لزوم تدوین برنامه هفتم توسعه بر پایه مسجدمحوری/نباید به بهانه کرونا مساجد خالی شوند

لزوم تدوین برنامه هفتم توسعه بر پایه مسجدمحوری/نباید به بهانه کرونا مساجد خالی شوند

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام بابائیان بر لزوم تدوین برنامه هفتم توسعه بر پایه مسجدمحوری تاکید کرد و گفت: مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انسان‌سازی و ظرفیت سازی در عرصه تربیت نیروهای مدیریتی است بهره گیری از این ظرفیت مسجد برای تحول انقلاب اسلامی مورد توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین«عباس بابائیان»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، ضمن گرامیداشت «روز جهانی مساجد»، بیان کرد: مساجد پایگاه تنفس معنوی جامعه است، در روایتی از امام صادق (ع) آمده است هر کسی با طهارت وارد مسجد شود خداوند او را پاک گردانیده و در زمره خود قرار می‌دهد.

 

امام جمعه امیرکلا شهرستان بابل افزود: تکریم مسجد حرکتی موثر در جهت طهارت‌بخشی جامعه و تقرب ویژه آحاد مسلمین به درگاه خداوند تبارک و تعالی است، تقدس و طهارت مساجد در حدی است که پیامبر اکرم(ص) برای تنفس در مسجد به ابوذر می‌فرماید:« بابت هر نفسی که در مسجد می‌کشی خداوند پاداشی در بهشت به تو می‌دهد و فرشتگان بر تو درود می‌فرستند و صد حسنه برایت نوشته و ۱۰ گناه را از تو پاک می‌کنند‌

 

حجت الاسلام بابائیان تصریح کرد: به استناد فرموده پیامبر اکرم(ص)، تکریم مسجد را باید پایگاه تازه کردن تنفس جامعه بدانیم، تکریم به دو شکل ظاهری و باطنی صورت می‌گیرد، در بخش ظاهری هرگونه آراستگی و جذابیت‌های بصری که به رونق خانه های خدا و استقبال و حضور حداکثری مردم بیانجامد امری مقدس، مبارک و بسیار بافضیلت معرفی شد.

 

وی با اشاره به فرموده دیگری از پیغمبر اکرم(ص)، گفت: هر کسی یک شب چراغی به مسجد ببرد و آن را از تاریکی درآورد خداوند از گناهان ۷۰ ساله او درگذرد و عبادت یک سال را برایش می‌نویسد و برای او در نزد خدا شهری خواهد بود و اگر ۱۰ شب را کامل کند، توصیف‌کنندگان توصیف پاداشی که اودر نزد خدا دارد را نمی‌توانند بکنند و اگر یک ماه بگذرد خداوند آتش را بر کالبد او حرام می‌گرداند.

 

حجت الاسلام بابائیان ادامه داد: استقرار حاکمیت توحید نتیجه تکریم باطنی مسجد است و اما در ساحت باطنی، مسجد ابرتشکیلات توحیدی است، زندگی با بینش توحیدی، حرکت به سوی هدف و خلقت انسان میل به اخلاق الله است، همین بینش توحیدی مومنین را ملزم به توحید می‌سازد و اهل ایمان را ملزم به کسب لیاقت، وراثت زمین، دستگیری از دیگران و سوق دادن به سمت همگان به سوی هدف خلقتشان می‌کند.

 

وی عنوان کرد: در موضوع بینش توحیدی مسجد بهترین بستر برای انسان‌سازی توحیدی است چرا که هویت مسجد به عنوان پایگاه مهم اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی و ابر تشکیلات توحیدی است و این روح توحیدی در مسجد الحرام، مسجدالاقصی، مسجد کوفه و دورافتاده‌ترین مساجد جاری و ساری است و به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه گفتمان توحیدی و ترویج اسلام ناب تعریف شد.

 

حجت الاسلام بابائیان گفت: اصلی‌ترین شان مسجد استقرار منطق توحیدی و حاکمیت موحدان است، در منطق قرآن حکومت توحیدی از لحاظ توحیدی؛ عبودیت‌گرا و طاغوت‌ستیز، قسط‌ محور، عدالت‌پایه، و در بخش فرهنگی و اجتماعی؛ معنویت‌گرا، عقل‌گرا، جامعیت‌گرا، تمدن‌پرداز، جوان‌باور و مسجدبنیان است.

 

امام جمعه امیرکلا اضافه کرد: به همین جهت چهار شخصیت محوری توحید عالم همه مسجدپرداز هستند، اول حضرت ابراهیم (ع) که قهرمان توحید و کسی که توحید را کلمه پاینده در نسل های آینده قرار داده و بنیان‌گذار کانون توحید یعنی مسجد الاحرام و خانه کعبه است، دوم حضرت محمد (ص) که پالایش‌دهنده و طهارت‌بخش کانون توحید از شرک تنزیلی است.

 

حجت الاسلام بابائیان اذعان کرد: سوم امام علی (ع) که تمام‌کننده شرک تحلیلی است و چهارم حضرت مهدی (عج) که فرهنگ توحید را جهانی می‌کند کسی که از کانون مسجد قیام و ظهور می‌کند‌.

 

وی با بیان اینکه خوب است که بدانیم حکمت نامگذاری مسجد چیست، بیان کرد: به فرموده پیغمبر(ص) به سجده‌های طولانی سفارش شده، و با سجده گناه کم می‌شود،  مسجد معبد است یعنی محل عبادت، مصلی است یعنی محل برپایی نماز، ولی اینکه از روی کلمه "سجده" اسم مکان ساخته شد و روی خانه خدا  نهاده شد جای تامل و  معرفت‌اندوزی دارد.

 

حجت الاسلام بابائیان اظهار کرد: سجده هماهنگی با نظام هستی دارد و عالی‌ترین کنش عبودیت‌نما و بهترین حالت انسان در مقابل خدا است و اینکه به فرموده امام علی (ع) هیچ چیز برای ابلیس سخت‌تر از این نیست که فرزند آدم را در حال سجده ببیند و به بیان امام صادق(ع) اینکه سجده زیاد و طولانی نشانه بهشت است و بالاتر اینکه این سجده راه هم‌نشینی با حضرت مهدی موعود (عج)است.

 

امام جمعه امیرکلا تاکید کرد: سجده همچون بادی است که برگ درختان را می‌ریزاند و گناهان را می‌ریزد، سجده‌های نماز رمز و راز دوران حیات بشری است، امام علی (ع) سجده‌های نماز را معنی کردند اول اینکه انسان در  آغاز از این خاک بوده، خدا او را از خاک آفریده، دوم اینکه خداوند دوباره انسان را به خاک برمی‌گرداند و سوم اینکه  در قیامت باری دیگر ما را از خاک زنده خواهد کرد‌.

 

حجت الاسلام بابائیان عنوان کرد: همانطور که کوزه و بطری آب برای خالی شدن خم می‌شود، دل آدم هم همین طور است گاهی از غم و غصه پر می‌شود باید خم شده و بر خاک بیفتد، سجده نسخه‌ای است که خداوند برای پیمغبرش پیچیده است، (سوره حجر _آیه ۹۷)  به حقیقت سجده اشاره دارد که تخلیه‌کننده انسان از حزن و شرک است و انسان را از شر خود رها می‌کند.

 

وی یادآور شد: در روایت داریم اهالی مسجد در بالاترین مراتب بهشت هستند بر درب ششم بهشت نوشته شده "لا اله الا لله، محمد رسول الله و علی ولی الله " و ادامه اینکه کسی که می‌خواهد قبر او وسیع و راحت باشد به مساجد برود، کسی که می‌خواهد کرم‌ها بدن او را در قبر نخورند مسجد را نظافت کند، اگر می‌خواهد قبر او تاریک نباشد مسجد را روشن کند و اگر می‌خواهد بدنش سالم بماند فرش‌های مسجد را بخرد.

 

حجت الاسلام بابائیان ادامه داد: نکته‌ای که باید در این ایام منتسب به روز جهانی مساجد مطرح شود این است که مساجد در نگاه اول پیشران حرکت‌های فرهنگی و انقلابی در شکل‌گیری نظام انقلابی بودند که رهبر معظم انقلاب هم در گام دوم به آن اشاره کردند، رونق اردوهای جهادی، بسیج سازندگی و... را از جمله دستاوردهای مسجد دانستند.

 

امام جمله امیرکلا ادامه داد: تجربه ثابت کرده که هیچ نهادی جز مسجد به انقلاب کمک نکرده، اکنون نیز علاج دردهای جامعه در حوزه‌های مختلف در مسجد نهفته است، باید به مسجد توجه کنیم چرا که مساجد در حوزه تجربه‌نگاری و تک‌نگاری برای آیندگان توشه راه به یادگار خواهد گذاشت.

 

حجت الاسلام بابائیان گفت: لازم است از نظر حوزه زمانی و مکانی، ضرورت ارتقا و افزایش این سرمایه بی‌بدیل اجتماعی و جلب اعتماد عمومی توجه ویژه‌ای به مسجد شود و جمله ( به مسجد باز می‌گردیم) باید راهبرد دولت انقلابی ما باشد، این چهار سال پایانی دولت چشم‌انداز ۲۰ سال آینده و تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت آینده است که پیش‌نویس آن توسط مقام معظم رهبری به نظرخواهی نخبگان گذاشته شد.

 

وی با بیان اینکه مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انسان‌سازی و ظرفیت سازی در عرصه تربیت نیروهای مدیریتی است بهره گیری از این ظرفیت مسجد برای تحول انقلاب اسلامی مورد توجه باشد، تاکید کرد: تدوین برنامه هفتم کشور توسط دولت سیزدهم بر پایه مسجدمحوری مورد انتظار جامعه نخبگان انقلابی و مسجدی از دولت ولایی آقای رئیسی است تا با جان‌مایه درست از نقش مسجد در تحول انقلاب اسلامی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب گام بردارند.

 

حجت الاسلام بابائیان ادامه داد: مطلبی که باید در این روز با عنوان (روز جهانی مساجد) یادآوری کنیم این است که بیماری کرونا نباید ما را از خدا دور کند، اصلا اهداف نشر و پخش ویروس کرونا این یود که مردم از ارزش‌های اسلامی دست کشیده و از خدا فاصله بگیرند و از اسلام دور شوند، تا شاهد وحدت‌شکنی و از بین بردن نسل مسلمانان و همچنین دوری مردم از یکدیگر باشند.

 

امام جمعه امیرکلا در پایان خطاب به مردم گفت: هوشیار باشید و با رعایت شدید مسائل بهداشتی در مساجد حضور پیدا کنید تا خدای ناکرده انس به خدا از بین نرود، توجه به خدا در جامعه کمرنگ نشود و معنویت کمرنگ نشود و به‌‌تدریج به پایان نرسد، انقلابیون نیز باید سعی کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انس با خدا، معنویت و ایمان در جامعه گسترش پیدا کند.

پایان پیام/ 286