مسجدی با قدمت ۴۰۰ سال در جهرم، یک قرن میزبان نمازهای جمعه

مسجدی با قدمت ۴۰۰ سال در جهرم، یک قرن میزبان نمازهای جمعه

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
مسجد«امام حسین (ع)» جهرم قریب به ۴۰۰ سال قدمت دارد و از یکصد سال گذشته تاکنون در این مسجد نماز جمعه و جماعت اقامه می‌شود.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

گويی چهار قرن پيش، خشت خشت مسجد «امام حسین (ع)» شهرستان دارالمومنین جهرم را با سلام، صلوات و اخلاص روي هم بند کرده اند که دلت را اسير خود کرده و آرامت می کند.

خردسالان و جوانان را در صفوف نماز جمعه و جماعت به امامت بزرگان خاندان آيت اللهی می بينی که تمرين ولايت مداری می کنند و در اين خط، جبهه هاي ضد رژيم طاغوت شکل می گيرد.

شهيدانی چون «اميری» و «الماسی» مدرسه عشقی بنا می کنند به نام سرور و سالار شهیدان آقا امام حسین (ع) که شاگردان مکتبش برگلدسته های رفيع شهادت بوسه می زنند و بزرگان رژيم بعث از ترسشان به خود می لرزند و امروز که تشخيص سره از ناسره سخت می کند، همان ها در خط ولايت، از خط شکنان جبهه جنگ نرمند و اين راه ادامه دارد.

 

 

مکانی برای اقامه نماز جمعه

مسجد «امام حسین (ع)» شهرستان جهرم از چهار قرن پیش بنا شده و تا مدت ها این مکان محل برگزاری نماز جمعه شهر بوده است.

این مسجد حضور بزرگانی همچون آیت الله «سید عبدالحسین نجفی لاری» و دیگر بزرگان خاندان آیت اللهی همچون آیت الله «سید عبدالمحمد آیت اللهی»، آیت الله «سید علی اکبر آیت اللهی» و آیت الله «سید حسین آیت اللهی» را به خود دیده است.

 

فعالیت ۱۵۰۰ نوجوان و جوان مسجدی

در سال ۱۳۷۱ با برنامه ریزی های جدید، بنای کار فرهنگی در مسجد «امام حسین (ع)» آغاز می شود و از آن زمان تا کنون اهم فعالیت های مسجد را می توان به ۱۰ بخش عمده تقسیم کرد.

در طی این سال ها تعداد بچه های مسجد به بیش از هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است که در قالب ۷۵ حلقه تربیتی، ساماندهی شده اند.

محور اصلی تمام حلقه ها در این مسجد، نماز جماعت بوده و برگزاری کلاس های عقیدتی و قرآن و همچنین برگزاری مراسم های مذهبی و اعیاد و کلاس های مختلف ورزشی، برپایی جشنواره های متنوع با همکاری بچه ها از فعالیت های این مسجد است.

اکنون ۱۸ گروه سرود تخصصی در مسجد فعال هستند و تمام فعالیت‌های این گروه سرود مانند ساخت شعر، آهنگ و ... را نیز توسط اعضا انجام می شود.

 

تربیت ۷۰ نفر دکترای پزشکی و غیرپزشکی

ماحصل سال ها کار تربیتی در مسجد «امام حسین (ع)، ۷۰ نفر دکترای پزشکی و غیر پزشکی، ۵۰ نفر دانش آموخته مقطع فوق لیسانس، ۶۰۰ نفر دانشجوی مقطع لیسانس است و هر ساله 50 نفر از بچه های مسجد به طور متوسط با رتبه های ممتاز در دانشگاه سراسری پذیرفته می شوند.

 

۶۰ شهید دفاع مقدس الگوی بچه های مسجد

اما افتخار و الگوی بچه های مسجد «امام حسین (ع)، ۶۰ شهید دوران دفاع مقدس، یک شهید مدافع حرم و ۴۰ رزمنده مدافع حرم از این مسجد است.

 

 

خیریه ای با ۸۰۰ خانوار تحت پوشش

 

همچنین بیش از ۸۰۰ خانواده‌ نیازمند که آبرومند هستند و تحت پوشش کمیته و بهزیستی نیستند، تحت پوشش پایگاه قرار دارند و به آنان به صورت ثابت بسته های غذایی، کمک هزینه درمانی و ... ارائه می‌شود.

همچنین یک صندوق قرض الحسنه فعال در پایگاه وجود دارد که بیش از ۷۰۰ نفر از اعضا در این صندوق عضو هستند و با توجه به نیاز این افراد، تا سقف ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت می‌کنند.

 

کتابخانه ای به وسعت دریا

کتابخانه این مسجد نیز با بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب به ۷۵۰ نفر عضو ثابت خدمات ارائه می دهد.

عضویت رایگان و معرفی کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی گوشه کوچکی از فعالیت های کتابخانه مسجد است.

 

 

محیطی سالم برای پر کردن اوقات فراغت

پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان همواره یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها بوده و در این مسجد با راه اندازی مجموعه ای شامل چندین میز تنیس و فوتبال دستی و همچنین ۲۰ عدد سیستم کامپیوتری و 20 عدد کنسول بازی محیطی امن و سالم جهت پر کردن اوقات فراغت بچه های مسجد را فراهم کرده است.

 

مهارت آموزی در مسجد

در واحد آموزشی مسجد هر ساله بیش از ۲۵۰ نفر آموزش های فنی و حرفه ای را با محوریت اشتغال زایی فرا می گیرند؛ این واحد با همکاری آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان و جهاد دانشگاهی، هر ساله در ایام تابستان دوره های مهارت آموزی را در مکان مسجد برگزار می کند.

از جمله رسم های نیکو که در این مسجد نهادینه شده است دیدار با خانواده های شهدا بوده که به کمک ستاد یادواره شهدای مسجد برنامه ریزی می شود.؛ همچنین از دیگر اقدامات این ستاد برگزاری یادواره های مختلف با موضوع ایثار و شهادت و همچنین نصب تابلو تمثال شهدای شهرستان بوده است.

اردوی ۴۰۰ نفری مشهد مقدس و اردوی ۲۵۰ نفری راهیان نور، از برنامه های ثابت و سالیانه واحد اردویی مسجد بوده و برگزاری مداوم اردوهای درون و برون شهری از دیگر برنامه های این واحد است.

 

تولید مستندهای جذاب و فعالیت با شبکه های بین المللی

گروه رسانه ای مسجد «امام حسین (ع)» با بیش از ۱۳ سال سابقه فعالیت در زمینه چند رسانه ای یکی دیگر از بخش های این مسجد است؛ تولیدات این گروه رسانه ای در جشنواره های معتبر کشوری و بین المللی حائز رتبه های برتر شده و همکاری با شبکه های بین المللی محور مقاومت از دیگر افتخارات این گروه است.  

این مکان اکنون به عنوان یکی از پایگاه های مهم فرهنگی و مذهبی شهرستان و کشور تبدیل شده و به همین منظور یکی از اولین نیازها برای انجام کارهای فرهنگی، وجود یک محیط مناسب است.

از کارهایی که در چند سال اخیر در مسجد «امام حسین (ع)» صورت گرفته توسعه فضای آموزشی است؛ توسعه و زیباسازی محل اقامه نماز، گسترش حیاط مسجد، ساخت و سازهای گسترده و اضافه کردن چندین ساختمان جدید برای جبران کمبود فضای آموزشی، تجهیز کامل مسجد به سیستم پخش مرکزی، آماده سازی محیطی باز در ضلع شرقی مسجد و خرید یک دستگاه مینی بوس برای تسهیل در رفت و آمد بچه های مسجد بخشی از پروژه های عمرانی بوده که هزینه چند صد میلیونی را به خود اختصاص داده است.

از اهداف این ساخت و سازها، فراهم کردن محیط های مناسب برای برگزاری جلسات و کلاس های مختلف؛ اعم از جلسات تفسیر قرآن، کلاس های احکام، عقیدتی و... بوده است.

 

افتخار شهر جهرم

کسب مقام هایی چون مربی برتر شهرستان، رتبه اول استانی جشنواره صالحین، رتبه برتر استانی در بخش فرمانده برتر استانی و کشوری جشنواره صالحین به صورت متمادی در سال های ۸۵، ۹۲، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تنها بخشی از افتخارات این مسجد بوده است.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/ 691