مساجد در دولت آینده در حوزه های مختلف محور قرار بگیرند/کانون های مساجد ظرفیت قابل توجه در آبادانی و احیای کارکرد مسجد طراز اسلامی است

مساجد در دولت آینده در حوزه های مختلف محور قرار بگیرند/کانون های مساجد ظرفیت قابل توجه در آبادانی و احیای کارکرد مسجد طراز اسلامی است

تاریخ انتشار : ۹ تير ۱۴۰۰
حجت الاسلام گرجی با اشاره به اینکه مسئولین مربوطه باید تلاش کنند، موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را به نوعی با مسجد مرتبط کنند،گفت: دوره ها و گردهمایی ها در زمینه های مختلف باید در مسجد برگزار و مساجد در موضوعات مختلف محور قرار بگیرند.

حجت الاسلام «مصطفی گرجی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت و جایگاه مسجد در نظام و جامعه اسلامی گفت: بر اساس تعالیم و مفاهیم اسلامی، مسجد دارای نقش و محوریت ویژه ای است، به این معنا که تمامی امور جامعه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به نوعی مرتبط با حوزه مسجد است، لذا برهمین اساس حضرت امام خمینی(ره) فرمودند:«مساجد سنگر هستند، سنگرها را باید پر کرد».

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان با اشاره به اینکه در طول تاریخ اسلام، مسجد نقشی مهم و محوری در تحولات جامعه داشته است و محلی برای حل مشکلات مردم در زمینه های مختلف بوده است، عنوان کرد: در دوران معاصر نیز آغاز و سرانجام انقلاب و پرورش شخصیت های ارزشمند و تاثیرگذار در انقلاب و هشت سال دفاع مقدس از مسجد بوده است، درنتیجه حفظ و پویایی این خانه خدا بسیار حائز اهمیت است.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه درسال های اخیر، به نظر می رسد، برخی از مساجد از کارکرد و اثرگذاری خود فاصله گرفته اند و حضور مردم نیز کم رنگ تر شده است که این مسئله باید به صورت جدی مورد توجه مسئولین مربوطه و از جمله رئیس جمهور منتخب قرار بگیرد و آسیب شناسی لازم در این زمینه انجام شود.

 

مدیرستاد فهمای استان کرمان ادامه داد: برهمین اساس یکی از مطالبات ما از رئیس جمهور منتخب در مرحله اول این است که وضعیت موجود به صورت دقیق و تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرد و دلایل وجود مشکلات فعلی در مساجد و کم رنگ تر شدن حضور مردم مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت راهکارهای لازم ارائه شود.

 

حجت الاسلام گرجی با اشاره به اینکه در بحث مساجد از همان ابتدا یعنی در بحث ساخت مساجد باید به معماری آن متناسب با سنت و فرهنگ اسلامی توجه شود، اظهارکرد: در بحث ارکان مسجد باید افرادی متخصص، دارای محتوای خوب متناسب با ذائقه اقشار مختلف جامعه و از طرف دیگر دارای قدرت ارتباط گیری بالایی باشند که موجب جذب حداکثری شوند، نه اینکه خدای ناکرده عمل عکس اتفاق بیفتد.

 

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود، این است که باید مسئولین مربوطه تلاش کنند، موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را به نوعی با مسجد مرتبط کنند و محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه باشد، به این معنا که دوره ها، کلاس ها، گردهمایی ها در زمینه های مختلف در مسجد برگزار و مساجد در این موارد محور قرار بگیرند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان اضافه کرد: حضور امام جماعت و ارکان مسجد برای انجام امور مختلف نباید محدود به فضای فیزیکی مسجد باشد، بلکه باید محله را در بر بگیرد و اگر این چنین شد، قطعا بازخورد آن را نیز خواهیم دید که این امر نیازمند یک محتوا و برنامه جامع و البته یک کار تشکیلاتی است.

 

وی افزود: یکی از ارکان مساجد، کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که با توجه به داشتن نیروهای نوجوان و جوان با هدف جذب قشر خاکستری، یک ظرفیت بسیار خوبی جهت آبادانی و احیای کارکرد مسجد طراز اسلامی است که در صورت حمایت های لازم در زمینه های تجهیزاتی و اعتباری، می توانند دستاوردهای خوبی در حوزه مسجد داشته باشد، لذا انتظار داریم رئیس جمهور منتخب در این زمینه نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

 

حجت الاسلام گرجی در پایان تصریح کرد: موضوع دیگری که لازم است، مورد توجه قرار گیرد،هماهنگی و وحدت ارکان مسجد است، به این معنا که هرچه این وحدت و هماهنگی بیشتر باشد، قاعدتا شاهد پویایی بیشتر مساجد خواهیم بود لذا برای تقویت این موضع نیز باید تدابیر لازم اندیشه شود.

پایان پیام/ 40