گام سوم فهما تربیت نیروی هنرمند متعهد و انقلابی در مساجد است

گام سوم فهما تربیت نیروی هنرمند متعهد و انقلابی در مساجد است

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با اشاره به برنامه‌هاي ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد در سال ۱۴۰۰، گام سوم فهما را تربيت نيروي هنرمند متعهد و انقلابي در مساجد خواند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، به مناسبت فرارسیدن ایام پر برکت ذی‌الحجه، گردهمایی سه ساعته با موضوع تبیین و تشریح برنامه‌های ستاد فهما در سال 1400، با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، معاونین و دبیران مناطق ستاد فهما صبح روز دوشنبه 28 تیرماه در سالن شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با برقراری ارتباط مجازی با مدیران استانی و دبیران مناطق برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در این گردهمایی با بیان اینکه فضای کنونی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور فضایی همدلانه است، اظهار کرد: همکاران انقلابی و متعهد در ستاد مرکز و استان‌ها فعالیت حداکثری داشته و این سلسله فعالیت ها منجر شد تا ستاد هماهنگی کانون های مساجد در میان همه معاونت ها، سازمان‌ها و ادارات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان آخرین ارزیابی در سال 1399 رتبه اول را کسب کند که این نتیجه و ثمره تلاش هایی است که در این ایام و به همت همکاران انجام شده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) مبنی بر اینکه «هیچ معرفتی بالاتر از شناخت انسان نسبت به خودش و نسبت به آنچه که دارد نیست»، افزود: در اینجا به پنج شاخصه هویتی اشاره می کنم که باید در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد بیش از پیش به آن توجه شود. ما در وهله نخست باید جایگاه، مسیر پیش رو، کارکردها و استعدادهای موجود در ستاد را بشناسیم، این موارد از جمله مولفه های شناخت است؛ نکته دوم آن است باید جایگاه سازمانی خود را بشناسیم واین مهم همان معرفت نفس است.

وی تصریح کرد: اما نکته سوم اینکه باید جایگاه انقلاب و ایران اسلامی را فراموش نکنیم. بسیاری از بحران ها وجود داشته و دارد اما باید فعالیت کرد. سوال آن است که ما در این میان چه کرده ایم؟ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به انقلاب اسلامی بیان فرمودند که «انقلاب اسلامی نوآوری بزرگ تاریخی بود». این انقلاب را همین بچه‌های مسجد ایجاد کرده و پیش بردند، آن زمان کانون نبود اما مساجد فعال بودند. انقلاب اسلامی به کشور ما عزت داد. البته مشکلات و گرانی هست اما امید به اصلاح و رفع مشکلات وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه گفت: نکته چهارم جایگاهی است که ما در جهان اسلام داریم باید به این مساله توجه کرد، کشورهای متعددی در حاشیه خلیج فارس وجود دارند و ممالک مسلمان مختلفی نیز داریم اما کدامیک جایگاهی مثل ایران را دارند؟ سردار حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند اما امروز جایگاه ایران مثال زدنی است و می‌گوییم اگر پایگاه ما را بزنید، پایگاه شما را می زنیم، اگر هواپیمای ما را بزنید هواپیمای شما را می زنیم. لذا باید جایگاه خود را میان کشورهای مسلمان بشناسیم.

وی افزود: اما نکته پنجم عرصه تمدنی است که باید به آن توجه کنیم و همچنین نگاه تمدنی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دارند. باید نگاه کلان در این حوزه داشته باشیم چراکه نگاه خُرد به این عرصه باعث می شود تا بسیاری از مسایل را فراموش کنیم. جایگاهی که ایران اسلامی در میان کشورهای امروز و بلکه کشورها و مردمی که فردا می آیند بسیار گسترده است، تمدن های طول تاریخ تا به امروز و پس از آن چراکه ایجاد تمدن نوین اسلامی حداقل 250 تا 300 سال زمان برای تحقق نیاز دارد و از انقلاب اسلامی تازه 42 سال گذشته است، با این وجود ارزیابی در طول این 42 سال نمره خوبی را ارایه می کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با تاکید بر حفظ ارزش‌های انقلاب و پاسداشت خون شهدا گفت: امام راحل تلاش عظیمی برای پیشبرد انقلاب اسلامی داشتند و امروز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با تمام قوا ایستادند و ما نیز حتی از یک لحظه تلاش نباید فروگذاری کنیم، در این راستا در عرصه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور باید با تمام قوا وارد شویم تا بر مشکلات فائق آییم. نخست باید روحیه داشته باشیم و این روحیه را به پرسنل و کانون ها منتقل کنیم.

وی در ادامه به برخی مباحث مطرح شده از دبیران مناطق فهما اشاره کرد و گفت: سال 1396 در ابتدای کار و ورود به ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد تعداد 22 هزار کانون داشتیم، در گام اول فعالیت ها و علایم حیاتی این کانون ها بررسی و با استفاده و ارتقای اسمانه موجود از حیث اطلاعاتی کانون ها را رتبه بندی کردیم و امروز از میان 26 هزار و بیست کانون، فعالیت هر کانون در سامانه بچه های مسجد قابل مشاهده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: شناسایی و رتبه بندی کانون ها اول مسیر است. در این عرصه باید از بصیرت افزایی، مهارت افزایی و  آموزش و علم آموزی در قالب آکادمیک و حرفه‌ای بهره مند شد که در این راستا با طراحی 12 رواق و سه شبستان به مدل مورد نظر رسیدیم هرچند که هر طرحی در مسیر بررسی و رفت و برگشت تا اجرا زمان می برد اما نهایتا با رفع مشکلات به نتیجه می رسد؛ اکنون نیز فهما دو ساله است و معتقدیم که نسبت به این مدت تحقق طرح هایی نظیر ایران قوی کار ارزشمندی بود. 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه اظهار کرد: در گام سوم فهما که رسما از شهر کُرد آغاز شد، تربیت نیروی هنرمند متعهد و انقلابی در مسجد محور کار قرار گرفت و این مولفه به عهده ما در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است. فعالیت در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری در عرصه مسجد رویکرد انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است و باید با نگاه جدید در راستای تحقق این مهم گام بر داریم.

وی همچنین با اشاره به فصل دوم سه شنبه های تکریم با عنوان «شکوه مادری» گفت: در این طرح از مادران معزز شهدا، مادران فرزندپرور که الگو در تربیت فرزند هستند، مادرانی که مدیرمسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد بوده و یا در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نام آورو فعال هستند  تکریم می شود.

پایان پیام/ 9