مروری بر زندگینامه چهارمین شهید محراب

مروری بر زندگینامه چهارمین شهید محراب

تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰
شهید آیت الله صدوقی که به چهارمین شهید محراب شهرت دارد، از یاران صدیق و باوفای امام خمینی(ره) و یاور مردم محروم بود، از خدمات اجتماعی ایشان می‌توان به تعمیر و بنای ۱۸ مسجد، احداث و مرمت ۱۹ مدرسه علمیه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، شهید آیت الله صدوقی که به حق شیخ الشهدا و چهارمین شهید محراب نامیده شده نماینده امام خمینی (ره) در استان یزد و امام جمعه شهر یزد بود، در آخرین نماز جمعه اش که مصادف با دهم ماه مبارک رمضان 1402 مطابق با یازدهم تیرماه 1361 بود، بعد از ادای نماز، یک عضو گروهک منافقین به ایشان نزدیک شد و با به آغوش کشیدن آن و منفجر کردن نارنجکی که در دست داشت، وی را به شهادت رساند. این عالم شهید از یاران صدیق و با وفای امام خمینی (ره) و یاور مردم محروم بود و خود را از مردم جدا نمی دانست.

 

ایشان در سال 1327 هجری قمری در یزد متولد شد. وی تحصیلات حوزوی را تا حدود لمعه و قوانین در مدرسه عبدالرحیم خان یزد به پایان رساند و بعد از مدتی برای ادامه تحصیلات عازم اصفهان شد. اما پس از یک سال به قم عزیمت کرد و دروس سطح و خارج فقه را در محضر آیات عظام فرا گرفت و به درجه اجتهاد رسید.

 


وی حدود 21 سال جهت کسب علوم و معارف اسلامی در قم عزیمت کردند. در آغاز از محضر آیت الله شیخ عبدالکریم حائری چند سالی کسب فیض نمود. آیت الله صدوقی نقش عمده ای در سازماندهی حوزه برعهده گرفت و ضمن تدریس علوم دینی، خود نیز از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محمد تقی خوانساری، حجت، صدر و بروجردی استفاده کرد.آیت‌ الله محمد صدوقی در حوزه علمیه قم همزمان با تحصیل به تدریس لمعه، رسائل، مکاسب و کفایه پرداخت و مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) بود به نحوی که رسیدگی به برخی امور مالی به وی واگذار شد.

 

 وی در سوم بهمن 1330 به دعوت بزرگان و مردم یزد و به دستور آیت ‌الله بروجردی و توصیه حضرت امام‌ خمینی (ره) به یزد عزیمت کرد و به تدریس، بازسازی مدارس علمیه، برگزاری مجالس وعظ و خطابه، ترویج دین و حل مشکلات اقتصادی مردم پرداخت و مرجعیت امور دینی مردم یزد را بر عهده گرفت.

 

 

 

 

فعالیت های سیاسی این شهید بزرگوار علیه حکومت پهلوی از سال 1341 با ارسال تلگرافی به شاه و مقابله با تصویب لایحه انجمنهای ولایتی و ایالتی آغاز شد و تا پیروزی انقلاب ادامه یافت.آیت ‌الله محمد صدوقی رهبری حرکتهای انقلابی مردم یزد را به عهده داشت و اطلاعیه‌ ها و سخنرانیهای روشنگرانه ‌اش در مسجد روضه محمدیه سبب افزایش آگاهی سیاسی و حضور جدی مردم در صحنه‌ های مبارزه بود.پس از تبعید امام به ترکیه و سپس به نجف اشرف، ارتباط مرحوم صدوقی با امام رحمه الله از طریق مراسلات برقرار بود و تا آخرین حد توان خویش، امام را در مبارزه با رژیم شاه همراهی کرد.

 

مسجد حظیره یزد اولین پایگاه‌های سیاسی جنبش‌های انقلابی استان یزد به رهبری شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی بوده و امروز نیز با وجود این پیشینه، محل برگزاری بسیاری از مراسم‌های مذهبی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در استان به شمار می‌رود.

 

شهید صدوقی در مبارزه با شاه یکی از محورهای مبارزه محسوب می شد. او اعلامیه هایی در محکوم نمودن جنایات رژیم از جمله فاجعه سینما رکس آبادان صادر کرد. بعد از پیروزی انقلاب نیز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بود.

 

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) به امامت جمعه یزد منصوب شد. همچنین برای تدوین قانون اساسی با انتخاب مردم به عضویت مجلس خبرگان اول درآمد. این شهید بزرگوار همواره در کمک به جبهه ‌ها و انجام امور خیریه و خدمات اجتماعی پیشتاز بود و هنگامی که حادثه تاسف بار زلزله کرمان به سال 1360 روی داد از طرف امام خمینی(ره) مسئول رسیدگی به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زیادی را در این راه متحمل گشت.

 

 

 

 

تعمیر و بنای 18 مسجد و مرمت و احداث 19 مدرسه علمیه

 

از خدمات اجتماعی ایشان می ‌توان به تعمیر و بنای 18 مسجد، احداث و مرمت 19 مدرسه علمیه در استانهای یزد، خراسان و فارس، تاسیس چندین بیمارستان، درمانگاه، سازمان خیریه و صندوق قرض‌ الحسنه اشاره کرد.

 

حضرت امام خمینی(ره) در پیام تسلیتی او را دوست عزیز و قدیمی خود خواندند و فرمودند: «اسلام خدمتگرازی متعهد، ایران فقیهی فداکار و استان یزد سرپرستی دانشمند را از دست داد.»

 

پایان پیام/ 40