فعالان فهما در سوگ باب‌الحوائج؛ از احياي «چهارپايه‌خواني» تا روضه‌هاي خانگي در خراسان شمالي

فعالان فهما در سوگ باب‌الحوائج؛ از احیای «چهارپایه‌خوانی» تا روضه‌های خانگی در خراسان شمالی

تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰
شيرازيان، با اشاره به برنامه‌هاي سوگواري شهادت حضرت جواد الائمه (عليه السلام) از احياء برنامه «چهارپايه خواني» با همکاري آستان قدس رضوي توسط کانون علامه اميني (ره) بجنورد و نيز برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي مجازي خبر داد.

«هاشم شیرازیان» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت باب الحوائج، ابن الرضا، حضرت امام جواد(علیه السلام) به برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی به این مناسبت اشاره کرد و گفت: در شهرستان ها و روستاهای نقاط مختلف استان فعالان فهما به ویژه در مساجد و کانون های مزین به نام امام نهم، ضمن سیاهپوش کردن مساجد و معابر، مقدمه برگزاری روضه و مراسم سخنرانی با دعوت از ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام) را فراهم آوردند، تا همراه با امام مهربانی ها، حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به سوگ دردانه آن امام همام می نشینند.

مدیر ستاد فهما استان خراسان شمالی در ادامه به برگزاری مراسم سوگواری سنتی «چهارپایه خوانی» در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این مراسم یکی از رسم های قدیمی که پیشتر در بازارها اماکن عمومی به ویژه بازار بزرگ تهران باب بوده که هم اکنون در قالب حمایت از برنامه های عزاداری در مساجد و محله ها و نیز روضه های خانگی با همکاری کانون فرهنگی هنری علامه امینی (ره) مسجد قدس  بجنورد و نیز مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در این استان  انجام می شود.

وی افزود: بر این اساس فعالان فرهنگی و اعضای کانون ها می توانند برای اعلام مراسم سوگواری سالروز شهادت  حضرت جواد الائمه (ع) در مساجد و محله و نیز  روضه خانگی، عدد 9 را به شماره  1000888 پیامک کنند تا از بسته های متبرک حرم مطهر رضوی بهره مند شوند.

شیرازیان در ادامه از برگزاری مراسم عزاداری ویژه خواهران در روستای ناوه از توابع شهرستان بجنورد همزمان با شهادت ابن الرضا (ع) خبر داد و گفت: این مراسم با حضور بانوان فعال و فرهنگی در محل حسنیه محمد رسول الله (ص) و به همت کانون امامت این روستا برگزار می شود.

وی برگزاری کلاس های بصیرتی و مسابقات فرهنگی در فضای مجازی را نیز مورد توجه قرار داد و به مناسبت شهادت حضرت جواد الائمه (ع) اعلام کرد.


مدیر ستاد فهما استان خراسان شمالی همچنین یادآور شد:  مراسم عزاداری در محوطه های باز یا در مساجد با حضور محدود افراد و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود  تا از ابتلای افراد به ویروس کرونا و بیماری کووید 19  ممانعت شود.

پایان/