انتخاب مرجع تقلید برای فرزندان تازه مکلف محور احکام مساجد باشد

انتخاب مرجع تقلید برای فرزندان تازه مکلف محور احکام مساجد باشد

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام دانش به اهمیت جایگاه مسجد در تقویت روحیه عبادی اقشارمختلف جامعه به ویژه تازه مکلف شدگان اشاره کرد و گفت: انتخاب مرجع تقلید برای فرزندان تازه مکلف محور احکام مساجد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین «صادق دانش» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، به‌مناسبت «روزجهانی مساجد» ضمن تسلیت ایام حزن و اسارت اهل بیت (ع) در ماه محرم، اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه اعراف به فرزند آدم می‌فرماید هنگام هر نمازی در مسجد این سجده گاه و مکان بندگی آرایش و زینتی ایجاد کنید.

 

 قائم مقام  و معاون فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی علامه آیت الله جوادی آملی(حفظ الله) در ساریافزود: مسجد یک پایگاه مهم و حائز اهمیت است و چنانچه کسی به مسجد بی‌احترامی کند اسلام او را منفور می‌داند.

 

وی بیان کرد: به روایت عبدالله مسعود شبی در مسجد، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء توسط رسول اكرم (ص)، مردی از میان صفوف برخاست و گفت: من مرد غریبی می‌باشم و بر هیچ چیزی قدرت ندارم. مرا اطعامی دهید. حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: ای درویش! سخن از غریبی مكن كه دل مرا اندوهگین نمودی. پس از آن فرمود: در جهان چهار چیز غریب است که یکی از آن چهار جمله مسجدی است كه میان طایفه‌ای باشد كه در آنجا نماز نخوانند .

 

حجت الاسلام دانش ادامه داد: مسجد می‌تواند در روز قیامت گله‌مند باشد یا شفاعت کند، هر جا مسجد باشد آبادانی وجود دارد و بطور کلی جامعه‌ای که نماز جماعت را به‌جای می‌آوردند دغدغه‌های اجتماعی دارند، مساجد در زمان انقلاب و جنگ پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال به جبهه بودند.

 

امام جماعت مسجد شاه غازی ساری یادآور شد: از دوران دفاع مقدس تا کنون که در بحران منحوس کرونا به‌سر می‌بریم و مملکت را فلج کرده است، مکان‌های مقدس همانند مسجد پایگاه کمک به مردم شده است، البته مدتی است که شاهد تعطیلی برگزاری نماز جماعت در بسیاری از مساجد هستیم در حالی که نمازگزاران بیشترین رعایت را در حوزه مقابله با کرونا دارند.

 

وی با بیان اینکه مسجد از زمان صدر اسلام تا کنون در تمام عرصه‌ها نوک پیکان جبهه مقاومت تا سلامت بوده و هست، اظهار کرد: امروز تمامی موفقیت ها در حوزه مسجد با هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری اتفاق افتاده است.

 

حجت الاسلام دانش اذعان کرد: به طور نمونه در بحث کمک‌های مومنانه اولین قدم توسط مومنین مسجدی برداشته شد، مدافعان سلامت باید بدانند مساجد و بچه های مسجد در مرکز مقاومت قرار دارند و مهمترین و کارآمدترین نیروها در پشتیبانی از جبهه مقابله با کرونا هستند.

 

وی با اشاره به سوره بقره، یادآور شد: خداوند به اندازه وسع و توان از ما توقع حمایت دارد، ما هم به همین اندازه می‌توانیم از این سنگر تقوای الهی کمک بگیریم، مسجد می‌تواند در تمامی عرصه‌ها بهترین راه ارتباط علما با مردم باشد، اساسا کار مسجد آگاهی دادن در حوزه عبادی است.

 

حجت الاسلام دانش در ادامه سخنانش به اهمیت جایگاه مسجد در تقویت روحیه عبادی اقشارمختلف جامعه به ویژه تازه مکلف شدگان اشاره و اذعان کرد: شناخت مراجع تقلید توسط مردم جامعه و تبعیت از آن در زمان غیبت امام عصر (ع) از طریق مسجد امکانپذیر است، مردم هر چه پزشکان نسخه بپیچند را مصرف می‌کنند در حالی که در مورد مراجع اینطور نیست. اساس اسلام بر طبق تحقیق است اینجا تقلید مورد نیاز نیست اما در خصوص فروع دین باید از مرجع عالی مقام تبعیت کنیم، ارزش این موضوع نیز در مسجد قابل درک است. وباید انتخاب مرجع تقلید برای فرزندان تازه مکلف محور احکام مساجد باشد.

 

امام جماعت مسجد شاه غازی ساری گفت: اینکه بیماران کرونایی باید مراقب باشند حق الناس را با ورود در جامعه پایمال نکنند نیز از موضوعاتی است که توسط مراجع بیان می‌شود که قابل تامل بوده و ضرورت دارد.

پایان پیام/ 286