یکی از نمونه های بارز انسان های کریم در شیراز، حضرت شاهچراغ (ع) هستند

یکی از نمونه های بارز انسان های کریم در شیراز، حضرت شاهچراغ (ع) هستند

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
آیت الله کلانتری گفت: یکی از نمونه های بارز انسان های کریم در شیراز، حضرت احمد بن موسی (ع) هستند که علمای متعددی نظیر شیخ مفید در کتاب «الارشاد» تاکید کرده است که او انسانی کریم و اهل سخاوت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «علی اکبر کلانتری»، امروز (دوشنبه ۳۱ خرداد) در وبینار دهه کرامت استان فارس با اشاره به اینکه این ایام با میلاد پربرکت حضرت امام رضا (ع) مقارن شده است،‌ گفت: این ایام میلاد حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و بزرگداشت برادر ایشان حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) را نیز دربر دارد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کرامت خیلی معنای وسیع و دقیقی دارد و به بزرگواری معنا کرده اند اما معادل فارسی ندارد، افزود: اگر فردی کریم باشد در همه صفات برجسته موفق است و انسان باکرامت؛ سخاوت و شجاعت دارد و هیچوقت دروغ نمیگوید، غیبت نمی کند و تکبر ندارد.

وی با اشاره به اینکه در کلامی گهربار از امیرالمومنین (ع) آمده است «مروت و مردانگی از صفات بارز مردان کریم است»، اظهار کرد: کریم نامی است که دربردارنده همه خوی ها، زیبائی ها، اخلاق و صفات نیک است و کرامت تنها به فرد محدود نمی شود و شامل اموری نظیر شغل، دست دادن، جهاد، درس خواندن و هر عمل و رفتاری است که با کرامت همراه شده باشد و می تواند منشا برکات، خیرات و توفیقات باشد.

آیت الله کلانتری با اشاره به اینکه مطمئنا انسان های کریم هم زندگی کریمانه ای دارند و هم تشکیل دهنده جامعه باکرامت هستند، افزود:‌ اینکه می گوییم جامعه باکرامت به معنای این است که هم اقتصاد کریمانه باشد و هم جنبه های تربیتی، فرهنگی و سیاسی کریمانه باشد که اگر انسان جایگاه خود را داشته باشد تبدیل می شود به همان حیات طیبه ای که در قرآن بر آن تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه انسان های باکرامت از پیشوایان کریم (ع)، امامان کریم (ع)، پیامبر کریم (ص) و قرآن کریم درس و الگو گرفته اند و سرمشق دیگر انسان ها هستند،‌ افزود: یکی از نمونه های بارز انسان های کریم در شیراز، حضرت احمد بن موسی (ع) هستند که علمای متعددی نظیر شیخ مفید در کتاب «الارشاد» تاکید کرده است که او انسانی کریم و اهل سخاوت بود و از دیگر نمونه های انسان های کریم خانواده شهدا هستند.

 

پایان پیام/ 130