گزارشی از ارادت شیرازی ها به «آقوی آقام» + تعداد مساجد شیراز مزین به نام مبارک حضرت شاهچراغ (ع)

گزارشی از ارادت شیرازی ها به «آقوی آقام» + تعداد مساجد شیراز مزین به نام مبارک حضرت شاهچراغ (ع)

تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
شیرازی ها از دیرباز به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) انس و ارادت ویژه داشته اند و در لهجه شیرین خود به حضرت احمد ابن موسی (ع)، «آقوی آقام» می گفتند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

حضرت شاهچراغ (ع) نزد مردم شیراز همواره جایگاه والایی داشته و بسیاری از مراسم و آداب کهن خود را با عرض ارادت به این امامزاده بزرگوار اجرا کرده اند.

روز ششم ذی القعده که به نام روز «بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی (ع)» نامگذاری شده است فرصت مطلوبی برای سومین حرم اهل بیت (ع) است و با قرار گرفتن در دهه کرامت، فرصت ارزشمندی برای ادای دین به امین ولایت فراهم آورده است.

ارادت شیرازی ها به حضرت شاهچراغ (ع)

شیرازی ها از دیرباز به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) انس و ارادت ویژه داشته اند و در لهجه شیرین خود به حضرت احمد ابن موسی (ع)، «آقوی آقام» می گفتند.

یک شاعر قدیمی شیرازی نیز در وصف حضرت شاهچراغ (ع) چنین سروده است:

«ای شاه نور و چلچراغ // آقوی آقام یا شاهچراغ

یِه کِش دیگه جارُم بزن // بُکن صِدام یا شاهچراغ

از در بگی با پا میام // از دار بگی با پر میام

می‌خوام به پابوست بیام // با سر میام یا شاهچراغ

بستت منم، خستت منم // پابند گلدستت منم

زنجیر عشقت همه جو (جا) // بسته به پام یا شاهچراغ

دنیا چه بی مهر و وفان // مردم چه بی‌ذوق و صفان

شیرازیا تو رو دارن // کاکوی کاکام یا شاهچراغ

شیراز ما چویمون (حالت سرماخوردگی) داره // اهلش به تو ایمون (ایمان) داره

حفظش بکن نیذور (نگذار) بچاد (سرمابخورد)// نیذور بچاد یا شاهچراغ

شیرازیا رو دوشته‌ (داشته) باش // هوای این رو (را) دوشته باش

ببه ببم، بووای باوام (بابای بابام) // آقوی آقام (آقای آقام) یا شاهچراغ»

شیرازی ها قبل از انجام عقد رسمی در محضر، عروس و داماد جوان را در آدابی به نام «عقد پُوی (پای) حرمی» یا «عقد بالُوی (بالای) سر آقا»، عقد می کردند و رسم بود که چادر نماز عروس را به نیت خوششبختی در این حرم مطهر برش دهند.

مراسم «عروس کِشون» هم در مقابل حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به خصوص زمانی که میدان «احمدی» در مقابل حرم مطهر وجود داشت   با همراهی طایفه عروس و داماد انجام می شد.

همچنین در رسم دیگری شیرازی ها نوزاد متولد شده را تا 40 روز از منزل بیرون نمی بردند و بعد از این مدت و با انجام حمام «چله»، نوزاد را اول به زیارت حرم مطهر شاهچراغ (ع) می بردند.

 

 

روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) فرصتی طلایی

هر ساله به این مناسبت بزرگ، برنامه های مختلف مذهبی و فرهنگی در شهر شیراز برگزار می شود که به دلیل شیوع کرونا از بستر مجازی و رسانه استفاده بیشتری برای انعکاس و بزرگداشت این جشن ها و برنامه ها به عمل می آید.

 حضرت احمد ابن موسی (ع)، برادر حضرت امام رضا (ع) و پسر بزرگ امام موسی کاظم (ع) در راه پیوستن به برادر بزرگوارشان در راه خراسان به دستور مامون عباسی با همراهانش در شیراز به شهادت می رسند و در این شهر مدفون می شوند و اکنون حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با قرار گرفتن در بافت تاریخی شیراز یک فرصت و نگین ویژه در گردشگری مذهبی در سطح ملی و فرا ملی فراهم آمده است که دهه کرامت می تواند به معرفی و توسعه بیشتر گردشگری مذهبی در این قطب شاخص تاثیر مطلوبی داشته باشد.

 

 روایت مرمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

«تاشی خاتون» مادر «ملک اسحاق ابن محمود» که در سال 745 هجری قمری حاکم شیراز بود پس از تشرف به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، دستور مرمت آن را داد و گنبدی بزرگ و زیبا بر آن قرار گرفت، همچنین در جوار آرامگاه این امام بزرگوار، مدرسه ای وسیع بنا کرد و شمار فراوانی از دکان های نزدیک حرم مطهر را وقف آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی (ع) کرد.

«نادر شاه افشار» نیز نذری برای حضرت شاهچراغ (ع) کرد و پس از پیروزی بر افغان ها گنبد این حرم مطهر را بازسازی کرد و زیر گنبد حرم نیز یک قندیل بزرگ از طلا ساخت، در پی وقوع زلزله در دوران قاجار مجددا گنبد فرو ریخت و قندیل طلا ذوب و خرج بازسازی حرم شد.

 

معماری چشم نواز

ایوان های حرم مطهر شاهچراغ (ع) با معماری ویژه زیبایی و آرامش خاصی در این حرم مطهر ایجاد کرده اند و در آئینه کاری ها و کاشیکاری های حرم حضرت احمد ابن موسی (ع)، تزئینات و ظرافت خاصی به چشم می خورد،  اسلیمی های زیر پای ستون ها و نمای جلوی ایوان این حرم مطهر از سنگ مرمر یکپارچه با نقوش زیبای اسلیمی نیز به دست سنگ تراشان هنرمند حجاری و نصب شده است.

 وجود این حرم مطهر در شهر شیراز، باعث شد تا لقب و تاج افتخار «سومین حرم اهل بیت (ع)» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به شیراز داده شود.

مساجد مزین به نام حضرت احمد ابن موسی (ع)

بسیاری از مساجد شیراز به نام ائمه معصومان (ع) مزین شده اند، حجت الاسلام «یوسف سلمان زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس تعداد مساجد مزین به نام حضرت احمد ابن موسی (ع) را 2 باب مسجد اعلام کرده است.

 

گزارش: مریم شمالیان

پایان پیام/ 664