سیره اهل بیت (ع) در دهه کرامت متناسب با ذائقه نسل جدید به جامعه ارائه شود

سیره اهل بیت (ع) در دهه کرامت متناسب با ذائقه نسل جدید به جامعه ارائه شود

تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۴۰۰
رحیمی گفت: سیره اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت احمد ابن موسی (ع) در دهه کرامت توسط فرهنگوران و مسئولان فارس متناسب با ذائقه نسل جدید به جامعه ارائه شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«عنایت الله رحیمی»، استاندار فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

ائمه اطهار (ع) همواره الگوهای ارزشمند جامعه اسلامی شناخته می شوند و باید سیره آنها به جامعه و به ویژه نسل جوان به خوبی معرفی شود و دهه کرامت فرصت ارزشمندی برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و حضرت احمد ابن موسی (ع) است به ویژه که شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) مورد توجه و عنایت است.

 

 سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

سومین حرم اهل بیت (ع) عنوان ارزشمندی برای شهر شیراز است که باید در دهه کرامت که روزی به نام روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) در آن گنجانده شده است به خوبی توسط مدارس، نهادهای مذهبی، فرهنگی و ... در استان فارس به این دهه پرداخته شود و به تولید محتواهای قابل توجه نیز پرداخت.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

لازم است علما، دانشگاهیان، فرهنگیان، شعرا، نویسندگان، هنرمندان و آحاد مردم به ویژه رسانه ها در استان فارس در شناساندن منش و سیره اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت احمد ابن موسی (ع)، عنایت ویژه داشته باشند و متناسب با ذائقه نسل جدید، معارف الهی را به جامعه ارائه کنند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد، توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

استان فارس امسال برنامه های دهه کرامت را با شعار «خدمت کریمانه، گره گشایی به رسم اهل بیت (ع)» برگزار کرده است و برای هر روز از این 10 روز عنوان ویژه ای در نظر گرفته است و با هدف هر چه بهتر و با شکوهتر برگزار شدن برنامه های این دهه مبارک، کمیته های هشت گانه متشکل از ۳۲ نهاد و دستگاه اجرایی استان تشکیل داده است و لازم است برگزاری سمینارهای علمی و جشنواره های فرهنگی و تدوین دایره المعارف حضرت شاهچراغ (ع) نیز در برنامه های دهه کرامت گنجانده شود.

 

 آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

نام سومین حرم اهل بیت (ع)، شیراز را به عنوان یک قطب مذهبی نه در کشور بلکه در سراسر جهان مطرح کرده است و وجود شمار بالای بقاع متبرکه و امامزادگان مطهر در کنار وجود حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) فرصتی ارزشمند برای توسعه گردشگری مذهبی است که باید با برگزاری برنامه های مناسبتی قوی و معرفی زودتر از هنگام آنها مورد استفاده موثر قرار بگیرد و دهه کرامت از مناسبت های مذهبی مطلوبی در این حوزه به شمار می رود که نام مبارک حضرت شاهچراغ (ع) بر روی یکی از روزهای این دهه گذاشته شده است.

 

 کانون های فرهنگی هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

مساجد به عنوان مراکز مذهبی، اجتماعی و فرهنگی محله ای نقش مطلوبی در برگزاری هر چه بهتر دهه کرامت دارند و کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند با این مضمون برنامه های متنوعی را در این ایام مبارک به صورت محله محور به انجام برسانند که موجب حضور و مشارکت هر چه بیشتر مردم در این اعیاد مبارک شود.

 

 سازمان شما برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی دارد؟

برنامه های این دهه از ساعت 19 و 30 دقیقه روز جمعه ۲۱ خرداد با قرائت قرآن توسط قاری ممتاز کشوری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) آغاز شده و در روز شنبه ۲۲ خرداد به مناسبت آغاز دهه کرامت و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر،  اجتماع بانوان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شاهد بودیم که در این مراسم از دختران و بانوان موفق اسلامی نیز تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این ایام مسابقات ورزشی و هنری در رشته هایی مانند خوشنویسی، هنرهای تجسمی، شب شعر،خطاطی و برنامه های تلاوت قران در مساجد و امامزاده های سطح استان در ایام دهه کرامت برگزار شده است.

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

آشنایی با فضائل اهل بیت (ع) بهترین توفیق برای ما است و دهه کرامت بهترین فرصت برای معرفی و آشنایی با این فضائل معنوی به شمار می رود.

پایان پیام/ 664