دهه کرامت فرصت ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه های دینی در جامعه است

دهه کرامت فرصت ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه های دینی در جامعه است

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
کوشکی گفت: دهه کرامت فرصتی مغتنم برای توسعه شعائر مذهبی در سطح جامعه و ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه های دینی در تمامی سطوح جامعه است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«حشمت کوشکی»، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

دهه کرامت، ایامی سراسر خیر و برکت بوده و مناسبت های مختلفی را در خود جای داده است، معرفی سیره اهل بیت (ع) در این ایام با توجه به مناسبت های واقع شده در این دهه اعم از ولادت حضرت امام رضا (ع)، ولادت حضرت معصومه (س) و بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی (ع) فرصتی ویژه را در اختیار عاشقان ولایت و امامت قرار می دهد تا با برنامه ریزی مناسبت های مذهبی و فرهنگی، به ترویج و توسعه شعائر اسلامی بپردازند.

 

سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

روز بزرگداشت مقام حضرت شاهچراغ (ع) در میانه دهه کرامت واقع شده است و متولیان فرهنگ در استان فارس بایستی از این فرصت استفاده کرده و با تولید محتواهای فرهنگی و مذهبی و با عزمی راسخ در جهت معرفی سومین حرم اهل بیت (ع) به هم وطنان گام بردارند.

خوشبختانه در چند سال گذشته تغییرات ساختاری و ایجاد بناهای جدید در حرم مطهر شاهچراغ (ع) باعث شده است تا زوار رضایتمندی بیشتری داشته باشند.

همچنین همشهریان خونگرم شیرازی نیز با رعایت تمام و کمال ادب و اخلاق در مواجهه با گردشگران مذهبی می توانند به الگوهایی مثال زدنی برای زائران در سراسر ایران اسلامی بدل شوند.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

متولیان فرهنگ در استان فارس بایست از این فرصت برای تولید محتواهای فرهنگی و مذهبی برای معرفی سومین حرم اهل بیت (ع) باید استفاده ویژه داشته باشند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

بی شک اقدامات خوبی تاکنون انجام شده اما برای معرفی سیره اهل بیت (ع) دامنه وسیعی وجود دارد و با در نظر گرفتن طیف گسترده برنامکه های مذهبی و فرهنگی برای نسل جوان می توان اقدامات بیشتری به انجام رساند.

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

تا قبل از شیوع ویروس کرونا، توسعه گردشگری مذهبی شهر شیراز به خوبی در حال انجام بود و سیل عاشقان و محبان اهل بیت (ع) به خصوص در مناسبت های خاص به این شهر سرازیر بود.

با وقفه به وجود آمده به دلیل این اپیدمی شاید در سنوات آتی گردشگری تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گیرد و بایستی با برنامه ریزی صحیح و اصولی و همچنین رعایت دستور العمل های بهداشتی، اعتمادی عمومی برای رونق دوباره گردشگری مذهبی ایجاد شود.

 کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

کانون های فرهنگی و هنری مساجد همواره در راستای ایجاد فضایی سالم، اثر بخش و هدایتگر گام برداشته اند، این مراکز فرهنگی می توانند با استفاده از ظرفیت فکری و خلاقیت نیروهای جوان و علاقه مند در حوزه مسائل دینی و فرهنگی برنامه هایی با کیفیت و مفید را در دهه کرامت برای آحاد جامعه برنامه ریزی و اجرا کنند.

اداره شما چه برنامه هایی برای دهه کرامت دارد؟

تولید محتواهای فرهنگی و مذهبی، برگزاری مسابقات فرهنگی، تقدیر از همکارانی که به عنوان الگوهای مذهبی و عقیدتی در محیط کار شناخته شوند، نصب بنر و آذین بندی ادارات زیر مجموعه، برگزاری همایش مجازی حجاب و عفاف و برگزاری مسابقات پیامکی از جمله برنامه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس در این ایام است.

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

دهه کرامت فرصتی مغتنم برای توسعه شعائر مذهبی در سطح جامعه و جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به سمت و سوی سیره اهل بیت (ع) و همچنین ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه های دینی در تمامی سطوح جامعه است.

پایان پیام/ 664