لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای کارآمدی بهتر مساجد

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای کارآمدی بهتر مساجد

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام غفاری با بیان اینکه کارآمدی مساجد باید افزایش یابد، گفت: هرکس تربیت شده مسجد باشد انسان ساز و کشور ساز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین«حسین غفاری» درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، ضمن گرامیداشت روز جهانی مساجد بیان کرد: مسجد از روز تاسیس اسلام و روزی که پیامبر اکرم (ص) به مدینه مشرف شدند و مسجد النبی و دیگر مساجد را پایه‌گذاری کردند صرفا یک پایگاه عبادی و مناسک دینی نبود بلکه عمده فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و حکومتی در مسجد انجام می‌شد.

 

مسئول دفتر مرجعیت دینی و علمی علامه آیت الله جوادی آملی(حفظ الله) در ساری افزود: شخص پیامبر(ص) نیز تمامی برنامه‌های خودشان را در مسجد انجام می‌دادند و سپاه اسلام از مسجد اعزام و به مسجد بازمی‌گشت، در زمان حکومت امیرالمومنان (ع) دارالاماره و دفتر کار وجود نداشت و تمام فعالیت‌های خود را درون مسجد انجام می‌دادند.

 

حجت الاسلام غفاری تصریح کرد: در طول تاریخ پس از امام علی (ع) به‌ویژه در زمان انقلاب اسلامی کلیه حرکت‌های مردمی در مساجد صورت می‌گرفت و کمیته‌های انقلاب اسلامی نیز در مساجد تشکیل شده بود، در زمان جنگ تحمیلی هم مسجد پایگاه مهم پشتیبانی از رزمندگان اسلام و فعال در بخش تدارکاتی، سیاسی، اعزام نیرو و حرکت‌های مردمی دیگر بود.

 

وی با بیان اینکه اگر مساجد نبودند شاید سرنوشت جنگ طور دیگری رقم می‌خورد، اضافه کرد: الان هم در دوران منحوس کرونایی شاهد نقش اساسی مساجد در بحث حفظ سلامت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی هستیم اگر چه این نقش میتواند تقویت شده و بیش از این موثر باشد چرا که مشخص نیست بحث کرونا چه زمانی تمام می‌شود.

 

حجت الاسلام غفاری با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای کارآمدی بهتر مسجد، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای متدین و مردمی و کسانی که چشمدات مالی ندارند و با علاقه کار می کنند، می‌تواند قدم خوبی باشد، پتانسیل مساجد در این زمینه بسیار بالا است، همانطور که به پیام رهبری در خصوص رزمایش مواسات لبیک گفتند‌.

 

وی با بیان اینکه هرکس تربیت شده مسجد باشد انسان ساز و کشور ساز می‌شود، اذعان کرد: معمولا کسانی که در این رزمایش شرکت کردند از اقشار متوسط رو به پایین جامعه بوده و همچنان پای کار هستند بنابراین ما باید این پایگاه را حفظ کنیم.

 

حجت الاسلام غفاری اعلام کرد: هم اکنون مساجد دارای مرکز مشاوره، درمانگاه، مرکز قرض‌الحسنه، مرکز تهیه جهیزیه برای نیازمندان، اتاق عقد و ... هستند که نشان از ظرفیت بالای مساجد دارد که اگر نظام هم قدری در مساجد سرمایه‌گذاری کند بسیار سود می‌برد تا اینکه بخواهد سرمایه را به سیستم اداری ببرد، قطعا شاهد کارایی بسیار بالا خواهد بود امید آن که مسئولان به این موضوع توجه کنند.

پایان پیام/ 286