برپایی جشن های عید غدیر خم در مساجد زنجان

برپایی جشن های عید غدیر خم در مساجد زنجان

تاریخ انتشار : ۴ مرداد ۱۴۰۰
به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم، علاوه بر برگزاری جشن های بزرگ عید غدیر، آسمان برخی مساجد شهر زنجان در شب عید نورافشانی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، «روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»

 

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) است از وصی و جانشین خود. ماجرای عید غدیر خم  اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛  در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص)  به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

 

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

 

همه ساله شیعیان این واقعه مهم تاریخی را جشن می گیرند، در استان ولایت پرور زنجان نیز مراسم جشن غدیر خم به صورت خودجوش و مردمی در مساجد برپا می شود.

 

به همین منظور مراسم چهارپایه خوانی، با حضور مادحین ‌شهیر‌ شهر زنجان و مسابقه به همراه جوایز نقدی روز چهارشنبه 6 مردادماه از ساعت 18 در پارک عاصم زنجانی در شهرک جانبازان برپا می شود.

 

این مراسم همراه با غرفه نقاشی کودک و ایستگاه صلواتی است و پس از مراسم جشن، نماز مغرب و عشاء با حضورعموم در محل پارک اقامه می شود.

 

در مسجد امام حسین(ع) کوی فرهنگ زنجان نیز برنامه ریزی ها برای برگزاری مراسم جشن انجام و با کمک خیرین و اصحاب مسجد بسته های معیشتی برای توزیع در روز عید غدیرخم بین نیازمندان آماده سازی شده است؛ همچنین ایستگاه ذکرنویسی صلواتی توسط بچه های مسجد دائر است.

 

در مسجد امام رضا(ع) اسلام آباد زنجان نیز مراسم جشنی به مناسب عید سعید غدیرخم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد و کمک های مردمی برای توزیع بین نیازمندان جمع آوری می شود.

 

مسجد النبی(ص) زنجان نیز به همت بچه های این مسجد مهیای برگزاری جشن عید سعید غدیر خم است و فضای مسجد برای این مراسم آماده ساز شده است.

 

در این مسجد کلاس های تابستانی و اوقات فراغت دانش آموزان نیز آغاز شده است و کلاس روخوانی و روانخوانی قرآن حلقه ی نونهالان شهید محمد حسین فهمیده برای استفاده علاقمندان دایر است.

 

 

 

 

پایان پیام/ 73