ایجاد شبکه فرهنگی مردم محور موجب پویایی مسجد امام حسن مجتبی(ع) شد

ایجاد شبکه فرهنگی مردم محور موجب پویایی مسجد امام حسن مجتبی(ع) شد

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه مسجد تراز انقلاب اسلامی، مسجدی است که تمام ابعاد زندگی مردم را پوشش دهد، گفت: با ایجاد شبکه فرهنگی مردم محور مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهبند ساری نسبت به گذشته پویا تر شده است.

 خبرگزاری شبستان از شهرستان ساری؛ سنگ‌بنای آنچه امروز ما به‌عنوان «مسجد» می‌شناسیم، توسط رسول اکرم(ص) گذاشته شده است. هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطه‌ی آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند.

 

واژه مسجد جمعاً ۲۸ مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است. در این آیات به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره ای از احکام مسجد، مسجدالحرام و احکام خاص آن مسجد‌الاقصی و مسجد اصحاب کهف، اشاراتی شده است.

 

در قرآن، هر جا سخن از مسجد به میان آمده، جنبه های عبادی آن به عنوان نقش اولیه و بنیادین این جایگاه مقدس، مورد تأکید قرار گرفته است.

 

پیرامون اهمیت مساجد و جایگاه رفیع آنها، احترام نهادن به مساجد، آباد نگاه داشتن مساجد، حضور یافتن در آنها برای ادای نماز و فراگیری دانش، اشاره هایی شده است که همانا مساجد برای قرآن بنیان شده است.

 

مساجد از آغاز اسلام به عنوان بهترین پایگاه برای ترویج دین اسلام در کنار کارکردهای اعتقادی خود، در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نیز پشتوانه سلامت زندگی اجتماعی بشر بوده‌اند.

 

مقام معظم رهبری، با اشاره به نقش انقلابی مسجد و احیای مساجد کشورهای اسلامی پس از انقلاب ایران می فرمایند که «تا قبل از انقلاب اسلامی، کسی جرأت نمی کرد دم از اسلام بزند. در این کشورهای اسلامی که امروز مسجدها رونق پیدا می کنند و کانون تحرک می شوند، تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها جای جوانان و کانون جنبش هاست».



به مناسبت روز جهانی مساجد به سراغ مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از مساجد قدیمی شهرستان ساری رفتیم که در طول سال برنامه های مختلفی را برگزار می‌کند.

 

اتحاد و همدلی که بین هیات امنای مساجد، امام جماعت، نمازگزاران و جوانان منطقه وجود دارد سبب شد فضایی برای ارتباط بین نسلی فراهم شود و کارکردهای این مسجد در کنار نماز و مسائل دینی، با راه‌اندازی مرکز نیکوکاری و ارتباط با سایر مساجد منطقه تغییر کرده و اقدامات مهمی را در دست اقدام دارند.

 

در ادامه به مناسبت روز جهانی مساجد با حجت‌الاسلام «محسن شعبانی» امام جماعت و عضو هیات امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهبند ساری گفت و گویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

 

علت نامگذاری روز جهانی مساجد چیست؟

یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد‌الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الان ظهور نمی‌کند بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست در سال ۱۳۴۸ به آتش کشیده شد و این روز بنام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

 

چرا به حضور در مسجد به صورت پیوسته نیاز داریم؟

ایجاد مسجد به عنوان اولین اقدام پیامبر اکرم (ص) در مدینه، نشان دهنده اهمیت این پایگاه توحید در جامعه اسلامی است. مسجد محور مدیریت جامعه است و باید برنامه های مسجد پویا و فعال باشد.


کارکرد مسجد چیست و چه باید باشد؟ این نهاد صرفا یک نهاد عبادی است یا ابعاد دیگری هم دارد؟

مسجد تراز انقلاب اسلامی، مسجدی است که تمام ابعاد زندگی مردم را پوشش دهد درحال حاضر بسیاری از مساجد تک بعدی هستند ولی در صدر اسلام مسجد علاوه بر محل عبادت  محل کسب علم،  محل قضاوت و حل و فصل اختلافات و...  بوده است که در حال حاضر هم باید به این فعالیت ها پرداخته شود.

 

کارکردهای اجتماعی مسجد کدام است؟

مسجد باید بعنوان پایگاه اجتماعی در محله باشد لزوم تحقق این امر، توجه مسجد به نیاز‌های مردم است، یکی از این موارد پیگیری مشکلات محله و حل آن و داشتن جامعه آماری از ساکنین محل و انجام برنامه‌های متناسب با آنها است.


چرا توجه به مسجدسازی در جامعه ما کم شده است؟

وقتی نقش مسجد و کارکرد آن بین مردم ضعیف جلوه داده شود توجه مردم به مسجد و اهمیت آن کم خواهد شد و علت دیگر  تاسیس و ایجاد مجموعه‌های موازی با مسجد و با کارکردهای مسجد بوده که موجب تضعیف جایگاه مسجد در جامعه شده است.




مهم ترین اقدامات شاخصی که  طی این سال‌ها در مسجد داشته اید چه بود؟

البته باید در نظر داشت که بخاطر شرایط کرونایی اجرای برنامه ها کمی سخت بود در این مدت خود برپایی نماز فعالیت بشمار می‌آید شناسایی نیازمندان محله و بررسی مشکلات آنها و تلاش برای برطرف کردن مشکلاتشان، برگزاری کلاس های مهارتی برای نوجوانان و هویت بخشی به آنها به طوری که بیشتر امورات مسجد از تصمیم گیری تا اجرا با نوجوانان است. این نکته ضروری است که کسانی که در برنامه های مساجد و فعالیت های فرهنگی و مذهبی مشارکت دارند مسیر زندگی آنها برمبنای دین و مسیر سعادت بخشی استوار است و عاقبت به خیری را به همراه دارد.



در خدمت رسانی به مردم چه اقداماتی داشته اید؟

در ایام کرونا ضدعفونی معابر و پخش بسته های بهداشتی در بین عموم مردم، توزیع محتوای فرهنگی بین مغازه های اطراف مسجد، توزیع بسته های معیشتی در ۱۰ مرحله، قربانی کردن گوسفند و توزیع بین نیازمندان و کمک به ساخت مسکن برای یکی از نیازمندان و تهیه دارو برای نیازمندان از مهم ترین برنامه ها بوده است.


ایجاد شبکه جوان و فرهنگی مردم محور چقدر می تواند در اجرای برنامه کمک حال مساجد باشد؟

مساجد نیاز به پویایی دارند که لازمه اش وجود نیروهای جوان و فعال در مساجد است و همینطور تشکیل شبکه مساجد که در ساری تشکیل شد کار باید تشکیلاتی و گروهی باشد و غیر آن نتیجه مطلوب را ندارد کار تشکیلاتی و ایجاد شبکه می‌تواند مساجد نیمه فعال را هم پویا کند.

 

حضور نوجوانان و جوانان در مسجد بسیار حائز اهمیت است، مساجد سنگر و محور تمام فعالیت های یک محله و به دنبال آن یک شهر و شهرستان است و امروزه با امور فرهنگی و اجتماعی باید با محوریت مسجد باشد.




نقش ویژه مساجد در تربیت جوانان مومن انقلابی چیست؟

در زمان انقلاب و زمان جنگ نیروهای فعال در مسجد تربیت و ساماندهی شدند  یعنی مسجد می‌تواند نیروهایی تربیت کند که جز فرماندهان و تاثیرگزاران در جامعه باشند چرا که مسجد مجموعه ای هست که عقبه و ریشه دارد.  ریشه در صدر اسلام حضور در مسجد یعنی پیوند و ارتباط با دین و خدا که این نکته در مجموعه های دیگر کمتر وجود دارد.

 

به گزارش شبستان،‌ مساجد به عنوان مردمی­ ترین و معنوی ­ترین سازمانهای مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه ­های مختلف اجتماعی فرهنگی در محله و در سطح منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند و بهترین پایگاه برای ترویج دین، ارزش های اسلامی و کارکردهای فرهنگی، اعتقادی و پشتوانه سلامت زندگی اجتماعی است.

 

برای رشد و تربیت نوجوانان و جوانان و پرورش انسان هایی سالم و سعادتمند و نهادینه کردن ارزش های دینی و اعتقادی ارتباط تنگاتنگ مسجد، خانواده و مدارس ضروری است و کانون‌های فرهنگی هیأت أمنا، بسیج و روحانیون مساجد باید با ایجاد ارتباط بین خانواده‌ها و تعامل با جوانان در مساجد شرایط محیطی مناسبی برای رشد فکری آنها را فراهم کنند.

 

پایان پیام/ 708