استمرار پرقدرت نهضت مواسات در لبیک به رهبری/ توزیع گوشت قربانی میان محرومان به ارزش ۶۷۰ میلیارد ریال

استمرار پرقدرت نهضت مواسات در لبیک به رهبری/ توزیع گوشت قربانی میان محرومان به ارزش ۶۷۰ میلیارد ریال

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اعلام توزیع گوشت قربانی میان محرومان به ارزش بیش از ۶۷۰ میلیارد ریال از ابتدای شیوع کرونا تا کنون توسط کانون‌های مساجد، گفت: کمک‌های مومنانه بچه‌های مسجد در لبیک به رهبری با قدرت استمرار می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در پی تاکید دوباره‌ای که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود بر پیگیری رزمایش مواسات با محوریت مساجد داشتند و فرمودند: «باید این نهضت مجدّداً اوج بگیرد؛ می توان مرکز کمک و همیاری با مردم و احسان و مواسات را در مساجد قرار داد ...» و به منظور بررسی آنچه کانون های فرهنگی هنری مساجد با مدیریت ستاد فهما در این باره انجام داده و می دهند با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به آنکه با شیوع کرونا فعالیت های حضوری در مساجد تا حد زیادی متوقف شد، کانون های مساجد با چه راهبردی بچه های مسجد را فعال و پویا نگاه داشتند و فعالیت آنها در چه بسترهایی دنبال شده است؟

 

به لطف خدا ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در سال های اخیر علاوه بر اتفاقات بسیار خوبی که در حوزه های مختلف به ویژه درباره انسجام بخشی و کیفی سازی فعالیت بچه های مسجد رقم زده است و نیز با استقرار نظام جامع آمار و اطلاعات (هر گونه برنامه ریزی دقیق و صحیح باید مبتنی بر داده های آماری باشد) در کنار زمان شناسی و دقت نظر همکاران، ورودی هدفمند به فضای مجازی داشته است و از این ابزار برای تعمیق و تسهیل ارتباطات بین ستاد و استان ها و استان ها و کانون ها و بالعکس بهره برده است. اکنون هم به سمتی می رویم که شبکه های ارتباطی را بین کانون های فرهنگی هنری فعال کنیم.

این اتفاق از اواخر سال 96 در فضای مجازی آغاز شد تا شیوع کرونا که علی رغم همه محدودیت هایی که در پی این شیوع رخ داد اما به دلیل زیرساخت هایی که پیش از آن فراهم شده بود، عملا موضع انفعالی نداشتیم و توانستیم ارتباط‌مان را با مجموعه اعضا و کانون های مسجد حفظ کنیم و حتی فراتر از آن، ارتباط‌مان را توسعه دهیم.

 

با توجه به آنکه رسالت و کارویژه کانون های مساجد فعالیت های فرهنگی هنری است، چطور در دوران کرونا فعالیت های اجتماعی چشمگیر همچون کمک های مومنانه، کارآفرینی و اشتغال‌زایی، رسیدگی به محرومان و ... توسط بچه های مسجد رقم خورد؟

 

یکی از کارهایی که در برنامه های تحول ستاد فهما پیش بینی و از اواخر سال 96 آغاز شد و در سال 97 ادامه یافت و به تصویب شورای سیاستگذاری کانون های مساجد هم رسید، حضور در عرصه های اجتماعی است که به مرور آغاز شد و در حوزه های مختلف استمرار یافت. با توجه به آنکه مقام معظم رهبری همواره دغدغه جدی در موضوع آسیب های اجتماعی داشته و دارند، ما نیز نمی توانیم در این باره بی‌تفاوت باشیم از این رو، طرح هایی همچون «سفیران اجتماعی»، «یاریگران زندگی» و ... با موضوع کاهش آسیب های اجتماعی اجرا شد.

با شیوع ویروس کرونا و در پی آسیب های اقتصادی ناشی از آن به ویژه برای اقشار ضعیف و محروم و تاکیدی که مقام معظم رهبری بر رزمایش مواسات داشتند (اخیرا هم بر استمرار جریان مواسات با محوریت مساجد تاکید کردند) حضور کانون های مساجد در عرصه های اجتماعی به ویژه همدلی ها و گره گشایی های مومنانه پررنگ‌تر شد.

 

 

 

 

این حضور چه ابعاد و جلوه ها و نیز برکاتی داشته است؟

 

در نخستین گام و در اوایل دوران شیوع کرونا، طرح ملی «راهکار» از ماه مبارک رمضان 99 در کانون های مساجد آغاز شد که برکات بسیاری داشت. چنان که تنها با محوریت کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه سلام الله علیها» و همکاری خیران برنامه «سمت خدا» حجم وسیعی از وجوهات مردمی در قالب گوشت قربانی (بر اساس شناسایی های دقیق) در اختیار محرومان قرار گرفت.

در پی این اقدام و تنها در شبکه توزیع گوشت به همت بچه های مسجد، از ماه رجب سال ۹۸ تا ذی الحجه سال ۱۴۰۰، 351 هزار و 520 بسته به وزن ۵۲۸ تُن و ارزش ریالی ۵۳ میلیارد تومان میان محرومان توزیع شد. علاوه بر این، در ذی الحجه 1400،  74 هزار بسته گوشت قربانی به وزن ۱۱۱ تن و به ارزش ریالی حدودا  ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای رونق سفره محرومان اختصاص یافت و نهایتا آنکه برای محرم حسینی که اکنون در دهه نخست آن به سر می بریم برای ۱۰ استان حدودا ۱۸۰۰۰ بسته با وزن ۲۷ تن و ارزش ریالی حدود ۲ میلیارد ۷۰۰ میلیون تومان گوشت قربانی تهیه و توزیع می شود.

در مجموع این کمک ها که در قالب گوشت قربانی تهیه و توزیع شده به ارزش تقریبی 670 میلیارد ریال است.

مهم آنکه این میزان جدای از کمک های مومنانه در قالب بسته های معیشتی و ... است که کانون های مساجد و بچه های مسجد در سراسر کشور به طور مستقل در ایام شیوع کرونا به آسیب دیدگان اقتصادی این ویروس منحوس اختصاص داده اند.

 

 

 

رواق همدلی که در سال 99 و ذیل طرح ملی ایران قوی (فهمای 2) طراحی و فعال شد چقدر توانست فعالیت های اجتماعی بچه های مسجد را سمت و سو و افزایش دهد؟ میزان استقبال از این روق به چه میزان بوده است؟

 

در سال 98 بالاترین میزان فعالیت بچه های مسجد طبق گزارش ها، مربوط به رواق نور یعنی قرآن و عترت بود با کسب 531 هزار و 6590 امتیاز اما در سال 99 و پس از رواق بندی فعالیت ها، عملا کانون های فرهنگی هنری بیشتر در رواق همدلی فعال بودند که بخش مهم آن به رسیدگی به امور محرومان و مستمندان باز می گردد چنان که بچه های مسجد با مشارکت 14 هزار و 365 کانون فرهنگی هنری، در این رواق موفق به کسب 654 هزار و 4585 امتیاز شدند.

 

برنامه آتی شما برای رزمایش مواسات در پی تاکید که مقام معظم رهبری بر محوریت مساجد در این عرصه داشته اند چیست و چه راهبردهای جدیدی را به کار می گیرید؟

 

همچنان با تمام قوا این مسیر را ادامه می دهیم، چراکه مطالبات مقام معظم رهبری برای ما لازم الاجرا است و بچه های مسجد از نخستین گروه های لبیک‌گو به مطالبات ایشان هستند؛ از این پس هم با قدرت تمام جریان مواسات را پیش می بریم.

به موازات این مهم، در حال راه اندازی شبکه خیران کانون های مساجد هستیم. در ابتدا نگاه‌مان این بود این شبکه در خدمت توسعه و پیشرفت حوزه فرهنگ و هنر مساجد مناطق محروم باشد و استعدادهای این مناطق به خدمت گرفته شود اما به تناسب شرایط کنونی ناشی از شیوع کرونا و در اولویت قرار گرفتن معیشت، در این مسیر پیش می رویم و در مرحله بعد شبکه خیران را برای ارتقای سطح علمی تحصیلی بچه های مناطق محروم و پس از آن برای توانمندسازی بچه های مسجد در این مناطق در حوزه فرهنگ و هنر فعال می کنیم.

باید توجه داشت این مناطق به اعتبارات تخصیصی بیشتری نیاز دارد و با محدودیت های اعتباری که بعضا با آن مواجه هستیم نیاز به جلب کمک های خیرانه هم داریم، لذا با ایجاد شبکه خیران فهما در این مسیر نیز مانع زدایی می شود.

 

آیا در موضوع کمک به افزایش موالید و رفع مشکلات جمیعتی که تهدیدی جدی به شمار می رود، ستاد فهما برنامه ای دارد؟

 

یکی از مهمترین چالش های نظام و کشور تحدید جمعیت است که مقام معظم رهبری در این باره در سال های اخیر تاکیدات جدی داشته اند. به منظور کاهش این مشکل، کانون «حضرت خدیجه سلام الله علیها» طرح «فرزندان غدیر» را از عید غدیر سال 99 آغاز کرد و اکنون از سوی ستاد فهما نیز در کنار فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی به عنوان یک کارویژه نیز با جدیت دنبال می شود.

در پی اجرای این طرح که به حمایت مالی برای درمان ناباروری زوج های محروم و مستضعف از طریق وام قرض الحسنه و بعضا بلاعوض اختصاص دارد، در پی اجرای این طرح از عید غدیر 99 تا عید غدیر 1400 یکصد زوج صاحب فرزند شده اند و 200 زوج دیگر هم در انتظار تولد نوزادشان هستند.

 

 

 

پایان پیام/ 9