سند ملی مسجد؛ علمی، ولایت محور و متشکل از ۳۰ سند پژوهشی است

سند ملی مسجد؛ علمی، ولایت محور و متشکل از ۳۰ سند پژوهشی است

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰
پژوهشگر راهبردی حوزه فرهنگ و نماینده سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سند ملی مسجد سندی علمی و ولایت محور است که بیش از ۳۰ سند پژوهیئشی را در خود جمع کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «محمد همایونفر» در دومین جلسه هیئت امنای بنیاد هدایت با اشاره روند تدوین سند ملی مسجد اظهار کرد: این سند در مراحل نهایی ویرایش و در مرحله کسب آراء و نظرات صاحب نظران و اساتید قرار دارد؛ این حلقه مشورتی بسیار متنوع است تا با خرد جمعی تکمیل شود.

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد افزود: این سند با حضور نمایندگان نهادهای مرتبط با حوزه مسجد و نهادهای ضروری از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، کانون های فرهنگی مساجد از وزارت ارشاد، بسیج مساجد، شورای عالی حوزه های علمیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد و مرکز پژوهش‌های مجلس، کلید خورد.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس کمیته تخصصی شکل گرفت و با طرح مباحث اولیه به بررسی برخی از سرفصل ها پرداخته شد که به زودی این کمیته پس از ویرایش نهایی با حضور رؤسای این نهادها برای تصویب سند اقدام می کنند و در آن جا ارجاع سند به شورا مصوب می شود.

 

همایونفر ضمن تبیین جایگاه و ماهیت سند ملی مسجد و ویژگی های آن، گفت: این سند راهبردی و بالادستی ذیل سند مهندسی فرهنگی کشور در موضوع مسجد است که وظیفه حکمرانی در خصوص مسجد در نظام اسلامی را تبیین می کند و به ظرفیت ها، رویکردها و راهبردها می پردازد، از ابعاد دیگر سند این است که مسائل اساسی مسجد را به خوبی تبیین می نماید و چالش ها و نیازها و مشکلات در این دامنه مفهومی قرار دارد.

 

وی تاکید کرد: راهبردها و سیاست ها و اقداماتی برای مدیریت تحول مساجد در سند گنجانده شده است که به نیازهای مسجد پاسخ می دهد و نهایتا سند قرار است نقش های لازم و تقسیم کار کلی برای پیگیری اقدامات را مورد ارزیابی قرار دهد.

 

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد خاطرنشان کرد: در فرآیند تدوین سند ابتدا کمیته تحقیق شکل گرفت که چند ضلعی بود و از نیروهای دانشگاهی در حوزه مسجد از جمله اندیشکده ذکر، دانشگاه امام حسین(ع)، کارشناسان بنیاد هدایت، مرکز رسیدگی به مساجد و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضایی در این کمیته حضور دارند.

 

همایونفر افزود: در صورتی که کمیته تخصصی این سند را به تصویب برساند، مصوبه این سند روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و مصوب شود این سند به عنوان سند ملی مسجد در نظام جمهوری اسلامی ارائه می شود.

 

وی در مورد فعالیت های صورت گرفته تصریح کرد: در کمیته تحقیق در حدود 1500 نفر ساعت کار مطالعاتی انجام شد تا سند به دانش چهل ساله در جمهوری اسلامی در خصوص مسجد برسد؛ در این باره کار زیرساختی شکل گرفت و تمام منابع از کتب، مقالات پژوهشی، پایان نامه ها، مصاحبه ها و هر آیتم دانشی جمع آوری و در یک پایگاه داده نمایه زنی اولیه با نام اندیشه محراب انجام شد تا بتوانیم دانش مسجد را در آن جا ارزیابی کنیم و از آن جا اشرافی روی مجموعه کارها در حوزه مسجد بوجود بیاید.

 

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد تاکید کرد: بیش از 30 سند پژوهشی از مجموع اسنادی که جمع آوری و قابل توجه تشخیص داده شد و به عنوان مستندات سند ملی مورد استفاده قرار گرفت؛ پیش نویس سرفصل ها نیز تدوین شد و در کمیته مشورتی بیش از 200 نفر ساعت مشاوره، نقد و بررسی انجام شده و در تدوین سند از نظرات بیش از 30 نفر از صاحب نظران و اندیشمندان استفاده شده است.

 

همایونفر خاطرنشان کرد: در این زمینه اندیشکده ذکر امام صادق(ع) و اندیشکده شهید صدر دانشگاه امام حسین(ع) بسیار کمک کردند و 7 جلسه کمیته تخصصی برگزار شده و بسیاری از موارد مصوب و قرار شد در سطح بالاتری این کمیته تخصصی با حضور رؤسای نهادها شکل بگیرد.

 

پایان پیام/ 9