سرمايه گذاری‌های فرهنگی بر مساجد متمركز شود

سرمایه گذاری‌های فرهنگی بر مساجد متمركز شود

تاریخ انتشار : ۲ شهريور ۱۴۰۰
حجت الاسلام رضوانی‌نژاد با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفيت‌های مردمی برای ارتقاء جايگاه و نقش مساجد گفت: سرمايه گذاری‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگی و با جلب مشاركت‌های مردمي بر مساجد متمركز شود.

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه در تاريخ اسلام مساجد دارای نقش محوری بوده‌اند اظهار کرد: در گذشته امور فرهنگی، آموزشی و حتی اقتصادی پيرامون مسجد شكل می‌گرفت كه تداعی‌‌گر نگاه و سبک زندگی توحيدی در زندگی مسلمانان است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه در معماری اسلامی مساجد همچون نگين شهر در حلقه مدارس علميه، بازارها  و... طراحی و بنا شده‌اند افزود: همه امور مسلمانان ذيل عبوديت آنها معنا می‌شود و اين با معماری‌های مدرن و مبتنی بر رويكردهای لائيك تفاوت اساسی دارد.

 

وی با تاکید بر نهادینه کردن جایگاه و نقش مساجد برای نسل‌های آینده بیان کرد: لازم است نظام آموزشی و تربيتی اعم از خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، جايگاه و اهميت مسجد و نقش آن در زندگی را برای نسل‌های آتی تبيين و كودكان و نوجوانان و جوانان را با مسجد مأنوس کنند. 

 

رضوانی‌نژاد با اشاره به برخی كشورها که نمونه‌های خوبی از نقش فعال و تأثيرگذار مساجد دارند كه قابل بررسی مجزاست گفت: این کشورها علاوه بر توجه به مساجد داخل کشور، الگوهای خوبی در سایر کشورها اجرا کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه اگر نقش محوری مسجد در زندگی مسلمانان را بپذيريم، نقش مهم دستگاه‌های مختلف در اين رابطه بيشتر مشخص می‌شود تصریح کرد: شهرداری‌ها طی ساليان گذشته انبوهی از فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ را ساخته و پشتيبانی كرده‌اند كه بعضا تناسبی با سبک زندگی اسلامي ندارد و اگر عمده سرمايه گذاری‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگی و با جلب مشاركت‌های مردمي بر مساجد متمركز شود، حتماً به سبک زندگی اسلامی و ايرانی نزديک‌تر شده و می‌توانيم بيشتر و بهتر با آسيب‌های تهاجم فرهنگی غرب مقابله كنيم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با انتقاد از اینکه برخی مدیران شهری من جمله اعضای شورای شهر در طول زمان مدیریت خود شاید کوچکترین نگاهی به مساجد نداشته‌اند اذعان کرد: این در حالی است که یکی از مهمترین خواستگاه‌های آرای شورای شهر همین مساجد بوده است.


وی خلاء سياستگذاری در خصوص مساجد را بسیار جدی دانست و خواستار تعیین اهداف به صورت شفاف در گام نخست و سپس سياستگذاری و برنامه‌ريزی شد و تاکید کرد: باید نقش دستگاه‌های مختلف اعم از رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبليغات اسلامی و... در این خصوص تبيين شود.

 

رضوانی‌نژاد با بیان اینکه اگرچه حسب تعاليم اسلامی، حكومت، وظيفه اصلی را در اقامه نماز و ارتقای ظرفيت مساجد برعهده دارد متذکر شد: باید الگوی تعامل امت و امام در خصوص مساجد نيز به عنوان محور جامعه اسلامی مدنظر قرار گيرد و از ظرفيت‌های مردمی برای ارتقاء جايگاه و نقش مساجد استفاده شود.

 

وی توجه به نقش روحانی‌ها و تربيت و تقويت آنها به‌عنوان امام مسجد و محل را دارای اهميت ويژه برشمرد و بیان کرد: اگر بتوانيم با طرحی جامع نقش و جايگاه مساجد را احياء کنیم و مردم با مسجد و امام مأنوس شوند قطعا بسياری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و به طبع مشكلات سياسی و حتي اقتصادی كشور مرتفع خواهد شد. 


رضوانی‌نژاد با بیان اینکه نكته اساسی در مساجد خارج از كشور، عضويت رسمی با مشخصات تمامی افراد محدوده مربوط به يک محل در مسجد مربوطه است كه بدین روش از برنامه‌های مساجد مطلع می‌شوند خاطرنشان ساخت: متاسفانه در داخل، افراد يک محله صرفا برای دريافت قبض مالی ماهانه به‌صورت فراگير عضو مسجد هستند و  در برنامه‌های مسجد مشاركت ندارند.

 

پایان پیام/ 84