مساجد به پایگاهی راهبردی برای جهان اسلام تبدیل شده‌اند

مساجد به پایگاهی راهبردی برای جهان اسلام تبدیل شده‌اند

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
در بیانیه پایانی اجلاس روز جهانی مسجد آ‌مده است: امروز با خیزش ملت‌های مسلمان با تأسی از انقلاب اسلامی، مساجد علاوه بر جایگاه عبادی به پایگاهی راهبردی برای جهان اسلام تبدیل شده‌اند که روز به روز پر فروغ‌تر و پر رونق‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گردهمایی مجازی «روز جهانی مسجد» صبح امروز (یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه) با سخنرانی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

بیانیه پایانی این اجلاس به شرح زیر است:

 

بسمالله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی: «واقیموا وجوهکم عند کل مسجد[1]».

 

شریعتی که به دست امین وحی به سینه امین جهانیان نازل شد، در خانه ای که پذیرایی اش مغفرت و تحفه اش بهشت است به بار نشست و مسجد به جایی بدل شد که مسلمین به یگانگی رسیدند. یگانگی در  معبود، یگانگی در هدف و اندیشه، یگانگی در علایق و سلایق و یگانگی در بایستگی ها و شایستگی ها. مسجد برای مسلمین در حکم خانه ای امن است که می توانند در آن با احساس لطیف انسانیت زیر لوای شریعت به استشمام عطر بهشت برادری دست یابند. از این رو است که به واسطه قدرت اتحاد آفرینی در میان مردم، مسجد پررنگ ترین مجتمع امت اسلامی است و خداوند متعال پاداش سازنده یک مسجد را با قدم های آرام و مطمئنی که بر صراط می گذارد به او عطا می کند.

 

تاریخ همواره شاهد کینه ورزی کوته نظرانی است که مردم را در چنگ افکار محدود مادی خود می خواهند که اگر کوته نظر نبودند کامیابی و خوشبختی خالصی که در گروِ این اتحاد بر جان مردم می نشیند را به خاطر اهداف پست خود به نابودی نمی کشاندند. به راستی دشمنی که می فهمد شاهراه حرکت به سمت احیای تمدن اسلامی، احیای مسجد اصیل است، نمی تواند شمشیر خود را در غلاف رها کند و به انگیزه ی پرپر کردن ثمرات این اتحاد آن را برنیاورد.

 

روز جهانی مسجد، که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی (مد ظله‌ العالی) "اساساً یک روز انقلابی است"، یادآور اقدام خبیثانه رژیم صهیونیستی در جسارت به قبله اول مسلمین و به آتش کشیدن مسجد الأقصی و تجلی عمق دشمنی این رژیم کودک‌کش با اسلام عزیز و مقدسات مسلمانان جهان است.

 

اما امروز با خیزش ملت‌های مسلمان با تأسی از انقلاب اسلامی، مساجد علاوه بر جایگاه عبادی به پایگاهی راهبردی برای جهان اسلام تبدیل شده‌اند که روز به روز پر فروغ‌تر و پر رونق تر می شود و اميد که ملت‌ها و دولت‌های اسلامی‌ با بازشناسی نقش و کارکرد مساجد در هزارۀ سوم بتوانند شبکه‌ای جهانی را بازآفرینی کنند که اتحاد و انسجام ملت‌های اسلامی در بستر این شبکۀ الهی، هرچه بیشتر فراهم گردد.

 

و اینک و با توجه به شعار روز جهانی مسجد در سال 1400 یعنی: «مسجد، پایگاه بصیرت و مقاومت»

 

التزام به اصول ذیل مورد تاکید قرار می گیرد:

 

۱.آیا می شود صهیونیسم را چیزی به جز ناسوری کهن، تحمیل شده از منفعت طلبانی مادیگر بر پیکر جهان اسلام دانست؟ فلسطین تا در این ورطه مظلومیت بی نام و نشان دست و پا می زند، چشم جهانیان بر حقیقت کور خواهد ماند. باید بتوانیم با اتحادی بی مانند نشان دهیم که معامله ننگین قرن به جز شکست و روسیاهی حاصلی ندارد و از این رهگذر هسته‌های مقاومت را با هدف تحقق آرمان "تمدن اسلامی فراگیر"، در سرتاسر دنیا شکل داده و انتقام محتومی که پانزده قرن سابقه و گستره‌ای از واقعه عاشورا تا شهادت بزرگ سردار سلیمانی دارد را محقق خواهیم کرد و قبله اول مسلمانان را به آغوش امت واحده باز خواهیم گرداند.

 

۲.نیروی جوان به هر عرصه ای پا نهد، با نشاط و خلاقیت خود می تواند جریان سازی کند و زندگی را در رگ های حیات آن اجتماع به جریان اندازد. یکی از اهداف مهم مسجد که مقام معظم رهبری هم بدان اشاره نموده اند جذب جوانان به این مرکز حساس و پراهمیت می باشد. جوانی که حضورش در مسجد پررنگ باشد، با چشیدن طعم شیرین اتحاد در حلقه مسلمین، تن به خروج از این وادی امن و ورود به وادی انحراف نمی دهد.

 

۳.با توجه به مقتضیات زمان باید بدانیم می توان نقش مسجد را به شکلی پویا در سایر جنبه های مورد نیاز نیز تسری بخشید. به گونه ای که کارکردهای اجتماعی، مانند افزایش سرمایه و کسب و کارهای مورد تایید شریعت هم در آن تعریف شود. بدین سان بسیاری از مشکلات جامعه بدون استیصال حاصل از امدادطلبی از اغیار، حل شده و جریان گرم و پرمهر صلح جویانه ای بین آحاد مردم بر قرار می گردد.

 

۴.سیدالشهدا علیه السلام در حساس ترین مقطع تاریخ با بذل خون خود و خانواده مکرمش، اهمیت مقاومت در برابر ظالم را به امت مسلمان تعلیم کردند و اگر درس مقاومت توسط مومنین و عالمان مجاهد به جامعه اسلامی منتقل نمی شد بصیرت حاصل از این خونفشانی در نطفه خفه می شد و چیزی از مفهوم ایثار در قاموس فکری مسلمین باقی نمی ماند. با توجه به نقش بصیرت افزایی مساجد در طول تاریخ، ائمه جماعات باید تلاش خویش را جهت زودودن گرد غبار غفلت بر قلوب مومنین دوچندان کنند و ایستادگی در جبهه مقاومت را معنا نمایند.

 

۵.در منشور فکری مقام معظم رهبری نقش خودسازی در کنار ساختن جامعه و تمدن، پررنگ است. مسجد اصیل به فردیت انسان مسلمان رنگ بوی تعهد و اخلاق می دهد. از آنجا که هر مسلمانی هویت خود را در مسجد تعریف کرده و آن را منزل و مقر خویش می یابد، می توان انتظار داشت مسجد به همان اندازه که در ساختن اجتماعی اسلامی، موثر است نقش مهمی در تهذیب نفس افراد داشته باشد. تنها کافی است بگذاریم این مأمن الهی به بهترین شیوه شکوفا شود تا ما نیز از ظرفیت های بی کرانش بهره مند شویم.

 

۶.یکی از ظرفیت های مهم مسجد حس اعتماد و امنیتی است که به مردم منتقل می کند. از آنجا که مسجد خانه مسلمین است و احساس تعلق به آن از کودکی در نهاد آنان ثبت می شود، مأمن مناسبی برای ابراز نیاز و آوردن حاجت و دلمشغولی مؤمن است. در همین راستا مقام معظم رهبری مد ظله العالی با قلمداد کردن بیماری کرونا به عنوان مسأله اول کشور، تاکید نمودند که مساجد باید به مرکزی برای کمک و همیاری مردم و احسان و مواسات بین مؤمنین، تبدیل شود.

 

۷.مقام عظمای ولایت دام ظله الشریف به عنوان تئوریستین انقلاب اسلامی و نیز سکان دار آن، طرحی جامع را برای ترسیم خط سیر این نهضت تا تبدیل شدن آن به جامعه اسلامی و آمادگی برای تحقق تمدن بزرگ مهدوی (عج) ترسیم نمودند و آن را بیانیه گام دوم نام نهادند که نقش مساجد در تحقق آن، نقشی منحصر به فرد و بدون جایگزین است. سیاستگزاران و کارگزاران مساجد و به خصوص ائمه جماعات، باید برخود فرض بدانند که با نصب العین قرار دادن این بیانیه، برنامه های میان مدت و بلند مدت فرهنگی و اجتماعی خود را با محوریت محله، ترسیم نمایند تا از مبدأ این کانون عبادت و هدایت، حرکت جامعه برای رسیدن به جامعه مهدوی (عج) راهبری شود.

 

۸.در پایان نام و یاد امام خمینی (ره)، احیاگر مساجد و شهیدان سرافراز را گرامی‌ می‌داریم و تندرستي و دوام توفیقات را برای رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی و ملت سرافراز ایران از درگاه خداوند بزرگ خواستاریم.

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

30/5/1

 

[1] الاعراف/ 29

پایان پیام/ 40