نگاهی اجمالی به فعالیت های مسجد آقا میرزا احمد زنجان/ از توزیع بسته های معیشتی تا اختصاص وام ازدواج به جوانان

نگاهی اجمالی به فعالیت های مسجد آقا میرزا احمد زنجان/ از توزیع بسته های معیشتی تا اختصاص وام ازدواج به جوانان

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
مسجد آقامیرزااحمد زنجان یکی از مساجد قدیمی شهر زنجان است که از زمان تاسیس تاکنون فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی متعددی را به مرحله اجرا درآورده و در محرم امسال در کنار عزاداری، توزیع بسته های معیشتی و گوشت قربانی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مسجدآقا میرزااحمد معروف به مسجد دباغ ها توسط صنف دباغ ها که در قسمت خیابان سعدی جنوبی توحید(پایین امامزاده سید ابراهیم(ع)) مرکزیت شغلی داشتند در سال 1338 قمری مطابق با 1297 شمسی ساخته شده است.

 

مسجدآقامیرزااحمد در صدر جهان از سمت شمال به خیابان توحید، از جنوب به خانه های مسکونی محله صدر جهان، از غرب به سرای گیلک و از شرق به کوچه شهید خوشنام محدود می گردد.

مسجد دارای دو در ورودی بزرگ و کوچک است؛ درب بزرگتر برای ورودی آقایان و از سمت خیابان و درب کوچکتر برای ورودی خانم ها و از سمت کوچه در نظر گرفته شده است.

 

مسجد دباغ ها که به نام مسجد آقامیرزااحمد خوانده می شود دارای دو حیاط بزرگ و کوچک می باشد و تعداد پنج باب مغازه در وقفیت این مسجد است؛ منزل مخروبه ای را هم که خریداری و وقف به مسجد شده بود به حیاط مسجد ضمیمه شده است.

کتابخانه ای در حیاط بزرگ مسجد به سال 1375 شمسی ساخته شده که کتاب های موجود در آن را اهل محل و طلاب مورد استفاده قرار می دهند، در کنار این کتابخانه سالن قرائتی نیز ساخته شده است که پیش از شیوع ویروس کرونا محل مطالعه بچه های این مسجد بود.

 

مهدی محمودی، دبیر هیات امنای مسجد آقامیرزا احمد زنجان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان توضیح اجمالی از فعالیت های این مسجد ارائه کرد و گفت: این مسجد دارای یک صندوق قرض الحسنه است که از محل موجودی این صندوق تسهیلات قرض الحسنه در اختیار نمازگزاران و اهالی مسجد قرار می گیرد.

وی ادامه داد: تسهیلات این صندوق از 3 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان  با اقساط 24 ماهه با 2 درصد هزینه صندوق است و هر سه ماه یک بار از متقاضیان نام نویسی انجام می شود؛ همچنین متقاضیان نیازی به ضامن برای دریافت تسهیلات ندارند تنها شناخت یکی از نمازگزاران این مسجد برای اعطای وام کافی است.

 

محمودی با یادآوری اینکه سال گذشته نزدیک به 6 میلیارد تومان گردش حساب و پرداخت تسهیلات داشتیم، یادآور شد: صندوق خیریه مسجد نیز از سال 79 تاسیس شده است و تاکنون ادامه فعالیت دارد.

دبیر هیات امنای مسجد آقامیرزا احمد زنجان خاطرنشان کرد: 100 خانوار به صورت مستقیم تحت پوشش صندوق خیریه مسجد هستند و ارزاقی که از محل کمک های مردمی تهیه می شود در بین این خانواده ها توزیع می شود و در کنار این تعداد 50 خانوار متفرقه نیازمند نیز شناسایی شده است که به آنان نیز کمک می شود.

 

وی با یادآوری اینکه از محل صندوق تسهیلات ازدواج به جوانان محله و نمازگزاران اختصاص می یابد، یادآور شد: اهداء تسهیلات ازدواج بدون نوبت و تا سقف 15 میلیون تومان است و اگر خانواده کم درآمد شناسایی شود کمک هزینه جهیزیه اهدا می شود و از ابتدای امسال تا قبل از محرم 20 مورد کمک هزینه جهیزیه اهداء شده است.

محمودی همراهی خیرین مسجد را در این اقدامات خیرخواهانه یادآور شد و گفت: قبوضی در مبالغ مختلف از سوی مسجد تهیه و در بین خیرین و نمازگزاران توزیع می شود و این کمک ها در اختیار مساجد قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین ماهیانه 150 نفر به مسجد کمک می کنند، گفت: صندوق های صدقه ای از سوی مسجد تهیه و در بین عموم توزیع شده است که مبالغ جمع آوری شده از این صندوق ها نیز در اختیار مسجد قرار می گیرد؛ همچنین کمک هایی نیز از سوی خیرین در قالب نذورات انجام می شود که در امور صندوق هزینه شده است.

دبیر هیات امنای مسجد میرزااحمد زنجان خاطرنشان کرد: مردم به این مسجد اعتماد دارند و خادمین مسجد نیز سالانه گزارشات فعالیت صندوق را در روز عید فطر به صوت مکتوب در بین نمازگزاران و اصحاب مسجد توزیع می کند.

 

وی با بیان اینکه مسجد میرزااحمد زنجان یکی از مساجد قدیمی شهر زنحان محسوب می شود که فعالیت آن برای زنجانی ها قابل مشاهده است، تصریح کرد: خانواده های نیازمند توسط نمازگزاران مسجد معرفی  و توسط مسئولین صندوق تحقیق شده است و هر سه ماه ارزاقی شامل برنج ایرانی، روغن، گوشت، مرغ، ماکارونی، پنیر و خرما و دو وعده در ماه محرم و ماه رمضان توزیع می شود.

به گفته محمودی، در ایام بازگشایی مدارس در شهریور ماه نیز برای دانش آموزان تحت پوشش در تمام مقاطع و دانشجویان لوازم التحریر تهیه می شود و در اسفندماه و عید نوروز نیز حواله خرید کفش، شلوار و پیراهن برای خرید از بهترین فروشگاه های زنجان در اختیار کودکان نیازمند قرار می گیرد.

 

دبیر هیات امنای مسجد آقا میرزااحمد زنجان به دیگر اقدامات مسجد از زمان شیوع ویروس اشاره کرد و گفت: کمک های مردمی این مسجد در هزینه های درمان، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و انشعابات نیازمندان، هزینه بیمارستان و تعمیر منزل هزینه می شود.

به گفته وی، در ایام کرونا صندوق خیریه فعال بوده و برای 40 نفری که کسب و کارشان از کرونا آسیب دیده بود تسهیلات مدت دار با 6 ماه تنفس و بازپرداخت ماهیانه 100 هزار تومان تخصیص یافت.

 

محمودی خاطرنشان کرد: در این مسجد که در تمام مناسبت های مذهبی برنامه های جشن و عزاداری برگزار می شد، با شیوع ویروس کرونا برنامه ها تعطیل شده است ولی در ماه محرم تلاش شده تا با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و استفاده از ظرفیت فضای باز مسجد برنامه های عزاداری و سوگواری بدون مراسم سخنرانی برگزار شود.

وی به توزیع بسته های بهداشتی از جمله ماسک، ژل و الکل از ابتدای شیوع ویروس کرونا در بین نمازگزاران در این مسجد اشاره کرد و گفت: در مراسم مقتل خوانی صبح روز عاشورا در این مسجد بسته های ماسک در بین عزاداران توزیع شد.

 

دبیر هیات امنای مسجد آقامیرزا احمد زنجان به وجود کتابخانه مسجد با 6 هزار جلد کتاب اشاره کرد و گفت: در کنار این کتابخانه، سالن قرائت ایجاد شده است که تا قبل از ویروس کرونا باز بود ولی در حال حاضر تنها کتاب در اختیار اعضای کتابخانه قرار می گیرد.

وی به برگزاری مسابقات کتابخوانی سالانه در این مسجد اشاره کرد و گفت: در غدیر امسال نیز یک مسابقه کتابخوانی با مشارکت تعداد زیادی از جوانان از اقصی نقاط کشور برگزار شد. همچنین در این مسجد سمینارهای ماهیانه در سالن مجهز مسجد با موضوع آسیب های اجتماعی در حوزه طلاق و اعتیاد با بهره گیری از ظرفیت اساتید مسجد برگزار می شود.

 

محمودی به کسب رتبه برتر توسط کانون فرهنگی و هنری آقامیرزااحمد زنجان در طرح ملی فهما اشاره کرد و گفت: جوانان مسجد در کانون فرهنگی و هنری آقا میرزا احمد فعالیت می کنند توزیع گوشت و ارزاق با همکاری بچه های این کانون انجام می شود.

به گفته دبیر هیات امنای مسجد آقامیرزااحمد زنجان، همه ساله در تاسوعای حسینی احشام اهدایی به مسجد ذبح و در روز عاشورا در قالب غذای گرم در بین مردم توزیع می شد ولی در سنوات اخیر این نذورات در کشتارگاه صنعتی زنجان کشتار و در شرکت خرم پروتئین با نظارت کارشناسان بهداشتی بسته بندی و در بین اهالی محله توزیع می شود.

 

وی ادامه داد: در محرم امسال دو راس گوساله و 23 راس گوسفند توسط خیرین این مسجد ذبح و در قالب 1400 بسته گوشت 750 گرمی در بین خانواده هایی که قبوض در اختیار آنان قرار گرفته بود توزیع شد.

محمودی ادامه داد: در پنج شنبه این هفته نیز ارزاقی با همکاری بچه های مسجد در کانون تهیه شده و در 280 بسته در بین خانواده های تحت حمایت مسجد توزیع می شود، این بسته ها شامل 10 کیلو برنج ایرانی، 2 بطری روغن، ماکارونی، مرغ، گوشت و رب گوجه فرهنگی است که برای ماه محرم پیش بینی شده است.

 

وی با یادآوری اینکه تمام فعالیت های این مسجد با مشارکت های مردمی انجام می شود، افزود: از هیچ ارگانی کمک نمی گیریم تنها در دو مرحله از سوی برنامه سمت خدا و موسسه حضرت خدیجه بسته های گوشت در اختیار کانون فرهنگی و هنری میرزااحمد قرار گرفته است.

دبیر هیات امنای مسجد داودقلی زنجان با یادآوری اینکه اولویت این مسجد حمایت از خانواده های نیازمند اهالی این محله است، گفت: در تلاش هستیم که تعداد خانواده های تحت حمایت از 100 خانواده را به 180 خانواده برسانیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: محرم امسال برنامه سخنرانی به دلیل محدودیت زمانی نداریم تنها نماز جماعت اقامه شد و پس از آن عزاداری و سینه زنی در فضای باز و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

 

 

پایان پیام/ 693