دهه کرامت فرصت معرفی فرهنگ رضوی را به نسل جوان فراهم می کند

دهه کرامت فرصت معرفی فرهنگ رضوی را به نسل جوان فراهم می کند

تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۴۰۰
حجت الاسلام امیدی گفت: ایام دهه کرامت، یکی از این مناسبت هاست که فرصت معرفی سیره حضرت معصومه (س)، حضرت امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) را به ویژه برای نسل نوجوان و جوان فراهم می کند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

حجت الاسلام «حسین امیدی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس و دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت دهه کرامت فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

در تقویم ملی میهن اسلامی ما مناسبت های مذهبی و ملی جایگاه های ویژه ای دارد که از این فرصت می توان در نشر و ترویج معارف بلند اهل بیت (ع) کوشید و زمینه انس و الفت بیشتر همگان را فراهم کرد، ایام دهه کرامت که از یکم تا یازدهم ذی القعده نامگذاری شده است یکی از این مناسبت هاست که فرصت معرفی سیره حضرت معصومه (س)، حضرت امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) را به ویژه برای نسل نوجوان و جوان فراهم می کند.

 

سال هاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

با توجه به اینکه روز ششم ذی القعده از ایام دهه کرامت به نام روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نامیده شده است، از ظرفیت این ایام و به ویژه این روز می توان در نهادینه کردن عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بهره برد که در این راستا ضمن اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سنین مختلف نباید از ظرفیت رسانه و فضای مجازی نیز غافل بود و با محوریت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) در تولید محتوا و همکاری همه دستگاه های اجرایی در نشر می توان به نتایج مطلوبی رسید.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

معرفی حضرت شاهچراغ (ع) نباید محدود به زمان خاصی باشد و باید در تمام طول سال برای آن برنامه داشت لیکن به جهت قرار گرفتن روز بزرگداشت آن حضرت در یکی از روز های ایام دهه کرامت، این ایام زمینه های تبلیغی بیشتری را در اختیار همگان قرار می دهد و هرکس در هر پست و مقام و جایگاه باید در راه معرفی شخصیت والای این امامزاده واجب التکریم (ع) تلاش کند و هر کاری از دستش برمی آید چه با زبان، چه با قلم و چه با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری انجام دهد.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

دهه کرامت فرصتی برای تجدید پیمان و بیعت با خاندان عصمت و طهارت (ع) را فراهم می کند که این ایام با گذشت قریب 10 دهه از عمر فعالیت خود هنوز نتوانسته است به سطح و جایگاه مطلوبی از معرفی حضرت شاهچراغ (ع) برسد، در ستاد بزرگداشت دهه کرامت بیش از 32 دستگاه اجرایی عضویت دارند که راه اندازی دبیرخانه دائمی می تواند فعالیت ها را منسجم تر و به فعالیت های محوری در طول سال کمک کند که در این راستا در استان فارس یکی از محورهای مهم فعالیت ها به جهت وجود بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز، معرفی ابعاد شخصیتی و سیره زندگانی ایشان است.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

استان فارس و شیراز با وجود جاذبه ها گردشگری و اماکن مذهبی و تاریخی از ظرفیت های عظیم توریسم مذهبی برخوردار است که در ایام دهه کرامت با فراهم آوردن زمینه های گردشگری نظیر راه اندازی تور های گردشگری، تخفیف در اقامتگاه ها و هتل ها، تخفیف در بلیط های ورودی اماکن می تواند به وجود گردشگران کمک کند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایام دهه کرامت با اجرای برنامه های مردمی در جهت ایجاد فضای شادی و شعف گام برمی دارند، برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد از قبل از فرارسیدن ایام دهه کرامت با آذین بندی مساجد، معابر و خیابان های اطراف آغاز شد و در طول این ۱۰ روز نیز با برپایی جشن های میلاد حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) و محافل بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برنامه ها را به سمت مردمی شدن هدایت شد که با استقبال عموم مردم نیز قرار گرفت.

 

برنامه های کانون های مساجد فارس در دهه کرامت را تشریح کنید؟

محور برنامه ها بحث «امین ولایت» بارزترین مشخصه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است و تاکید و توجه ویژه به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در برنامه های پیش بینی شده در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شامل برنامه های نظیر نمایش های آئینی و مسابقات کتابخوانی با موضوع زندگینامه حضرت شاهچراغ (ع)، مسابقات هنری در رشته خوشنویسی و هنرهای تجسمی، شب شعر، سخنرانی ائمه جماعات کانون های مساجد در بین الصلاتین انجام شده است، همچنین دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان به ویژه شهدای مدافع حرم و سلامت، محفل های قرآنی، تکریم ایتام به تاسی از امام رئوف (ع)، جلسات ختم قرآن و ختم صلوات هدیه به پیشگاه نورانی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در فضای مجازی در این ایام اجرا شد.

 

پایان پیام/ 130