مساجد اطعام غدیر را امسال گسترده‌تر از گذشته انجام دهند/ مساجد حداقل یک دهه مروج فرهنگ علوی باشند

مساجد اطعام غدیر را امسال گسترده‌تر از گذشته انجام دهند/ مساجد حداقل یک دهه مروج فرهنگ علوی باشند

تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰
ائمه جماعات مساجد در یک نشست هم‌اندیشی بر اهمیت نقش مساجد در گسترش سنت اطعام غدیر و برگزاری جشن‌های دهه ولایت و امامت در سراسر کشور تاکید کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: واقعه غدیر از مسائل مهم تاریخ اسلام است که این موضوع در منابع مستدل و مستند و قابل اتکای شیعه و سنی به آن اشاره شده و روایات زیادی درباره آن نقل شده است. پیامبر اکرم (ص) در این خصوص فرمودند: «روز غدیرخم، برترین و بالاترین عیدهای امت من است. روزی است که خدای متعال مرا مأمور کرد برادرم، علی بن ابی طالب را چون نشانه ای بر امتم نصب کنم تا پس از من، با او راه را بیابند و روزی است که خداوند دین مرا کامل و نعمتش را بر امت تمام کرد و راضی شد که اسلام دین آنها باشد

 

اطعام سنت جاودان عدیر غدیر است

عدیر غدیر سنت ها و آدابی دارد که روزه گرفتن، افطاری دادن، لباس نو پوشیدن، معطر کردن خود و دیدار با بستگان و سادات از جمله آنها است. در این میان و امسال با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا در کشور و تبعات اقتصاید و معیشتی آن برای آحاد مردم، مسئله اطعام غدیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امام صادق (ع) یكی از وظایف عید غدیر را چنین فرمودند: «و اطعم اخوانك؛ و برادرانت را طعام ده.»

 

بی گمان مساجد با نهضت کمک مومنانه که در دوره شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و با همراهی گروه های جهادی، هیئت های مذهبی و مدارس علمیه ایجاد کردند، امسال نقش مهم تری در گسترش سنت اطعام غدیریه خواهند داشت. ائمه جماعات مساجد جنوب شهر تهران در یک نشست هم اندیشی در مسجد رحمتیه به بررسی این موضوع و سایر وظایف مسجدی ها در قابل عید غدیر و دهه ولایت و امامت پرداختند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید مصطفی شکری» در این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبلغ شادی و پویایی جامعه است و به همین دلیل دهه های ولایت و امامت و کرامت را نامگذاری کرد، گفت: شکل گیری این دو دهه حتما در افزایش شادابی و نشاط مذهبی در جامعه موثر بوده است و مساجد به دلیل گستردگی و اقبال عمومی که در جامعه دارند، در گسترش این شور و نشاط نقش بسیار مهمی دارند.

 

امام جماعت مسجد رحمتیه (واقع در تهران، خیابان هفده شهریور، خیابان شکوفه) افزود: مساجد همانطور که پس از شیوع کرونا اهدای بسته های معشیتی را جزو برنامه ثابت ماهیانه یا فصلی خود قرار دادند، باید در ترویج سنت اطعام غدیر نیز فعال تر از گذشته اقدام کنند.  

 

ائمه جماعات، مسجدی ها را به انجام اطعام غدیر تشویق کنند

 

حجت الاسلام والمسلمین «صحت» نیز در این نشست با اشاره به روایت امام صادق (ع) درباره اهمیت اطعام در عید غدیر «غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد» (بحارالانوار، ج 6، ص ۳۰۳)، گفت: ائمه جماعات از الان که حدود ده روزه به عید غدیر مانده است، مردم را به انجام سنت اطعام غدیریه تشویق کنند.

 

این مبلغ دینی اضافه کرد: طبخ و توزیع غذای گرم میان نیازمندان هر هفته از سوی مساجد و هیئت های مذهبی و گروه های جهادی صورت می گیرد که انشاءالله هرچه به عید غدیر نزدیک تر می شویم، بیشتر خواهد شد که این موضوع، وظیفه ائمه جماعات مساجد را بیشتر می کند.

 

همکاری دفتر مراجع تقلید با مساجد در برگزاری جشن های دهه ولایت و امامت

 

حجت الاسلام والملسمین «رمضانی» مسئول دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران در حاشیه این نشست با بیان اینکه  این مرجع تقلید با شروع ماه ذی الحجه به مسئولان دفاتر خود در سراسر کشور اعلام کردند که باید به صورت وسیع جشن های دهه ولایت و امامت را برگزار کنند، اظهار کرد: تولید بسته های فرهنگی و محتوایی، توزیع بسته های معیشتی و برگزاری جشن های عید بزرگ غدیر با همکاری مساجد شهر تهران از برنامه های دفتر نمایندگی آیت الله العظمی جوادی آملی است که ما به همین منظور این نشست هم اندیشی ائمه جماعات مساجد و روحانیون به منظور ایجاد هماهنگی حداکثری برای برنامه های عید غدیر را مهم می دانیم.

 

وی افزود: حتما سایر دفاتر نمایندگی مراجع تقلید نیز با مسجدی ها و هیئتی ها در برگزاری جشن های دهه ولایت و امامت از جمله در زمینه پاسخگویی به شبهاتی که دشمنان درباره عید غدیر مطرح می کنند، همکاری خواهند داشت.

 

برنامه‌ریزی خوب مساجد برای برپایی حضوری و مجازی جشن‌های دهه کرامت

به گزارش خبرنگار شبستان، ائمه جماعات مساجد شرکت کننده در این نشست، از برنامه ریزی خیلی خوب مساجد خود برای برگزاری متنوع برنامه های دهه ولایت و امامت و اطعام به مناسبت عید غدیر خبر دادند.

پایان پیام/ 397