گره‌گشایی بچه‌های مسجد از آسیب‌دیدگان کرونا به سبک امام جود و سخا

گره‌گشایی بچه‌های مسجد از آسیب‌دیدگان کرونا به سبک امام جود و سخا

تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری «امام جواد(ع)» با تاسی به سیره امام جود و سخا در بحران کرونا که بسیاری از افراد کسب و کارشان را از دست دادند، اقدام به حل مشکلات متضرران اقتصادی و کارآفرینی و اشتغال در فضای مسجد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و همچنین رسیدگی به محرومین بوده اند، در عصر کنونی نیز نقش مساجد و کانون های فرهنگی هنری که در جوار خانه های خدا فعالیت می کنند، غیرقابل انکار است.


در سلسله گزارش های «همنامان نور» مساجد و کانون های فرهنگی هنری که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) به معرفی یک کانون های فرهنگی هنری همنام آن حضرت(ع) پرداخته ایم.


کانون فرهنگی هنری «امام جواد(ع)» در جوار مسجد امام جواد(ع) واقع در صباشهر شهریار یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال استان تهران است، این کانون فرهنگی هنری که در سال های گذشته به عنوان یکی از کانون های فرهنگی هنری برتر استان تهران معرفی شده است و از سال 93 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد و توانسته بیش از سه هزار نوجوان و جوان را جذب فعالیت های این کانون فرهنگی هنری کند. این کانون فرهنگی هنری فعال در طرح ملی« ایران قوی»،موفق به کسب 15 هزار و 342 امتیاز شد و در اکثر رواق های این طرح ملی، فعالیت های شاخصی انجام داده است.


 

«جمشید ایزدوست»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه ها و فعالیت های کانون فرهنگی هنری امام جواد(ع) صباشهر شهریار اظهار کرد: این کانون فرهنگی هنری در محورهای کتابخوانی، سرود، فیلم نامه نویسی،تئاتر،اجرای طرح«سه شنبه های تکریم»،اجرای تعزیه خیابانی در ایام محرم و اربعین حسینی با همکاری دستگاه های فرهنگی فعالیت های شاخصی با حضور نوجوانان و جوانان انجام می دهد.

 

 

 

شرایط بحران کرونا موجب شد که بخشی از فعالیت های این کانون به صورت حضوری برگزار نشود و مسئولین این کانون در این شرایط بیشتر فعالیت ها را در فضای مجازی تدارک دیدند. مدیر کانون فرهنگی هنری امام جواد(ع) در این باره گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا سعی کردیم که با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای مخاطبان برنامه ریزی داشته باشیم، از جمله این برنامه ها اجرای طرح «کتابخوانی» برای بچه های مسجد بوده است. براساس این طرح کتاب هایی را برای گروه مخاطبان تهیه کردیم و کتابداران کتابخانه کانون، کتاب ها را به منازل اعضای کانون می بردند و با اهدای شاخه گل به آنها اهدا می کردند، آنها هم پس از مطالعه کتاب را به کتابخانه می آوردند تا ما کتاب ها را به فرد دیگری برای مطالعه تحویل دهیم و از این طریق نیز گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در شرایط کرونایی برداشته شد.

 

یکی دیگر از اقدامات کانون امام جواد(ع) در شرایط بحران کرونا حمایت از محرومین و خانواده های کم برخوردار بوده است، ایزدوست در این باره افزود: با همفکری بچه های مسجد و هیئت امنا اقدام به اجراي طرح«محله محوری» با محوريت مساجد این منطقه براي رسيدگی به مشکلات ساکنین در محله هاي شهريار اجرا و در همین راستا، صندوقی را جهت جمع آوري کمک های نقدی در مسجد مستقر کردیم، تا از این طریق بخشی از مايحتاج نيازمندان را تهیه کنیم چنان که توانستیم در چندین مرحله 160 بسته معیشتی را میان اقشار محرومین توزیع کنیم.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کانون همنام با نهمین پیشوای شیعیان جهان است، به همین جهت با تاسی از سیره و منش، نهمین امام شیعیان جهان، کمک رسانی به خانواده های محروم و بی بضاعت را در کانون مورد توجه قرار داده ایم. به عنوان مثال با توجه به اینکه بحث آموزشی مدارس در بستر فضای مجازی برگزار می شده است، فعالان کانون امام جواد(ع) کلاس های تقویتی را برای دانش آموزانی که امکانات بهره گیری از کلاس های مجازی نداشته اند،فراهم کنند، تا از این طریق اشکالات درسی آنها رفع شود.


ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای افراد جویای کار و کسانی که در شرایط بحران کرونا بیکار شده اند،یکی دیگر از اقدامات مورد توجه در این کانون بوده است، به گفته «ایزد دوست»، کانون امام جواد(ع) با فراهم کردن بخشی از فضای کانون برای ایجاد کارگاه توانست، برای 12 نفر ایجاد اشتغال کند که اکنون این افراد در زمینه تولید پوشاک و کفش و ماسک مشغول به فعالیت هستند. همچنین کانون در طول سال در چند نوبت اقدام به برپایی نمايشگاه توليدات دستي شامل گليم، تابلو و ساير بافتني های لازم توسط زنان سرپرست خانوار می کند تا از این طریق، زنان سرپرست خانوار محصولاتشان را عرضه کنند و به فروش برسانند.

 

 


 

 

با توجه به همنامی کانون با حضرت امام جواد(ع) همه ساله در سالروز ولادت و شهادت ایشان برنامه های ویژه به همت این کانون برگزار می شود، ایزدوست گفت: بسیاری از برنامه هایی که همه ساله در کانون اجرا می شود، اعم از مسابقات فرهنگی و نقاشی و طرح «تلاوت نور»، از برگزیدگان آنها در شب ولادت آن حضرت(ع) تقدیر به عمل می آید و در شب شهادت آن حضرت(ع) نیز در سال هایی که با بحران کرونا مواجه نبودیم، سفره اطعام در مسجد برپا می شد که اکنون اطعام با رعایت پروتکل های بهداشتی به محرومین اهدا می شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری امام جواد(ع) شهریارافزود: برگزاری دوره های آموزشی در رشته های فوتبال و فوتسال و کسب رتبه و مقام در مسابقات ورزشی، اجرای طرح «دوستدار کتاب»، ‌آموزش و توانمند سازی، شناسایی و تشکیل هسته های پژوهشی، برگزاری دوره های ‌آموزش قرآن کریم در رشته های ابتهال، روخوانی قرآن کریم، حفظ و تفسیر قرآن کریم، برگزاری جلسات صحیفه سجادیه شناسی، نهج البلاغه و دوره های بصیرت شناسی، مهارت های هفت گانه رایانه، سبک زندگی، برنامه های اردویی و گردشگری بخش دیگری از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری فعال است.

 

 

 

 

برگزاری ویژه برنامه های دهه کرامت با رعایت پروتکل های بهداشتی، برپایی سلسله نشست های انتخاب اصلح به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری جلسات مشاوره برای خانواده ها، برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان، برپايي نمايشگاه کتاب در مناسبت های مختلف، مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي را می توان بخش دیگری از فعالیت های کانون امام جواد(ع) شهرستان شهریار نام برد.

 

 

 

پایان پیام/ 40