لزوم الگوگیری بچه های مسجد از اخلاق مداری امام مهربانی ها/کرسی های آزاداندیشی میراث علمی امام رضا(ع) است

لزوم الگوگیری بچه های مسجد از اخلاق مداری امام مهربانی ها/کرسی های آزاداندیشی میراث علمی امام رضا(ع) است

تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۴۰۰
حجت الاسلام نعمتی قرا گفت: رفتار امام رضا(ع) با هرگروه متناسب با شرایط، حساب شده و مدبرانه بود و از آنجایی که عمده مخاطبین کانون های مساجد نوجوانان و جوانان هستند، باید این اخلاق مداری حضرت با هدف جذب حداکثری مخاطب، در زندگی بچه های مسجد جاری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین«رجب نعمتی قرا» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت با سعادت هشتمین ستاره آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور ما در سایه سار ولایت امام رضا(ع) امام مهربانی ها که در خاک ایران اسلامی مدفون است عزت و امینت دارد و هرچه داریم از وجود نازنین امام رضا(ع) و خواهر گرامی آن امام همام، حضرت معصومه(س) است و همه ی ما قدران این موهبت الهی هستیم.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با بیان اینکه ایام دهه کرامت ایام تبیین و ترویج معارف ائمه اطهار(ع) است، افزود: باید از ظرفیت  این دهه برای تبیین معرف دین و سیره عملی ائمه معصومین(ع) بهره گرفت.

 

وی به فعالیت هزارو 176کانون فرهنگی هنری در مساجد استان مازندران اشاره کرد و گفت: فعالیت های دینی، فرهنگی، هنری، تبلیغی و... این کانون های در پی شیوع کرونا با محدودیت هایی مواجه شده که بعضا این فعالیت ها با حضور محدود مردم و در بسیاری از موارد در فضای مجازی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا با بیان اینکه این کانون ها با وجود شیوع کرونا برای پاسداشت مناسبت های مذهبی همانند ماه رمضان، ولادت های ائمه اطهار(ع) و ...سراز پا نمی شناسند و هرکدام در مناطق روستایی یا شهری به دنبال ایده ای برای برگزاری بدون تنش برنامه های مسجد در سایه کرونا هستند، یادآورشد: بسیاری از فعالیت های این کانون ها در سال های اخیر با روی کارآمدن تشکیلات خادمیاران رضوی بعضا با همکاری خادمیاران افتخاری امام رضا(ع) که عمدتا از همین بچه های مساجد هستند اجرایی می شود.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های این کانون ها در دهه کرامت به جهت علاقه ای که بین مردم استان ولایت مدار و علوی تبار مازندران با ولی نعمت شان حضرت رضا(ع) ساری و جاری است، بیشتر و غنی تر می شود، افزود: البته اعضای کانون های مساجد که عمدتا خادمیار هستند در این ایام کاروان های زیرسایه خورشید را در زمان اجرای برنامه در سطح استان همراهی می کنند.

 

حجت الاسلام نعمتی تهیه و توزیع بسته های معیشتی، کمک به تامین جهیزیه نوعروسان، کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، تکریم خانواده ی های معظم شهدا، تکریم مدافعان سلامت، برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجلیل از دختران، تجلیل از همنام های امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و... را از جمله برنامه های کانون های مساجد در دهه کرامت برشمرد.

 

وی همچنین برلزوم ترویج سیره عملی و رفتاری امام رضا(ع) توسط بچه های مساجد استان در راستای اجرای برنامه های فرهنگی، خدماتی، هنری و ... تاکید کرد و گفت: رفتار امام رضا(ع) با هرگروه متناسب با شرایط بوده است وکاملا حساب شده وبسیار مدبرانه با همگان رفتار می کردند و از آنجایی که عمده مخاطبین ما را نوجوانان و جوانان و مدیران و ائمه جماعات جوان تشکیل می دهند از این رو می طلبد این اخلاق مداری حضرت با هدف جذب حداکثری مخاطب به مسجد، در تمام شئون زندگی مورد توجه بچه های مسجد باشد.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا به روش علمی ترویج دین اسلام در سیره امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: آنچه که دوران امام رضا(ع) را با سایر ائمه ما متمایز می کند مناظرات علمی است که مامون به راه می انداخت و امام (ع) همیشه پیروز میدان بود .

 

وی با بیان اینکه حضرت امام رضا(ع) همواره در مناظرات مختلف به اندیشه مخالفان احترام گذاشته و فضای مبتنی بر تضارب آرا در جامعه ایجاد کردند، گفت: در تاریخ آمده عمران صابی یکی از متکلمان حرانی در عهد مأمون عباسی بود که در جلسات مناظرات با علی بن موسی الرضا(ع) حضور داشته است و مناظره‌ای با حضرت داشته که سبب اسلام آوردنش شده است.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مناظره در عصر امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: امام از این فرصت استفاده می کرد و با توجه به اینکه در آن زمان یک نهضت علمی عظیم درحال وقوع بود و نحله های انحرافی که در آن زمان شکل گرفته بود در قالب کرسی های آزاد اندیشیف طرفداران نحله های انحرافی را با بیان نظرات و عقاید خود هدایت می کرد.

پایان پیام/ 286