تمرکز منتخبان استانی مهرواره «محله همدل» بر مسائل معیشتی/ پیشتازی مسجدی‌ها در گره‌گشایی از مردم

تمرکز منتخبان استانی مهرواره «محله همدل» بر مسائل معیشتی/ پیشتازی مسجدی‌ها در گره‌گشایی از مردم

تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام محلاتی با بیان اینکه تنوع خوبی از حل مسئله در مهرواره «محله همدل» دیده می‌شود، گفت: جمع شاخصی از منتخبان مراحل مختلف مهرواره از امامان محلات هستند و دیگر اقشار نیز با همکاری ‌آنها کار را پیش برده و مردم را همراه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان مهرواره «محله همدل» که با هدف به میدان کشاندن ظرفیت های مردمی در حل مشکلات اهالی محلات از ماه مبارک رمضان آغاز شده است، روزهای 22 و 23 تیرماه داوری مرحله استانی را پشت سر گذاشت تا برترین های این مرحله برای راهیابی به مرحله ملی مشخص شده و نهایتاً از میان آنها، برندگان سه جایزه 200 میلیون تومانی معرفی شوند.

به منظور بررسی کیفیت حل مسائل و سطح رقابت ها، مروری داریم بر فعالیت های مومنانه و گره گشایانه ای که در مرحله استانی برای کسب راهیابی به مرحله ملی داوری شده اند.

 

ثبت بیش از 50 هزار مسئله در مهرواره محله همدل

 

حجت الاسلام «امید محلاتی» با بیان اینکه بیش از 50 هزار نفر از نقط مختلف شهری و روستایی در مرحله نخست این مهرواره اثدام به ثبت مسئله کرده اند، اظهار می کند: مرحله شهرستانی ارزیابی و بررسی راه حل های این مسائل ثبت شده و اقداماتی که افراد برای حل آنها داشته اند، انجام شد و نهایتا 48 سهمیه به تناسب ثبت مسئله و اقدامات صورت گرفته، برای معرفی برگزیدگان به مرحله استانی در نظر گرفته شد.

 

معاون راهبری بنیاد هدایت ادامه داد: هر استان یک سهمیه دارد اما هستند استان هایی که چهار منتخب دارند و نهایتا 48 منتخب مرحله استانی فعالیت هایشان در روزهای 22 و 23 تیرماه ارزیابی و مقرر شد 14 منتخب به مرحله ملی راه بیابند (البته ممکن است این تعداد تغییر یابد) که برنامه تلویزیونی‌ای برای رقابت و انتخاب سه برگزیده از میان آنها تولید می شود. یعنی برخلاف مراحل قبلی، داوری مرحله ملی به صورت حضوری برگزار می شود.

 

اختصاص بیشتر مسائل به اقتصاد و معیشت

 

یکی از امتیازات مهرواره «محله همدل» آن است که تنوع خوبی از حل مسئله در آن دیده می شود؛ اگرچه درصد بالایی از مسائل ثبت شده به دلیل مشکلات اقتصادی کشور بر کارآفرینی، مشکلات معیشتی و اشتغال و شبیه به آن اختصاص دارد چنان که تعداد قابل توجهی از کنشگران و فعالان اجتماعی در حوزه کارآفرینی فعال هستند اما به گفته حجت الاسلام محلاتی هستند منتخبانی جدی که در مسائل زیست محیطی فعالند همچنین است فعالان در حل مسائل خانوادگی و آسیب های اجتماعی.

 

وی با بیان اینکه حجم وسیع طرح ها و حل مسئله ها به مسائل معیشتی اختصاص داشته است، می گوید: درمجموعه تنوع خوبی در حل مسائل در مهرواره محله همدل وجود دارد حتی در مسئله کارآفرینی به تناسب ظرفیت های شهرستانی و روستایی و در مناطق مرزی و حتی روستاهای دورافتاده منتخبانی داریم.

 

معاون راهبردی بنیاد هدایت ادامه می دهد: افرادی که در حل آسیب های اجتماعی فعال هستند و جدیت این کنشگران و فعالان اجتماعی در کار برای مردم و حل مشکلات آنها امیدبخش است.

 

آوردن مردم پای کار هدف اصلی مهرواره است

 

در این مهرواره اهداف متعددی دنبال شده است، محلاتی در این باره می گوید: نخستین هدف ما تجلیل و تقدیر از کنشگران و فعالان اجتماعی است، یکی دیگر از اهداف ما این بود که این فعالیت های اجتماعی و مومنانه و خدمات ارزشی، نهادینه سازی شوند و هدف دیگر ما رساندن خبرهای خوب و امیدبخش به مردم از مجرای این فعالیت ها بوده است. خوشبختانه به اهداف در مهرواره دست یافته ایم و در کنار این مواجه می شویم با افرادی که به دلیل برگزاری مهرواره و اهداف آن که تمرکز بر پای کار آمدن مردم برای رفع مشکلات خودشان بوده است، رویکردی جدید پیش گرفته اند.

 

وی تاکید می کند: درواقع مهرواره محله همدل تحول آفرین بوده و کارهای یکسویه و بی توجه به ظرفیت های مردمی را به تعامل دوسویه و پررنگ کردن ظرفیت ها و خواست های مردمی تبدیل کرده است چنان که یکی از شرکت کنندگان می گفت تا قبل از این فعالیت های اجتماعی داشتیم اما در مهرواره «محله همدل» مردم را جمع کردیم و از آنها پرسیدیم مهمترین مسئله در محله و منطقه شما و دغده اصلی تان چیست ؟

 

حجت الاسلام محلاتی ابراز می کند: در راستای این سیاست برای اولین بار گروه های مردمی با عینک خود مردم درصدد رفع مشکلات برآمده اند و این رویکرد مشارکت مردم را درپی داشته و تحول آفرین بوده است. در برخی دیگر از افراد و گروه ها مهرواره به فعالیت ها شتاب بخشیده است، داشتیم برخی شرکت کنندگان  را که تصریح داشتند این مهرواره به کارشان شتاب و سرعتی خاص بخشیده است و این جریان فرهنگی، فعالیت آنها را منسجم و متمرکز کرده است. اینها برای ما که در مرحله نهایی کار قرار داریم به منظور استمرار کار امیدبخش است.

 

به گفته حجت الاسلام محلاتی مساجد در استقبال مردمی از مهرواره محله همدل بسیار موثر بوده اند و اساسا امامان محله از جمله افراد فعال در این مهرواره هستند.

 

وی در این باره می گوید: بیناد هدایت هدف تعالی شبکه امامت و رشد و توانمندسازی امامان مساجد را دنبال می کند این مدل امامت در مهرواره محله همدل نیز دنبال می شود تا امام مسجد صرفا اقامه نماز را وظیفه خود نداند و مخاطبان خویش را به مسجدی ها محدود نکند بلکه محله را محل ماموریت خود بشناسد. مهرواره محله همدل هم تناسب و همسویی خوبی با این هدف دارد هم راستایی و همسویی این اهداف و برنامه ها باعث شده تعداد قابل توجهی از امامان مساجد در مهرواره شرکت کنند و اکنون در مرحله منتخبان استانی بیشترین تعداد از ائمه مساجد در استان های مختلف هستند تقریبا جمع شاخصی از منتخبان شهرستانی مهرواره نیز امامان محله بودند.

 

حجت الاسلام محلاتی می افزاید: دیگران هم با هدایت و راهبری و همکاری امامان جماعات و محله بسیاری از امور را پیش برده اند برای مثال بانوان شرکت کننده و منتخب در جلب اعتماد مردمی از ظرفیت مسجد و امامان محلات بهره گرفته اند. به طور کلی در جریان مهرواره امامان محلات به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش آفرین و بسترساز بوده اند.

 

وی تاکید می کند: این جریان فرهنگی ایجادشده توسط مهرواره امیدبخش است اینکه به کنشگران اجتماعی و کارهای خیر ارزش و بها داده شود، باید مورد اهتمام باشد به ویژه آنکه مردم هم می پسندند. همه منتخبان حرکات جمعی و مشارکت مردمی را به عنوان پشتوانه خود دارند و این نشان می دهد مردم منتظر هستند یک نفر جلو بیفتد تا همراه شوند و کمک کنند و اینها همگی خبر خوب و انگیزه بخش است به ویژه آنکه این اقدامات دارای تاریخ و سابقه در فرهنگ ما است و مهرواره می خواهد به این فعالیت ها ضریب دهد و از عاملان آنها قهرمان سازی کند.

پایان پیام/ 9