با برگزاری «جشن یار مهربان» به دنبال همنشین شدن بچه های مسجد با کتاب هستیم

با برگزاری «جشن یار مهربان» به دنبال همنشین شدن بچه های مسجد با کتاب هستیم

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰
حاجی آقاتبار با تاکید براینکه باتوجه به تداوم حضور کرونا و تعطیلی مدارس لازم که دانش آموزان و والدین آنها را به سمت کتابخوانی هدایت کنیم،گفت: کانون شهید بهشتی بابل نیز با برگزاری برنامه هایی نظیر جشن یار مهربان به دنبال همنشین شدن مردم با کتاب است.

خبرگزاری شبستان - مازندران؛ در سال‌های اخیر  با افزایش جولان فضای مجازی شاهد کاهش سرانه مطالعه در کشور هستیم تا جایی که‌ کمتر به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی توجه می‌شود.  و کرونا هم مزید برعلت شده تا مردم با کتاب قری بیشتر فاصله بگیرند. نزدیک 2سال است که رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی باید به عنوان اصلی مهمی در زندگی افراد مورد توجه قرار گیرد و دوری از هرگونه همنشینی با اقوام و دوستان مورد تاکید تمام کارشناسان و متخصصان است اما معتقدم کتاب همان یار مهربان می تواند بهترین دوست و همنشین من و شما باشد.

 

محدودیت های کرونایی که کتابخانه ها و دورهمنشینی ها با محوریت کتاب و کتابخوانی را از فضای حقیقی به فضای مجازی کوچ داد اما برخی از دستگاه های فرهنگی و البته کانون های فرهنگی هنری مساجد در شهرها و روستاها نیز با چاشنی خلاقیت و ابتکار سعی در برقراری ارتباط دوسویه مردم در گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کتاب هستند و طرح های نو و بدیع بعضا در قالب راه اندازی پویش های کتابخوانی زمینه ساز هم نشینی با یار مهربان در روزهای کرونایی شدند.

 

تقدیر از کتابخوانان برتر، اهدای کتاب، برگزاری مسابقه رنگ‌آمیزی نقاشی‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی و برپایی نمایشگاه، قرائت بخشی از یک‌کتاب، برگزاری کارگاه آموزشی و کارگاه قصه‌گویی برای نونهالان بخشی از این اقدامات است که به صورت نمونه توسط کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی بابل انجام شد.

کارگاه قصه گویی

کارگاه آموزش مادران با موضوع نقش مادر در ایجاد انگیزه برای مطالعه

قرائت کتاب توسط کتابخوانان

برگزاری کارگاه نقاشی با محوریت کتاب

در این رابطه، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی روستای شهید آباد بابل در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: با تعطیلی فعالیت‌های جمعی در چند ماه ابتدایی همه گیری کرونا ویروس، فعالیت‌های بسیاری از نهادهای اجتماعی همانند کانون های فرهنگی هنری و کتابخانه ها مساجد شکل متفاوتی به خود گرفت.

 

«حسین حاجی آقاتبار» افزود: فعالیت کانون های مساجد در چندسال اخیر در بستر سامانه بچه های مساجد موجب شد این کانون به واسطه تعطیلی های ابلاغی درپی شیوع کرونا، از فعالیت باز نمانند و  فعالیت‌های فرهنگی خود را در فضای مجازی ادامه دادند و گاهی هم برای حفظ سلامتی اعضا، با ظرفیت کمتری پذیرای افراد باشند.

وی بیان کرد: در این بین کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی که در انجام فعالیت های خلاقانه و ابتکاری دستی برآتش دارد به پشتوانه نوجوانان و جوانان خلاق روستای شهید آباد از انجام فعالیت فرهنگی و دینی در سایه کرونا شانه خالی نکرد و همچنان تلاش دارد فاصله مردم با مسجد رابا رعایت شیوه نامه های بهداشتی افزایش کم کند.

 

حاجی آقاتبار با بیان اینکه بچه های مسجد با برگزاری مجازی طرح ملی «شنبه های کتاب» قدری با کتاب یا همان کوله بار تجربه و تلاش نویسندگان همراه هستند، یادآورشد: بخشی از فعالیت های کانون شهید بهشتی بابل در حوزه کتاب و کتابخوانی است که تلاش داریم مردم که به پرهیز از حضور در دورهم نشینی ها تشویق می شوند همنشین کتاب شوند. از این رو برگزاری (جشن یار مهربان) با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی و پایگاه‌های مقاومت بسیج با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی دردستور کار قرار دادیم.   

 

وی با تاکید براینکه با توجه به تداوم حضور کرونا و تعطیلی مدارس لازم است دانش آموزان و والدین آنها  را به سمت کتابخوانی هدایت کنیم، افزود: این جشن با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد، به‌دلیل محدودیت کرونایی به‌صورت محدود برای فرزندان زیر ۱۲ سال و مادران برگزار شد.

حاجی آقاتبار تصریح کرد: برگزاری دوره آموزشی با مربی مشاور و موضوع نقش والدین در ایجاد انگیزه برای کتابخوانی و مطالعه در کودکان برای مادران، طرح نقاشی کتاب و کتابخوانی رنگ‌آمیزی از مجموعه یک نمایشگاهی، برگزاری کارگاه قصه‌گویی برای کودکان زیر هفت سال از جمله بخش های این جشن بودکه مورد استقبال کودکان و نوجوانان و والدین آنها قرار گرفت.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید بهشتی روستای شهید آباد بابل یادآور شد : همچنین برای تقویت نحوه کتابخوانی و فن بیان و روانخوانی هر کدام از شرکت‌کنندگان برای خودشان یک کتاب انتخاب کرده و مطالعه کردن و و هر کدام یک بخش از کتاب را خواندند، سپس به هر کدام یک کتاب به انتخاب خودشان هدیه داده شد.

 

وی عنوان کرد: تقدیر از ۱۱ کتابخوانان برتر کانون، طراحی یک بروشور در حوزه کتاب و کتابخوانی، برگزاری برنامه‌های متنوع برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های اجرایی در این جشن بود و قرار است، در تابستان و سایر اوقات سال به کرات برگزار شود تا فرهنگ مطالعه گسترش پیدا کند.

به گزارش شبستان، اجرای این قبیل برنامه‌های شاد و مفرح علاوه بر رقم زدن خاطره‌ای خوب در ذهن کودکان باعث ایجاد پیوند بین بچه‌ها و کتاب، آشتی والدین با یار مهربان و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد شد‌.

پایان پیام/ 286