امام محله‌ای که از باغات تا پشت‌بام خانه‌ها را فرصت کارآفرینی برای روستائیان کرده است

امام محله‌ای که از باغات تا پشت‌بام خانه‌ها را فرصت کارآفرینی برای روستائیان کرده است

تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام خادمی‌زاده با اجرای طرح «یاوران حضرت مهدی(عج)»، تشویق اهالی برای راه‌اندازی بازارچه‌های محلی و تشکیل گروه جوانان فعال در حوزه ساخت و ساز توانسته فرصت‌های بهینه‌ای را در اختیار روستائیان برای اشتغال و درآمدزایی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مهرواه «محله همدل» از ماه مبارک رمضان به همت بنیاد هدایت کلید خورده است تا با به کارگیری ظرفیت هایِ محلی مسجدمحور از مشکلات اهالی گره گشایی کند.

از فعالان اصلی این مهرواره امامان محلات هستند که با هم افزایی ظرفیت های مسجدی، اتفاقات مبارکی همچون محرومیت زدایی، مقابله با آسیب های اجتماعی، کمک به ازدواج جوانان، کارآفرینی و اشتغال زایی و ... را رقم زده اند.

 

حجت الاسلام «محمود خادمی زاده» امام محله بالای روستای ابرده از توابع شاندیز که در مساجد «حضرت ابوالفضل(ع)» و «امام حسن مجتبی(ع)» فعالیت دارد، ازجمله این چهره ها است که توانسته با روحیه جهادی و تلاش و پشتکار و انگیزه دهی به مردم به ویژه نسل جوان منشا تحولات مثبت به ویژه در حوزه کارآفرینی شود.

 

 

 

 

اجرای طرح «یاوران حضرت مهدی(عج)»

 

وی درباره فعالیت هایی که در این باره انجام داده است، اظهار می کند: به منظور استفاده از فضای موجود مسجد درآمدزایی برای مسجد به منظور اجرای طرح های فرهنگی مذهبی، طرح «یاوران حضرت مهدی(عج)» را اجرا کردیم بدین ترتیب که در قالب 313 سهم، مبالغ یک میلیون تومانی را از اهالی محله بالای ابرده به صورت نقدی یا اقساطی جمع آوری کردیم تا سه مغازه را ایجاد و از درآمد آنها در فعالیت ها استفاده کنیم. با این مبالغ جمع آوری شده اکنون زمین موردنیاز برای احداث این مغازه ها را خریداری کرده ایم.

 

خادمی زاده با بیان اینکه فعالیت گروه «یاوران حضرت مهدی(عج)» فقط جنبه مادی ندارد، می گوید: اگر کسی از اعضا از دنیا برود باید برای خود در گروه جانشینی انتخاب کرده باشد. همچنین همه اعضاء برای او یک روز نماز و یک جزء قرآن می خوانند و یک روز روزه به نیابت او می گیرند که با این تعداد روزه 10 سال می شود!

 

 

 

 

تشویق اهالی برای راه اندازی بازارچه های محلی

 

وی درباره دیگر فعالیت هایی که برای کارآفرینی و درآمدزایی اهالی روستای ابرده انجام داده است، تصریح می کند: ییلاقی بودن منطقه ابرده و رفت و آمدهای گردشگران باعث شد اهالی روستا و مسجدی ها را تشویق به عرضه محصولات و صنایع دستی‌شان در بازارچه های پنجشنبه و جمعه کنم، خوشبختانه با استقبال اهالی این بازارچه در دو نقطه برپا و محصولات به ویژه ساخته های دست بانوان در آنها عرضه می شود که توانسته برای آنها درآمدزایی داشته باشد و هنرهای بومی را نیز رونق دهد.

 

 

 

 

 

این امام محله جهادگر و پرتلاش با اشاره به وجود باغات فراوان در منطقه ابرده، ابراز می کند: وجود تنه های افتاده درختان در باغات و نیز برگ هایی که قابلیت کود شدن دارند، باعث شد تا جوانان بیکار روستا را به تهیه ذغال و کود تشویق کنم اگرچه این گونه مشاغل فصلی است اما خوشبختانه گرفته و برای آنها درآمدزایی کرده است. علاوه بر این، جوانان روستا را به کار در رستوران های منطقه ییلاقی ابرده تشویق کردم که از این طریق نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است.

 

تشکیل گروه جوانان فعال در حوزه ساخت و ساز

 

 

به گفته امام محله بالای روستای ابرده ییلاقی بوده این منطقه سبب ساخت و سازهای تجاری و مسکونی در آن شده که نیازمند تامین نیروی انسانی متبحر در عرصه های مختلف است لذا فراخوانی توسط وی اعلام شد تا جوانان دارای توانایی و مهارت در قالب یک شرکت جمع شوند و در این ساخت و سازها همکاری کنند، با این فراخوان جمعی 15 تا 20 نفره از رفقای مسجدی شکل گرفته و سبب اشتغال آنها به تناسب مهارت‌هایشان شده است.

 

وی با اشاره به آب و هوای خوب منطقه ابرده بیان می کند: این شرایط آب و هوایی فرصت مطلوبی را برای پرورش گل و گیاه ایجاد کرده است لذا در یکی از جلسات روضه به اهالی پیشنهاد دادم تا در پشت بام هایشان گل های آپارتمانی را پرورش دهند که اتفاقا از این ایده استقبال شد و فرصت دیگری برای کارآفرینی و درآمدزایی اهالی روستا را فراهم کرد.

 

 

 

 

تشویق بچه های مسجد به ورود در صنعت مبل‌سازی

 

خادمی زاده تاکید می کند: صنعت مبل‌سازی نیز منطقه شاندیز رونق بالایی دارد و پیشرفت آن نیازمند مهارت ها و هنرهای خاص خود است، در این باره نیز مشوق بچه های مسجد و هیئت «یاوران حضرت صاحب الزمان(عج)» بودم که باعث ورود آنها به این صعنت شد و اکنون بسیاری از آنها در یکی از هنرهای مربوط به مبل خبره هستند.

 

وی با اشاره به موقوفات متعدد مسجد امام حسن مجتبی(ع) در روستای ابرده، اضافه می کند: نیت واقفان بیشتر به جلسات روضه حضرت سیدالشهداء(ع) و اطعام عزاداران حسینی در ماه های محرم و صفر با اولویت محرومان  اختصاص دارد چنان که از این دو ماه حداقل یک ماه البته در شب های مختلف را به سفره داری و اطعام فقرا و محرومان اختصاص داده ایم و از آنها در مسجد با غذای گرم پذیرایی می کنیم.

 

حجت الاسلام خادمی زاده در ادامه بیان می کند: با مرکز نیکوکاری «ابرده» که با محوریت مسجد جامع روستا و همکاری مساجد همجوار راه اندازی شده است نیز همکاری دارم. این مرکز در شب های ماه مبارک رمضان حداقل هر شب 300 پرس غذا را بین محرومان توزیع کرد. فعالیت های اثرگذار این مرکز باعث شده تا کمیته امداد نیروهایش را برای همکاری به آن واگذار کند.

 

تبدیل حمام های بیرونی به زینبیه و باشگاه ورزشی

 

 

 

 

این امام محله فعال و جهادگر در کنار اشتغال زایی و کارآفرینی به اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان و نیز ایجاد فضای پرنشاط برای آنها نیز توجه دارد، چنان که زیرزمین حمام های بیرونی محل را که دیگر کاربری ندارند با ابتکار خود و همراهی اهالی تبدیل به باشگاه و طبقات فوقانی آنها را تبدیل به زینبیه برای مجالس و محافل مذهبی کرده است.

 

 

 

 

آنچه مرور شد نشان می دهد می توان بدون منابع حمایتی سنگین و هزینه های گزاف و صرفا با اتکاء به ظرفیت های بومی و محلی و استفاده بهینه از داده های محیطی اتفاقات مبارکی را رقم زد و به جنگ مشکلاتی همچون بیکاری و آسیب های ناشی از آن رفت.

 

 

پایان پیام/ 9