سه‌شنبه‌هاي تکريم امسال با محور مادران شهدا، مادران نخبه مسجدي و کانوني برگزار مي‌شود

سه‌شنبه‌های تکریم امسال با محور مادران شهدا، مادران نخبه مسجدی و کانونی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، از آغاز بر گزاري طرح ملي سه‌شنبه‌هاي تکريم تا پيش از محرم سال جاري خبر داد و گفت: امسال اين طرح با محور مادران شهدا، مادران نخبه مسجدي و بانواني که علاوه بر جايگاه مادري به عنوان مديران مسئول کانون‌هاي مساجد نيز فعاليت دارند، برگزار مي‌شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست مجازی 55 کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور که حائز دریافت مجوز رواق شدند با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری و «مرتضی  طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی این ستاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در این نشست طی سخنانی با اشاره به روز 25 ذی‌القعده (روز دحوالارض) اظهار کرد: خداوند درباره این روز در قرآن کریم می‌فرماید: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا» (و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد). این روز، روز آغاز پیدایش زمین است و علاوه بر قرآن در روایات ما نیز اشاره به این روز شده و از جمله علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به برخی از این روایات اشاره کرده است.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: دین اسلام در حدود 1400 سال قبل به جایگاه زمین و گسترش آن و همچنین اتفاقاتی که برای زمین افتاده است اشاره دارد و این در حالی است که برخی از ادیان با علم  تعارض دارند، اما دین ما نه تنها در تعارض و تضاد با علم نیست که مبانی ارزشمند علمی را تایید کرده و به علم‌آموزی، آموزش، توانمندسازی، مهارت‌افزایی و بصیرت بسیار توصیه و تاکید می‌کند و این از ارزش‌های زیبایی است که در دین مبین اسلام وجود دارد؛ رسول گرامی اسلام فرمود: « اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ» (دانش را فرا گیرید، گرچه درچین باشد). طبیعتا آن علم که حضرت رسول اشاره داشتند علم دین نبوده است بلکه فناوری کاغذ بوده چراکه در آن زمان فناوری پاپیروس در چین وجود داشت در نتیجه پیامبر(ص) توصیه می کند که اگر علم در چین هست بروید و آن بصیرت و دانش را فرابگیرید.

 

 وی گفت: این مساله از موارد مهمی است که در مبانی دینی ما وجود دارد؛ بحث دحوالارض از جمله مباحثی است که تلفیق علم و دین را در اسلام ایجاد می‌کند و ادعیه و روزه داری که از سوی پیامبر اکرم(ص) برای این روز سفارش شده است، حکایت از این مساله دارد. اگر با مساله علمی مثل دحوالارض ارتباط دینی برقرار می کنیم، این ارتباط با دنیایی غیر از این دنیا و با دنیای وحیانی است و اساسا رابطه میان علم و دین در اسلام مساله قابل توجهی است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه از میان 26 هزار کانون فرهنگی هنری کشور تعداد 20 هزار کانون ثبت شده‌اند، خطاب به مدیران 55 کانون منتخب که به صورت مجازی در این جلسه حضور داشتند، اظهار کرد: شما با فعالیت‌هایی که داشتید توانستید در یک یا چند عرصه تاثیرگذار و نقش‌آفرین باشید.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: چند نکته را در این مجال اشاره می کنم، نکته اول اینکه امسال سه ویژگی خاص داریم، نخست استقرار دولت جدید که به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) دولت جوان و انقلابی است که انشاء‌الله این دولت مستقر شده و طبیعتا استقرار دولت، آینده ویژه و روشنی را برای ما ترسیم می‌کند؛ آینده روشنی که با گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی و از این پس با همراهی شما انشالله محقق می شود.

وی گفت: نکته دوم در این بحث، تدوین برنامه پنج ساله هفتم است که در این راستا در سطح ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز کارگروهی مشخص شدند و ما در این عرصه از نظرات شما نیز استفاده می‌کنیم تا بتوانیم گام‌های استوار برداریم؛ همچنین ویژگی دیگر امسال آغاز گام دوم انقلاب است، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) افق 1440 را مشخص کردند که افق روشنی بوده و برنامه ها کاملا در این افق دیده شده است، این بیانیه و چشم انداز آن به همه دستگاه ها ابلاغ شد. امروز وظیفه ما نیز آن است که در عرصه خودمان در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و افق 1440 گام برداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره اقدامات سه سال اخیر در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و رویداد ملی فهما گفت: در سال اول نیاز به شناسایی دقیق کانون ها داشتیم، اینکه کجا هستیم و به کدام سمت می‌خواهیم هدف‌گذاری و حرکت کنیم. مساله ظرفیت‌شناسی و اینکه برای چه گروه‌هایی از حیث سنی و جنسیت می خواهیم کار انجام دهیم  و این مساله مهمی بود که مد نظر قرار گرفت که در این راستا سامانه بچه های مسجد راه اندازی شد و اکنون اگر نگوییم اولین سامانه حرفه ای در کشور هستیم اما قطعا جزو سه سامانه برتر در سطح کشور در این عرصه هستیم که در حوزه فرهنگ و هنر توانسته وضع موجود را به خوبی رصد کند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: سلسله فعالیت‌های ستاد در سال دوم معطوف به شبکه‌سازی و التزام بخشی بود و مدلی که در این عرصه طراحی شد شامل سه شبستان و 12 رواق بود که در سال دوم سمت شبکه سازی و التزام بخشی رفتیم که شما 55 مدیر منتخب کانون که در این جلسه حضور دارید به عنوان رتبه های برتر در آن رواق‌ها شناخته شدید.

وی تصریح کرد: اما سال سوم که امسال است متمرکز بر بحث توانمندسازی هستیم، چنانچه که اسلام با علم‌آموزی و مهارت‌افزایی در تعارض نیست و مدافع اصلی آن است. همه ما نیازمند به این مساله هستیم و امیدواریم که امسال در سطح کانون‌ها به این عرصه وارد شویم و شعاری که در این راستا انتخاب کرده‌ایم 40 هزار سرمایه انسانی است که شامل 20 هزار مسئول کانون و 20 هزار اعضای کانون می شود که امید داریم به این مهم دست یابیم تا این سرمایه انسانی بتوانند در عرصه های تخصصی دوازده گانه آموزش ومهارت‌های لازم را کسب کرده و مدیران موفق مسجدی در این عرصه شناسایی شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: برای اینکه بخواهیم دولت جوان انقلابی در جایگاه خودش باشد نیاز به مدیران و مردمی هستیم که خود انقلابی، متعهد و کاربلد هستند و طبیعتا بهترین فضا برای تحقق این عرصه مسجد است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: سه درخواست از مدیران و اعضای کانون‌ها دارم، نخست آنکه در راستای استانداردسازی و ارتقای کیفی فعالیت ها در مدل رواق ها و شبستان همکاری و مشورت به ما داشته باشید، چنانه پیامبر(ص) نسبت به مساله شورا و مشورت تاکید داشتند و اینکه در امور مشورت شود، لذا ما در هیچ یک از مسایل عقل کل نیستیم و نیاز به مشورت داریم؛ برای مثال در جلساتی که اردوگاه شهدای خرماکلا با حضور مدیران کانون های منتخب برگزار شد نکاتی از سوی مدیران کانون ها مطرح شد که قابل توجه و کاربردی بودند. ارایه کمک فکری در عرصه رواق نوآوری و کارآفرینیاز جمله این موارد است که می خواهیم با توجه به بضاعت خود در ستاد پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر و درخواست سوم انتقال تجربه‌هایتان است و اینکه چه‌طور به این جایگاه از میان کانون های دیگر رسیدید. همچنین در بحث سوم توجه به جریان‌سازی میدانی و رسانه ای در اجرای برنامه‌های مشترک در سطح ملی است که تقاضا دارم به آن توجه شود. هرکدام از کانون ها ظرفیت عظیمی هستند که می توانند رویدادی را رقم بزنند. در حال حاضر 200 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد در رواق فیلم فعالیت دارند که قابل توجه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: وقتی از مدیر مسجدی سخن می گوییم بزرگان و شهیدانی چون رجایی، باهنر، بهشتی در نظر می آید که جان عزیز خود را به اسلام و انقلاب تقدیم کردند. ما به این دست از مدیران نیازمند هستیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود به اجرای طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم تا قبل از ایام محرم خبر داد و گفت: سه شنبه های تکریم امسال با محور تجلیل از مادران شهدا، مادران نخبه که خود توانستند فرزندان صالحی به جامعه تحویل دهند  و همچنین بانوانی که علاوه بر جایگاه مادری به عنوان مدیرمسئول کانون های مساجد فعالیت دارند برگزار می شود؛ این طرح در راستای فرمایش مقام معظم رهبری است و امیدواریم که کانون ها با قوت در این عرصه ورود یابند.