نیازمند رویش‌های جدید مسجدی در حوزه نویسندگی هستیم/ رواق قلم بر تربیت نویسندگان تراز تمرکز دارد

نیازمند رویش‌های جدید مسجدی در حوزه نویسندگی هستیم/ رواق قلم بر تربیت نویسندگان تراز تمرکز دارد

تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام سالار با بیان اینکه بخشی از رغبت کم مردم به مطالعه ناشی از عرضه کتاب‌های بی‌ارتباط با نیازهای آنها در بازار نشر است، گفت: رواق قلم درصدد تربیت نسل نویسندگان تراز و خالق آثار بومی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 14 تیرماه، روز قلم و به منظور بررسی ظرفیت هایی که در بچه های مسجد برای تربیت نسل جدید نویسندگان ارزشی وجود دارد با حجت الاسلام «مظفر سالاری»، خالق رمان های مذهبی همچون «رویای نیمه شب» و «دعبل و زلفا» گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد از چه ظرفیتی برای تربیت نسل نویسندگان مسجدی و تراز انقلاب برخوردار هستند؟

 

نویسندگی از مهمترین و ضروری ترین کارهایی است که در حوزه مسجد باید اتفاق بیفتد، همانطور که باید خود را به مسجد تراز نزدیک و کارکردهای آن را احیاء کنیم باید درباره مقوله فرهنگ و هنر نیز اتفاقات زیرساختی و زیربنایی را رقم بزنیم.

کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت هایشان را در سه شبستان فرهنگ و هنر و نوآوری و 12 رواق ذیل آن طراحی کرده و پیش می برند که یکی از آنها قلم است که نشان از جایگاه موثر نویسندگی و نوشتن در این کانون ها دارد.

متاسفانه، همانطوری که در مساجد یک سری کمبودها داریم که باید اصلاح شود در حوزه نویسندگی هم این کمبودها وجود دارد انقلاب ما با اینکه بیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی بوده است اما ما هنوز حتی به اهداف فرهنگی امامین انقلاب نزدیک هم نشده ایم!

 

این آسیب ها بیشتر در کدام حوزه ها خود را نشان می دهد؟

 

در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان، ترجمه های لجام گسیخته نفس ناشران و خوانندگان ما را بریده و علاوه بر اینکه امکان عرضه نشر را از نویسندگان ما گرفته است، گسست فرهنگی را نیز رقم زده چراکه با اصول فرهنگی ما در تضاد است. این کتاب ها فقط به صرف ارزان بودن و داشتن تصویر و اینکه ما عضو کپی رایت نیستیم چاپ و منتشر می شود متاسفانه خانواده ها هم که آشنایی کامل ندارند به صرف زیبایی بصری این کتاب ها را برای فرزندانشان تهیه می کنند.

متاسفانه در این بازار رقابتی کتاب های بومی فرصت عرضه و ابراز وجود ندارند!

 

آیا این واردات بی رویه توانسته به افزایش سرانه مطالعه نسل جدید کمکی کند؟ در رواق قلم برای رفع این آسیب چاره ای اندیشیده اید؟

 

خیر، علی رغم همه این مسائل میزان مطالعه فرزندان ما بسیار محدود است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان وجود داشت و آئین نامه را نوشتیم اما در سال های اخیر این هیئت تعطیل شد و هم آئین  نامه به نتیجه نرسید و این هرج و مرج را شاهدیم. امید است کانون های مساجد در دولت جدید بتوانند نظمی را بر اساس راهبردهای رهبری در زمینه قلم وارد کنند.

اما امیدواریم با کاری که در کانون های فرهنگی هنری مساجد رقم می خورد ثمرات مثبت در این باره آشکار شود. در رواق قلم بچه های مسجد را با شعر و داستان نویسی، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی و دلنوشته آشنا می کنیم چون قدم اول آموزش است.

دو جا است که می تواند هنرمندان اصیل را تربیت کند که تراز فرهنگی نظام و رهبری باشند، یکی مساجد و دیگری حوزه های علمیه. در هر دو زمینه فعال هستیم و با فضلای حوزه علمیه ارتباط داریم که در خدمت مساجد قرار بگیرند اگر این اتفاق رخ دهد، به زودی می توان در دو سه سال آتی گزارشی مفیدفایده ارائه کرد که برای مثال 200 نویسنده شاعر و فیلمنامه نویس مسجدی تربیت کرده ایم.

 

تربیت نویسندگان تراز از میان بچه های مسجد چقدر به بازگشت به نیازهای بومی در نوشتن ها و تالیف آثار کمک می کند؟

 

همانطور که بیان شد مساجد اصالتی خاص دارند که بر اساس نیازهای واقعی جامعه اسلامی شکل گرفته اند و تاریخی همپای عمر اسلام دارند و به نیازهای فرهنگی، اقتصادی و ... مردم پاسخ داده اند.

از عصر مشروطه که گویی رنسانسی در ایران اتفاق افتاد و افکار غرب در کشور رواج یافت دانشگاه ها و کتاب ها و قلم های ما از نیازهای واقعی مردم فاصله گرفتند. اما اکنون فرصت خوبی است که به نیازهای واقعی خویش باز گردیم در این باره مساجد و حوزه های علمیه نقشی موثر دارند البته امروز حوزه ها به علوم جدید هم نظر و حوزویان تحصیلات دانشگاهی دارند.

مساجد و حوزه های علمیه در ادوار مختلف تاریخ انقلاب نقشی موثر داشته اند البته بعد از دوران دفاع مقدس کمی به مساجد بی مهری شد در حالی که باید پرحجم تر از قبل وارد میدان می شدند اما اکنون خوشبختانه حرکت به سمت مسجدمحوری محلات و امام محله شدن ائمه جماعات آغاز شده است.

ما در رواق قلم درصدد هستیم که بچه های مسجد را در حوزه نویسندگی تربیت کنیم تا به انتظارات واقعی مردم و رهبری پاسخ دهند.

شاید بخشی از رغبت اندک مردم به مطالعه به این باز می گردد که نیاز واقعی آنها را پاسخ نمی دهد، باید کتاب موردنیازمان را تدوین کنیم چنان که رهبر فرزانه انقلاب بر عکس شدن چرخه ترجمه دارند.

امروز ما به دلیل مافیای ناشران فقط رویکرد ترجمه ای داریم در حالی که باید در نمایشگاه ها و فضای مجازی تولیدات نشر خود را عرضه کنیم.

 

آینده نویسندگی بچه های مسجد را در رواق قلم چطور پیش بینی می کنید؟

 

با تغییر مسئولان ممکن است برخی فعالیت های ریشه ای به محاق و حاشیه برود امید است که به حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی این فرصت داده شود تا با رشد دادن رویداد فهما، رویش های مسجدی خود را نشان دهند. امید است در دولت جدید این روند گستره بیشتری بیابد.

حرکت آغاز شده در رواق قلم به قدری برای من جذاب است که تقریبا حرکات قلمی و ادبی خود را کنار گذاشته ام و معطوف این رواق شده ام تا این اتفاق اصیل ریشه دار و گسترده شود. ظرفیت نزدیک به 26 هزار کانون مسجدی فرصتی مغتنم را برای این حرکت فراهم کرده است.

 

سابقه و تجربه شخصی تان در این باره نویدبخش چه افقی است؟

 

از کلاس سوم دبستان عضو کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان بودم. در کنار تحصیلات حوزوی، مجلات کودک و نوجوان مثل «پوپک»، «سلام بچه ها»، «سنجاقک» و ... را کار کردیم و این ثابت کرد کار نشد، ندارد، اگر عزم و اراده جدی باشد می توان همه کارها را انجام داد.

در رمان های مذهبی مثل «رویای نیمه شب» که 96 بار تجدیدچاپ شده یا «دعبل و زلفا» که 47 بار تجدیدچاپ شده است از چاشنی های عاطفی و طنز استفاده می کنم که با استقبال مخاطب مواجه می شود. در محضر مقام معظمر رهبری هم گفتم اگر کتابی خوب نوشته و عرضه شود مردم کار را می خرند. رمان خوب باید متناظر با نیازهای روز باشد و آموزه های مذهبی باید نامرئی و نرم و هنری عرضه شود.

 

پایان پیام/ 9