طرح رویداد ملی فهما بستری برای معرفی ایده ها و فعالیت های فاخر بچه های مسجد است/ فعالیت بیش از ۲۶ هزار کانون در جوار مساجد

طرح رویداد ملی فهما بستری برای معرفی ایده ها و فعالیت های فاخر بچه های مسجد است/ فعالیت بیش از ۲۶ هزار کانون در جوار مساجد

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به فعالیت ۲۶ هزار و ۲۰ کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد گفت: طرح رویداد ملی فهما زمینه ای برای مشاهده طرح ها و ایده های فاخر بچه های مسجد است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه سومین رویداد ملی فهما پیش از ظهر امروز (16 مردادماه) در برنامه تلویزیونی سیمای خانواده شبکه یک سیما با حضور حجت الاسلام والمسلمین «دکتر حبیب رضا ارزانی»، رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

در این آیین افتتاحیه، حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به تاریخچه تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۷۱ بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد تا با ایجاد این پایگاه ها فضای معنویت، نشاط و پویایی لبریز از امید در مساجد بیشتر شود.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهداف ایجاد کانون های فرهنگی هنری در مساجد افزود: یکی از رویکردهای اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به فعالیت های فرهنگی و هنری است.

 

وی خاطرنشان کرد: قرائت قرآن کریم سالهاست با عنوان طرح «تلاوت نور» در مساجد اجرا می شود و فعالیت در عرصه های سرود، نمایش، فیلم سازی و فعالیت کتابخانه های مساجد که امروز بالغ بر 10 هزار عدد کتابخانه در مساجد فعالیت می کنند بخشی از فعالیت های مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور است.

 

 

رییس ستاد فهما با اشاره به فعالیت 26 هزار و 20 کانون در جوار مساجد گفت: ما قبل از بحران کرونا تلاش کردیم با راه اندازی سامانه ای فعالیت های کانون های مساجد را به سمت بستر فضای مجازی سوق دهیم و در حال حاضر با توجه به اینکه به دلیل شرایط کرونا حضور در مساجد کمرنگ شده است، فعالیت کانون های فرهنگی و هنری در بستر فضای مجازی ارایه می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به فعالیت 14 هزار کانون روستایی افزود: با توجه به اینکه در روستاها مساجد،کارکردهای فرهنگی و هنری نیز دارند، فضای مسجد زمینه بازدارندگی نیز برای مخاطب دارد و هر برنامه و فعالیتی را نمی توان در مسجد انجام داد و در واقع فعالیت های فرهنگی هنری در مسجد سبقه ارزشی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه فعالیت های مساجد در بستر سامانه بچه های مسجد در ۱۲ عرصه انجام می شود، گفت: چنین مدلی در هیچ کشوری اجرا نمی شود و در واقع بچه های مسجد بر اساس علاقه مندیشان می توانند، فعالیت هایشان را در محورهای هنرهای تجسمی، سرود، کارآفرینی و کتابخوانی انجام دهند و در این سامانه به ثبت برساندند.

 

رییس ستاد فهما با اشاره به اینکه در فصل تابستان و ایام اوقات فراغت انس و ارتباط نوجوانان و جوانان با مسجد بیشتر می شود، خاطرنشان کرد: فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز در این فصل بیش از دیگر فصول سال است. اگرچه شرایط کرونایی موجب شده است که فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول سال نیز پررنگ شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به اینکه در سال 98 اولین رویداد بچه های مسجد با عنوان طرح ملی «فهما» کلید خورد، تصریح کرد: بر اساس این طرح در سامانه بچه های مسجد عرصه های رقابتی برای بچه های مسجد فراهم شد و آنها فعالیت هایشان در محورهای مورد علاقه شان به ثبت رساندند، از طرفی از طریق همین سامانه، فعالیت های دیگر کانون های مساجد نیز برای‌آنها قابل مشاهده بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال 99 نیز ما طرح ملی ایران قوی را کلید زدیم، خاطرنشان کرد: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قوی تر شدن ایران اسلامی این طرح با عنوان ایران قوی نامگذاری شد و امسال نیز بنا داریم سومین رویداد ملی فهما را اجرا کنیم و بچه های مسجد در چهل بخش می توانند فعالیت ها و برنامه هایشان را در سامانه بچه های مسجد بارگذاری کنند و همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) منتخبان این طرح ملی معرفی می شوند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهداف اجرای رویداد ملی فهما گفت: با اجرای این طرح در اقصی نقاط کشور فعالیت های بچه های مسجد دیده می شود و طرح ها و ایده های برتر و نیز کارهای فاخر قابل مشاهده برای همه بچه های مسجد است و از این طریق کانون های برتر می توانند الگویی به دیگر کانون های مساجد باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی خطاب به بچه های مسجد گفت: این سامانه متعلق به سازمان و نهادی نیست، بلکه متعلق به خود بچه های مسجد است، بنابراین نسبت به ثبت فعالیت هایشان در این سامانه اهتمام داشته باشند.

 

 

پایان پیام/ 40