دولت‌ها به نقش ویژه مسجد در تمدن‌سازی توجه کنند/ برای جذب جوان باید کارکردهای مسجد را متعدد و متکثر کنیم

دولت‌ها به نقش ویژه مسجد در تمدن‌سازی توجه کنند/ برای جذب جوان باید کارکردهای مسجد را متعدد و متکثر کنیم

تاریخ انتشار : ۵ شهريور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه باید به نقش ویژه مسجد خصوصا در تمدن‌سازی توجه شود، گفت: برای جذب جوان باید کارکردهای مسجد را متعدد و متکثر کنیم. رهبری معظم انقلاب بر برقرار بودن مسجد در طول شبانه روز نه فقط وقت نماز تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، برنامه گفتگوی قرآنی امروز (جمعه، 5 شهریور ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام دکتر ارزانی در این گفتگوی زنده تلویزونی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی مسجد، اظهار کرد: بسیار پسندیده است که پاسداشت جایگاه مسجد با برائت از رژیم غاصب صهیونیستی گره خورده و این برائت هر ساله ابراز می شود.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما درباره نقش مساجد در اسلام، بیان کرد: مقام معظم رهبری  در سال 95 در جمع ائمه جمعه و جماعات با اشاره به نقش مساجد، بیان کردند در اسلام مدل ویژه ای برای تجمع مردم طراحی شده حول محور ذکر و عبادت. لذا از زمان پیامبر (ص) در مدینه النبی (ص) مسجد محل تجمع مردم بوده است از قضاوت گرفته تا ازدواج و ... مسجد از آن زمان نقش محوری در رفع حاجات مردم بوده است. لذا اینکه کارکردهای مسجد را به اقامه نماز تقلیل دهیم، مخاطب آن را محدود می کند.

 

کارکرد مسجد تک بعدی نیست

 

وی تصریح کرد: با سازوکارهای طراحی شده اسلام، مسجد صرفاً یک کارکرد خاص ندارد اگرچه محور فعالیت های آن توحید است اما عمران و آبادی مسجد محورهای خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی را هم شامل می شود. حتی در کلیساها نیز در کنار عبادت، رسیدگی به ایتام و بانوان و ... نیز دنبال می شود و آنها نیز از این فعالیت های اجتماعی برای جذب مخاطب بیشتر بهره می گیرند.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) محل رفع نیاز محرومان بوده است، گفت: چنان که نقل است فردی سراغ سخاوتمندترین فرد مدینه را گرفت، آدرس امام حسین (ع) را به وی دادند و ایشان در مسجد بود، آن فرد هنگام نماز رسید و با زبان شعر نیازش را بیان کرد بعد از نماز حضرت سیدالشهداء (ع) خادم خود را فرستادند تا چهار هزار دینار را برای او از منزل بیاورد و اینچنین در مسجد از او گره گشایی کردند.

 

تحقق نقش سنگر بودن مسجد در دهه اول انقلاب

 

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) که فرمودند: «مسجد سنگر است»، ابراز کرد: این نقش در دهه اول انقلاب به خوبی خود را نشان داد چنان که در دهه اول انقلاب مردم غالب کارها را در مسجد دنبال می کردند؛ رهبری معظم انقلاب بر برقرار بودن مسجد در طول شبانه روز نه فقط وقت نماز تاکید دارند.

 

توجه به مسجد در تمدن سازی

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما تاکید کرد: خوشبختانه مساجد امروز حیات دارند و در طول روز فعال هستند. توجه ویژه به مسجد در دولت سیزدهم مهم است مدل مدیریت مسجد باید مردمی باشد اما ایجاد زیرساخت های لازم را می توان از دولت ها انتظار داشت مثل عرضه اینترنت پاک؛ باید کتابخانه های مساجد ما بهترین باشد اینجا است که دولت ها و حکومت ها می توانند کمک کنند به ویژه در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی.

 

وی در پاسخ به این سوال که چطور می توان به سبک صحیح زندگی دست یافت، ابراز کرد: برخوردهای ما با سبک زندگی شعار است، سبک زندگی اسلامی باید در مولفه های زندگی ما خود را نشان دهد، در خوردن و نوشیدن، پوشش، نشست و برخاست، حضور در ترافیک، نظم امور و ... در این باره محوریت محلات با مساجد است چنان که تاکید رهبری در موضوع نهضت مواسات بر مسجدمحور بودن است. امامان جماعت با شناختی که به اهالی دارند می توانند نیازمندان را شناسایی و ظرفیت های مردمی را برای کمک به آنها فعال کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در ادامه بیان کرد: کمتر روستایی را پیدا می کنیم که مسجد نداشته باشد البته ممکن است پراکندگی جغرافیایی در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد. ساخت مدرسه و مراکز بهداشتی خوب است اما خیران باید در حوزه مسجدسازی هم ورود کنند.

 

وی درباره روند فعالیت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بیان کرد: در سال 71 به پیشنهاد وزیر وقت برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جذب کودکان و نوجوانان به مسجد، بررسی هایی صورت گرفت و نهایتا به تشکیل کانون های فرهنگی هنری در مساجد انجامید تا امروز که 26 هزار و 20 مسجد به این کانون ها مجهز شده اند. البته مشکل اعتباراتی داشته ایم وگرنه باید این تعداد به 35 هزار باب می رسید.

 

دکتر ارزانی اضافه کرد: در سال 96 سند تحول این ستاد تصویب و شورای سیاست‌گذاری آن با عضویت نهادهای فعال در حوزه مسجد همچون سازمان های تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، بسیج و ... و ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور وزرای آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تشکیل شد و تا کنون 9 جلسه این شورا برگزار شده است.

 

طراحی مدل شبستان و رواق برای فعالیت بچه های مسجد

 

وی در ادامه تصریح کرد: در کانون های مساجد فقط فعالیت های فرهنگی هنری مدنظر نیست بلکه کمک به رفع آسیب های اجتماعی اعم از اعتیاد و طلاق و خدمت رسانی همچون مواسات و ... نیز دنبال می شود. برای این فعالیت های جامع، مدل شبستان و رواق طراحی شده است، در این راستا سه شبستان فرهنگ شامل رواق های رسانه، همدلی، کتاب و دانش، نور، شبستان هنر شامل رواق های سرود، فیلم، نمایش، ترنج و قلم و شبستان نوآوری با دو رواق کارآفرینی و فناوری فعال شده اند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما تاکید کرد:  این 12 رواق 12 عرصه فعالیتی بچه های مسجد است ما در این مدل فعالیت ها را کیفی سازی کرده ایم این کار تجربه ای منحصر در جهان اسلام است همچون بسیج؛ در وبیناری که هفته قبل برگزار شد این دو وجه امتیاز مساجد ایران را به چهره های علمی جهان اسلام معرفی کردم که برایشان جای شگفتی داشت.

 

وی با اشاره به تفاهم همکاری با بسیج در پی مطالبه مقام معظم رهبری، گفت: برای جذب جوان باید کارکردهای مسجد را متعدد و متکثر کنیم ما حدود دو و نیم میلیون نفر عضو فعال در سامانه بچه های مسجد داریم، مسابقه و جشنواره به جذب کمک می کند و مدل طراحی شده شبستان و رواق توانسته با بچه های مسجد ارتباط بگیرد و توجه‌شان را جلب کند.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به استقبال بچه های مسجد از رواق همدلی و ارائه کمک های مونانه، خاطرنشان کرد: تنها یک کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها با همکاری خیران برنامه «سمت خدا» موفق به توزیع 67 میلیارد تومان گوشت قربانی میان محرومان در دوران شیوع کرونا شده است. در کنار این طرح هایی همچون «یاریگران اجتماعی» برای کمک به ترک اعتیاد، «سه شنبه های تکریم» و ... نیز اجرا می شود.

 

پایان پیام/ 9