طرح «ترنم» ویژه توانمندسازی بچه‌ های مسجد اجرا می‌ شود

طرح «ترنم» ویژه توانمندسازی بچه‌ های مسجد اجرا می‌ شود

تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰
شناسایی و ارزشگذاری ظرفیت کانون‌های مسجد، پیش بینی ۴۰ عنوان برنامه برای سال ۱۴۰۰، تشریح روند انتخاب کانون‌های حائز شرایط رواق‌های تخصصی ستاد فهما و اجرای طرح «ترنم» در نشستی مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست توجیهی کانون های حائز شرایط رواق های ۱۲ گانه ستاد فهما صبح امروز (سه شنبه، 15 تیرماه) به صورت مجازی برگزار شد.

 

ظرفیت کانون های مسجد شناسایی و ارزشگذاری شود

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در این نشست مجازی با بیان اینکه به تعبیر شخصیت های سیاسی و فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گنجینه نهفته و دفینه است، اظهار کرد: باید برای شناسایی و ارزشگذاری آنها کار کرد تا بتوانند در گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن نوین انقلاب اسلامی نقش آفرین باشند. ما در ستاد فهما دنبال این هستیم که این اثربخشی کاملاً دیده شود.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با بیان اینکه در فهمای 1 زیست بوم بچه های مسجد شکل گرفت اما این به معنای رسیدن به نقطه مطلوب نیست، گفت: ستاد باید نقطه ثقل کانون ها باشد و کانون ها این مرکزیت را به عنوان قلب تپنده بپذیرند و ما در این مسیر در حرکت هستیم. در سال 99 کار انتظام بخشی را با همکاری دستگاه های دیگر فعال در عرصه مسجد دنبال کردیم که نتیجه آن طراحی سه شبستان هنر، فرهنگ و نوآوری و رواق های دوازده‌گانه شد البته این به معنای پایان کار نیست بلکه امکان تحول و افزوده شدن آنها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در سال 1400 وارد گام سوم فهما می شویم، تصریح کرد: به روز رسانی گروه های سرود و طرح تلاوت نور و کتابخانه های مسجدی و .. باید دائما رخ دهد. استقرار نظام فناوری اطلاعات و طراحی زیست بوم مجازی بچه های مسجد به معنای توقف فعالیت های حضوری و فیزیکی مسجد نیست البته در شرایط کرونا و محدودیت های ناشی از آن، بعد مجازی این فعالیت ها پررنگ تر شد.

 

پیش بینی 40 برنامه برای 1400

 

سعادتی تاکید کرد: برای سال ،1400 40 برنامه را پیش بینی کرده ایم که پس از اجرای طرح واکسیناسیون 50 میلیون ایرانی، 50 درصد آنها میدانی اجرا می شود و می تواند به 70 درصد هم افزایش بیابد.

 

وی با بیان اینکه برای ارتقای کیفی برنامه ها و توانمندسازی کانون ها نیز در سال 1400 برنامه داریم، ابراز کرد: این توانمندسازی از نشست خرماکلا کلید خورده است و از استان چهارمحال و بختیاری طرح «ترنم فهما (تربیت راهبردی نیروهای مردمی فهما) در 12 رواق وارد فاز اجرا می شود. برخی آموزش ها استانی و میدانی و برخی هم مجازی مربوط به برخی از رواق ها ارائه می شود.

 

سعادتی ادامه داد: جمع بندی نظرات لایه کانونی استانی دبیران مناطق صورت گرفته است. یکی از مطالبات اصلی کانون ها، اجرای فهما در دو مرحله استانی و ملی است تا استان ها و کانون های محروم تر هم امکان رقابت و کسب رتبه داشته باشند. در فهمای 1400 در هر رواق 200 امتیاز برای فعالیت های خودجوش در نظر گرفته ایم که حدود 14 درصد از امتیاز کل را شامل می شود، برای کانون های روستایی ضریب 8 درصدی نیز اعمال می شود.

 

وی تاکید کرد: پیشنهاد تشکیل شبکه و نیز برگزاری 10 رویداد رقابتی در رواق ها نیز ارائه شده که نخستین رویداد با عنوان فیلم کوتاه طنین مسجد اجرا شد. فعالیت های میدانی همچون «شنبه های کتاب»، «سه شنبه های تکریم» و ... نیز پیش بینی شده چنان که سال گذشته به همت بچه های مسجد از 32 هزار خانواده شهید تجلیل شد. البته امسال رویکرد ما در این طرح مادران هستند اعم از مادران شهدا، مادران موفق و ... .

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با بیان اینکه هر کانون درمجموع امتیاز بالای 10 هزار امتیاز کسب کند می تواند وارد چرخه رقابتی در فهما شود، گفت: این شیوه از ثبت اطلاعات کاذب ممانعت می کند البته استان ها باید راستی آزمایی داشته باشند.

 

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع و اختصاص بودجه دو و هشت دهم درصد به بخش فرهنگ باید بدانیم که امکان حمایت های آنچنانی از کانون های مساجد وجود ندارد. 16 نهاد در محلات شناسایی شده اند که اولویت با مدارس است اگر با مدارس همجوار مساجد تعامل نداشته باشیم بسیاری از اهداف محقق نمی شود.

 

سعادتی ابراز کرد: فهما در سال 98 کاشته شد، سال 99 شاخ و برگ داد و سال 1400 میوه می دهد. البته عده ای باز هم کاذب وارد شده اند. یکی از نقش های ستاد فهما تسهیل گری است مثل عقد تفاهم همکاری برای تولید آثار استودیویی و کارآفرینی. بخش دیگری از وظیفه ستاد رفع موانع به ویژه در حوزه ثبت است که محقق شد.

 

بچه های مسجد نشان دادند که می توانند

 

 

 

 

 

بنابر این گزارش، «مرتضی طاهریان» در این نشست مجازی با اشاره به نشست هفته گذشته کانون های برتر طرح ملی ایران قوی در روستای خرماکلا، اظهار کرد: کاری که بچه های کانون فرهنگی هنری «شهید گرائیلی» در روستای خرماکلا انجام داده اند مصداق عینی «ما می توانیم» است.

 

معاون شبکه سازی و توانمندسازی ستاد فهما در ادامه بیان کرد: برای بانوان در ستاد فهما برنامه های متنوعی تدارک دیده شده است و در استان ها کانون هایی که مدیران آنها از بانوان هستند در برنامه های مرتبط مرکزیت می یابند.

 

وی با اشاره به انتخاب کانون های حائز شرایط رواق های فعالیت بچه های مسجد، تاکید کرد: مراحل مختلفی را برای رسیدن به این 55 کانون منتخب طی کرده ایم چون این دوره آزمایشی است بنا نداریم که کانون های منتخب معرفی شوند از دیگر سو نقاط قوت را بهتر درک و تقویت می کنیم.

 

طاهریان خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات محدود ستاد فهما هر چه این جمع معدودتر باشد بهتر می توان حمایت کرد لذا خیلی نگاه کیفی نداریم و رویکردها کیفی است تا بتوان حمایت بیشتری داشت. رتبه کانون ها در فهمای 1 و 2 و امتیاز بالاتر 10 هزار را مدنظر داشته ایم البته معدود کانون های زیر 10 هزار هم به این جمع راه یافته اند به دلیل اینکه حائز رتبه در رواق تخصصی شده اند و نیز معاونت فرهنگی بر ظرفیت آنها صحه گذاشته است.

 

 

پایان پیام/ 9