مسجدی که به ابتکار امامش مقر محرومیت زدایی شده است؛ از هم‌افزایی با هیئت تا آموزش کار تشکیلاتی

مسجدی که به ابتکار امامش مقر محرومیت زدایی شده است؛ از هم‌افزایی با هیئت تا آموزش کار تشکیلاتی

تاریخ انتشار : ۸ تير ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام مصطفی محجوب، امام محله برتر کشوری با اعتقاد به کار جهادی و در میدان موفق شده ظرفیت‌های مسجد و هیئت را هم افزا کرده و در پرتوی آن اتفاقات مبارکی همچون ساخت خانه برای ایتام و توزیع روزانه کمک‌های معیشتی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «مصطفی محجوب» چهره برتر تبلیغ و امام محله جهادگر و پرتلاش مسجد «شهدای کربلا» دزفول علی‌رغم سن کم (30 سال) توانسته منشا آثار و برکات بسیار شود طوری که در آئین چهل سالگی سازمان تبلیغات اسلامی از وی به عنوان یکی از چهره های پرتوان در نشر خوبی ها تقدیر به عمل آمد. از این رو، مروری کرده ایم بر فعالیت های این امام محله جهادگر.

 

حجت الاسلام محجوب با اشاره به سابقه اجرای طرح امام محله می گوید: گفتمان و طرح «امام محله» با شروع ریاست حجت الاسلام قمی بر سازمان تبلیغات اسلامی کلید خورد، ابتدا در برخی شهرها به عنوان نمونه کار و پایلوت اجرا شد و بعد در کشور عمومیت یافت و نهایتاَ رویکرد کشوری به خود گرفت. در این طرح مقرر است امام جماعت فعال و نمونه کار خود را به نماز و زیارت عاشورا و مناسک مذهبی محدود نکند بلکه در حوزه خدمات اجتماعی و دغدغه های مردمی هم ورود کند برای مثال در وقوع سیل و زلزله، به مردم آسیب دیده و در معرض خطرات جانی رسیدگی کند چراکه به فرموده حاج قاسم، مدیر جهادی نباید پشت میزنشین باشد بلکه باید مرد میدان باشد.

 

 

 

 

تولید روزانه 5 هزار ماسک با همکاری نیروهای جهادی

 

این امام محله برتر کشوری با اشاره به همراهی با طرح بنیاد هدایت، می افزاید: علاوه بر کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه و سیل زدگان استان های جنوب و جنوب شرق کشور، از زمان شیوع کرونا کارگاه تولید ماسک را در مسجد راه اندازی کردیم به ویژه در ابتدای شیوع کرونا که ماسک کمیاب و از کالاهای اساسی بود با اینکه نماز جماعت مسجد تعطیل شد ما مسجد را با این کارگاه فعال نگاه داشتیم، ابتدا با روزانه 200 عدد و نهایتا تا 5 هزار ماسک در روز تولید داشتیم که در این پروسه 60 70 نفر نیروی خواهر و برادر فی سبیل الله و رایگان با کارگاه همکاری می کردند.

 

همکاری با کادر درمان از دیگر وجوه این امام محله جوان است، به گفته وی با توجه به مرکزیت بیمارستان دزفول در شمال خوزستان و فراوانی مراجعه کنندگان آن، موکب توزیع آش و اقلام بهداشتی و ارائه خدمات به بیماران را در کنار این بیمارستان راه اندازی کردیم.

 

 

 

تمرکز بر گره گشایی از مشکلات معیشتی مردم

 

محجوب با بیان اینکه مشکل اول و آخر کشور که مقام معظم رهبری حدود هشت سال است در انتخاب شعار سال ها به آن نظر و تاکید دارند، اقتصاد و معیشت است، تاکید می کند: از این رو، ما هم گره گشایی از مردم را در دستور کار قرار داده ایم. در این راستا، در سه ماه نخست امسال سه منزل را برای افراد بدون سرپرست و یتیم که توان اشتغال هم نداشتند (از صفر تا 100 ) بنا کردیم. اشتغال زایی برای خانواده های بدون سرپرست از طریق ایجاد مغازه و ... که در نتیجه آن 50 نفر مشغول به کار شده اند نیز در راستای گره گشایی از مشکلات اقتصادی مردم انجام می شود.

 

امام محله جهادگر و پرتلاش مسجد «شهدای کربلا» ادامه می دهد: تقریبا به صورت روزانه بسته های معیشتی را بین محرومان توزیع می کنیم که در مناسبت های مذهبی این تعداد افزایش می یابد. رسیدگی ما به اقشار ضعیف به صورت روزانه است و از تامین اقلامی همچون کولر تا تجهیز کالا و تهیه جهیزیه و اسکان مردم را شامل می شود.

 

 

 

 

 

حجت الاسلام محجوب علاوه بر فعالیت های جهادی، در حوزه فعالیت های تبلیغی فرهنگی نیز سابقه ای طولانی و درخشان دارد. از اوان کودکی تربیت شده و بزرگ شده جلسات قرآن دزفول است و از سال 89 وارد حوزه علمیه شد. چند سالی است مدیریت موسسه روضه الزهرا(س) را بر عهده دارد و از شش سال پیش امام جماعت مسجد شهدای کربلای دزفول و مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای کربلا است.

 

آموزش کار تشکیلاتی به مسجدی ها

 

 

 

 

برگزاری دوره های اخلاق و اصول کار تشکیلاتی در سطح شهرستان و استان نیز از فعالیت های این امام محله با استفاده از ظرفیت مهیای مسجد است. وی بیش از 1000 ساعت دوره کار تشکیلاتی را در محضر اساتیدی همچون آیت الله العظمی جوادی آملی و حجت الاسلام والمسلمین پناهیان و ... گذرانده و در پی آن دوره های کار تشکیلاتی را با شعار «دنیا بدون تشکیلات پیش نمی رود» برگزار کرده است؛ وی معتقد است لازمه موفقیت در همه فعالیت ها تشکیلات است. وی در این باره می گوید: مراقب هستیم هم کار سازمانی انجام می دهیم و هم رویکرد اداری به خود نگیریم.

 

وی درباره برکات برگزاری دوره های کار تشکیلاتی ابراز می کند: در نتیجه این دوره ها اکنون 100 خادم برادر و 100 خادم خواهر در مجموعه ما فعال هستند. در کانون مهدویت فعالیت های مهدوی از قبیل تولید و انتشار کلیپ های صوتی و تصویری انجام می شود و قرارگاه جهادی را با 30 نیروی فعال، راه اندازی کرده ایم. رفع مشکلات خانوادگی و زمینه سازی برای ازدواج آسان و ... را نیز دنبال می کنیم. علاوه بر استقرار طلاب در مدارس و آموزش احکام به دانش آموزان، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیز طرح مشابه را اجرا می کنیم.

 

هم افزا کردن ظرفیت مسجد و هیئت

 

 

 

 

هم افزا کردن ظرفیت های مسجد و هیئت از دیگر خروجی های کار جهادی حجت الاسلام محجوب است؛ می در این باره بیان می کند: جمع بین این دو با توجه به تنوع سلایق و بعضا اهداف سخت است اما برکات بسیار دارد که به آن اشاره شد.

 

محجوب در کسوت مشاور امام جمعه دزفول در امور جوانان نیز فعال است و نسبت به حل اختلافات خانوادگی از طرقی همچون برگزاری کارگاه های آموزشی اهتمام دارد.

 

گروه فرهنگی رسانه ای «زیتون» با حضور نیروهای تربیت شده در حلقه معرفتی این امام محله متشکل از  12 13 طلبه و دانشجوی خواهر و برادر فعالیت های رسانه ای این امام محله را انجام می دهند که آثار خوبی در پی داشته است.

حلقه های تربیتی برای خواهران و برادران، تشکیل کارگاه های تربیت فرزند و آموزش سبک زندگی و ... نیز به همت حجت الاسلام محجوب تشکیل می شود که برکات خاص خود را دارد.

 

گفتنی است، بنابر آنچه مرور شد گره گشایی از امور مردم مبتلا به مشکلات و معضلات توان مالی و امکانات آنچنانی نمی خواهد بلکه این روحیه ایثار و جهادگری است که سبب اتفاقات مبارک در این باره می شود.

 

پایان پیام/ 9