم، خودم را به شما بسپارم و رازهایی را که در باغ عشق شما رها می کنم برایتان برملا  سازم. هنگامی که به ضریح شما نگاه می کنم، اندوه و غربتم مرا نزد شما می آورد. اشک هایم جاری می شوند و مرا تا حرم شما هدایت می کنند و روحم به سمت آرامگاه شما پرواز می کند تا عشقم را برای شما آشکار کنم.

 

این فعال رسانه ای ادامه داد: آقا درود بر شما. ما از لبنان و از تمام نقاط جهان درودهایمان را برای شما می فرستیم، چرا که نه مکان و نه زمان نمی توانند روح های ما را از عشق شما جدا کنند. آقا هزاران درود بر خواهر معصوم شما، درود و سلام خدا بر او در روز عزت، شادی، لخند، عشق و نیکی، همان روزی که عطر گل ها در همه جای دنیا پخش می شود و ای آقا و امام من علی بن موسی الرضا(ع)! من چه کسی هستم که در این نامه شما و خواهر معصوم شما را مورد خطاب قرار دهم؟

 

وی تصریح کرد: ای امام من، با تمام وجود دوست دارم دروازه های آرامگاه شما را بگیرم و گرد و غبار آنها را ببویم، احساس کنم و نفس بکشم. چه می شد اگر می توانستم به زائران شما خدمت کنم تا شایستگی و منزلت تماشا کردن حرم شما را داشته باشم ... آقا، دل من بیش از اندازه برای شما و خواهرتان تنگ شده است و من تنها کسی نیستم که این احساس را تجربه می کنم چراکه عاشقان شما بسیارند.

 

خلیل اضافه کرد: یا امام رضا!، می شود با وجود فاصله ای که ما را از هم جدا می کند پذیرای من شوید؟ می شود با وجود اینکه به طور مرتب به زیارت شما نمی آیم باز هم مرا به عنوان خادم زائران خود بپذیرید؟ آقا، نزد خدا شفاعت مرا بکنید تا مرا ببخشد و بیامرزد. امیدوارم که نتیجه فرستادن این نامه هدیه ای باشد از طرف شما به من: یک پروانه که می پرد و به دور نور پرواز می کند و در جست وجوی گرما و عشق به شما است. درود بر شما ای علی بن موسی الرضا(ع) و درود بر خواهر معصوم شما. آقا من شما را دوست دارم. دوستتان دارم، دوستتان دارم و به در حرمتان می کوبم تا خدا استغاثه و دعای مرا بپذیرد و مرا ببخشد و اینگونه به من پاداش دهد.

 

پایان پیام/ 9