مسجدی که مروج سیره امام باقر(ع) در مبارزه با شبهات و انحرافات است

مسجدی که مروج سیره امام باقر(ع) در مبارزه با شبهات و انحرافات است

تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰
مسجد «باقرالعلوم(ع)» از مساجد فعال است که با الگوبرداری از سیره پنجمین امام(ع)، توسعه وترویج معارف اسلامی را در دستور کار قرار داده و مبارزه با شبهات و انحرافات را با جدیت دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، از شیوه های عرض ارادت به ساحت مقدس معصومان(ع) نامگذاری مساجد با اسامی و القاب آن حضرات(ع) و انجام فعالیت های اثرگذار در پرتوی این نامگذاری است. از این رو، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور»، مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند. در این گزارش به مناسبت هفتم ذی الحجه، سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) به معرفی مساجد همنام با آن حضرت(ع) پرداخته ایم.

 

مسجد باقرالعلوم(ع) در بلوار فرحزادی، میدان کتاب واقع است، این مسجد از سال 88 در این منطقه بنا و به کمک کارگزاران این مسجد در عرصه مبارزه با انحرافات دینی و نیز رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی و  دستگیری از نیازمندان، فعالیت های گسترده انجام شده است، چنان که این مسجد را می توان مصداقی از مسجد تراز اسلامی و پویا دانست.

 

«عبدالله علایی»، در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا اگرچه اقامه نماز جماعت در مسجد تعطیل شد، اما تلاش ما در مسجد باقرالعلوم(ع) در این راستا بوده است که با مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنیم و در کانال مسجد، سلسله جلسات اخلاقی و منبرهای چند دقیقه ای و احکام را برای مخاطبان مسجد بارگذاری کردیم تا همانند دوران قبل از کرونا، ارتباط امام جماعت با مامومین مسجد حفظ شود. ضمن اینکه طی فراخوانی در کانال مسجد از مخاطبان خواستیم کسانی که نیازمند اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده هستند و نیز خیرینی که تمایل به کمک رسانی به این افراد را دارند، معرفی کنند. در همین راستا 150 نفر به مسجد معرفی و با مشارکت خیرین برای این افراد اقلام بهداشتی خریداری و توزیع کردیم.

 

یکی از رویکردهای مسجد باقرالعلوم(ع) تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به محرومین و نیازمندان است. به گفته عضو هیئت امنای مسجد باقرالعلوم(ع) این مسجد دارای خیریه ای است که از زمان تاسیس مسجد این خیریه در مسجد شکل گرفته است که تهیه جهیزیه برای جوانان در آستانه ازدواج، تهیه سیسمونی، اهدای سبد کالا برای خانه های خدا در طول سال در چند نوبت توسط این خیریه صورت می گیرد.

به گفته عضو هیئت امنای مسجد باقرالعلوم(ع) از زمان شیوع ویروس کرونا کمک رسانی به نیازمندان تحت پوشش و نیز افرادی جدیدی که به خیریه مسجد معرفی شدند، شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که بعد از بحران کرونا برای 55 خانواده بسته معیشتی به ارزش 400 هزار تومان به صورت ماهانه توزیع و نیز گوشت قربانی و نان صلواتی به صورت ماهیانه به آنها اهدا می شود.

 

همچنین به همت خیرین تلاش کردیم تعدادی از زندانیان بدهکار را آزاد و هزینه درمان بسیاری از بیماران بی بضاعت را تامین و برای پنج زوج جوان جهیزیه تهیه کنیم.

 

صندوق قرض الحسنه یکی دیگر از بخش های مسجد باقرالعلوم(ع) است که افراد نیازمند بسیاری را تحت پوشش قرار داده و وام قرض الحسنه با شرایط بسیار آسان به متقاضیان پرداخت می کند تا بخشی از مشکلات مالی نیازمندان برطرف شود.

 

یکی دیگر از برنامه های مسجد باقرالعلوم(ع) تشکیل پرونده برای جوانان در آستانه ازدواج است، علایی در زمینه این طرح گفت: از این جوانان، ملاک ها و معیارهایشان برای ازدواج را دریافت می کنیم و در صورتی که با هم کفویت داشته باشد، زمینه ازداوج آنها فراهم می شود.

 

 یکی دیگر از بخش های مسجد باقرالعلوم(ع) کانون اندیشه جوان است که از حدود هشت سال پیش با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را در جوار مسجد آغاز کرده است و رویکرد آن اجرای برنامه های فرهنگی، هنری، اردویی، مذهبی و ورزشی برای نوجوانان و کودکان است. دوره های داستان نویسی، ترویج فرهنگ مطالعه، نمایشنامه نویسی، مسابقات کتابخوانی، فیلم نامه نویسی، دوره های ورزش و سلامت، آموزش، قرائت، روخوانی، حفظ  قرآن کریم، ابتهال، دوره های نهج البلاغه شناسی از جمله برنامه هایی است که در کانون برای مخاطبان برگزار می شد و در حال حاضر به صورت مجازی دنبال می شود.

 

با توجه به اینکه مسجد باقرالعلوم(ع) مزین به نام پنجمین امام شیعیان جهان است، به همین جهت یکی از برنامه های مسجد باقرالعلوم(ع) توسعه و ترویج معارف امام محمد باقر(ع) است.

علایی در این رابطه گفت: عصر امامت امام محمد باقر(ع) مصادف بود با دوره ای که جامعه اسلامی در وضع فرهنگی نابه‌‏سامانی به سر می ‏برد و عرصه فرهنگی جامعه گرفتار چالش ‏های عمیق عقیدتی و درگیری‏ های مختلف فقهی میان فرق اسلامی شده بود و امام پنجم شیعیان جهان گام مهمی در راستای تبیین آراء شیعه و مبارزه با کج ‏اندیشی‏ ها برداشتند، در همین راستا توسعه  و ترویج معارف اسلامی و مبارزه با انحرافات یکی از رویکردهای این مسجد بوده است.

 

وی تاکید کرد: سعی کردیم ترویج معارف ائمه اطهار(ع) و تحکیم بنیادهای تفکر شیعی را که همان اهداف و برنامه امام محمدباقر(ع) است،‏ مورد توجه قرار دهیم،به همین منظور با حضور کارشناسان، اساتید محقق و پژوهشگر در حوزه معارف اسلامی، سلسله جلسات آشنایی با فرقه بهائیت و شیطان پرستی، سلسله جلسات معاد در قرآن، تفسیر قرآن کریم در این مسجد برگزار شده است، تا گامی در جهت انتقال آموزه ‏های ناب اسلامی و پاک کردن افکار انحرافی برداشته شود، این جلسات با استقبال گسترده جوانان روبرو بوده است و اکنون با رعایت پروتکل های بهداشتی این برنامه در مسجد برگزار می شود.

 

 از دیگر برنامه های این مسجد قبل از بحران کرونا، برگزاری سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، معاد شناسی، نهج البلاغه شناسی، بررسی اشعار ادبیات معاصر، پاسخ به شبهات دینی بوده است،علایی با اشاره به اینکه اکنون نمازهای جماعت مسجد با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، خاطر نشان کرد: جلسات ختم قرآن کریم، آشنا کردن مردم با دوره طب اسلامی، دعوت از کارآفرینان نمونه و بهره گیری از ایده ها و تجارب آنها در حوزه کار و اشتغال از دیگر برنامه های این مسجد است،که اکنون با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مسجد برگزار می شود.

 

پایان پیام/ 40