پخش آنلاین عزاداری ها تا برپایی هیات برای کودکان و نوجوانان برنامه کانون های مساجد جهرم در ایام محرم

پخش آنلاین عزاداری ها تا برپایی هیات برای کودکان و نوجوانان برنامه کانون های مساجد جهرم در ایام محرم

تاریخ انتشار : ۶ شهريور ۱۴۰۰
امسال به سبب شیوع بیماری کرونا کانون های فرهنگی و هنری شهرستان جهرم دست به ابتکارات جالبی برای برگزاری مراسم های ویژه محرم زدند که از جمله آن پخش آنلاین عزاداری ها، برپایی هیات برای کودکان و نوجوانان مسجدی و... بود.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

حال و هوای محرم برای تمام افراد جامعه رنگ و بوی عشق و ارادت نسبت به سید و سالار شهیدان دارد؛ کمتر کسی دیده می شود که در ایام شهادت مظلوم کربلا مشکی پوش اباعبدالله الحسین (ع) نباشد و این عشق و ارادت نسبت به اباعبدالله علیه السلام را به خوبی می توان از ظاهر شهر به نظاره نشست.

 

اصلا از چهره شهر و برافراشته شدن پرچم های عزاداری، راه اندازی تکیه ها و نوای مرثیه خوانی ذاکران اهل بیت (ع) می توان این عشق و ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) را فهمید؛ آن زمان که فوج فوج عزاداران حسینی در قالب دسته های منظم و منسجم عزاداری با پرچم های قرمز و سیاه رنگ که نام حضرت اباالفضل (ع) و حضرت‌ اباعبدالله الحسین (ع) برآن نقش بسته را می بینی گویی لشکری به میدان آمده که پشت سر حضرت سیدالشهدا (ع) آماده نبرد با شیطان صفتان روزگار است.

 

عشق به امام حسین (ع) کوچک و بزرگ نمی شناسد و هر کس به نوبه خود در عرض ارادت نسبت به حضرت اباعبدالله سهیم است؛ بچه های مسجد نیز از چند هفته پیش از محرم فعالیت خود را برای پذیرایی از محبان اهل بیت (ع) آغاز می کنند؛ مساجد را آب و جاروب کرده و آن را به پرچم مشکی عزاداری مزین می کنند.

 

صحن و سرای مسجد کاملا مهیای برگزاری عزاداری و میزبانی از عزاداران ابا عبدالله الحسین (ع) است و همه آماده ورود به ماه عاشقی هستند؛ اما امسال همچون سال گذشته به سبب درگیری جامعه با بیماری کرونا، عزاداری ها محدودتر انجام شد و البته همین مقدار عزاداری هم با رعایت آداب و دستورالعمل های بهداشتی همراه بود.

 

بچه های مسجد در کانون های فرهنگی و هنری مساجد با برنامه ریزی منسجم و منظم میزبان دوست داران اهل بیت (ع) و عزاداران حسینی بودند و برگزاری محدود عزاداری ها، تاکید بر حفظ فاصله فیزیکی در مجالس، توزیع بسته بندی شده نذری ها، تاکید بر استفاده از ماسک و توزیع آن میان افراد بدون ماسک، پخش آنلاین برنامه های عزاداری و... همگی نشان از برگزاری برنامه های بدون عیب و نقص عزاداری توسط بچه های مسجد در دهه اول محرم بود.

 

در این گزارش سعی کردیم به ابتکارات کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان جهرم در عزاداری دهه اول محرم بپردازیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

ابتکار بچه های مسجد در پخش آنلاین برنامه های عزاداری

اگرچه با شیوع بیماری کرونا، گرایش به وسایل ارتباط جمعی، بیشتر از گذشته شد اما بچه های مسجد از حیث این تحول بی نصیب نمانده و برنامه های عزاداری و سوگواری ایام محرم را برای کسانی که امکان شرکت در این مراسم ها نداشتند مهیا کردند.

 

کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» از جمله کانون های فعال شهرستان جهرم است که برنامه های عزاداری هر شب خود را به صورت آنلاین در فضای مجازی پخش کرد.

 

همچنین این اقدام نه تنها در کانون های فرهنگی و هنری بلکه در برخی هیات های مذهبی در برگزاری آیین های عزاداری شب های محرم انجام شد که به استقبال شهروندان نیز مواجه بود.

 

 

راه اندازی هیات ویژه کودکان و نوجوانان مسجدی

از ابتکارات دیگر کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شهرستان جهرم راه اندازی هیات عزاداری ویژه کودکان و نوجوانان بود که این مهم در شهرستان جهرم به همت کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» انجام شد.

 

این هیات در ایام محرم و در 2 برنامه جداگانه با حضور کودکان و نوجوانان تشکیل شد و علاوه بر سخنرانی توسط کارشناسان مذهبی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی توسط ذاکران اهل بیت (ع) از دیگر برنامه های هیات بود.

 

در عصر روز عاشورا نیز در مراسمی که به همت کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (ع)» برگزار شد، کودکان و نوجوانان مسجدی در رثای سید و سالار شهیدان عزاداری کردند؛ از ویژگی های این مراسم اجرای مرثیه سرایی و نوحه خوانی توسط ذاکران نوجوانان مسجدی عضو این کانون فرهنگی و هنری بود که به فضای مجلس رنگ و بوی معنوی بخشید.

 

این مراسم در محوطه باز کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

 

زنجیرزنی در فضای مسجد

همچنین کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» نیز که برنامه های آن با استقبال چند صد نفری بچه های مسجد برگزار می شود، در دهه اول محرم میزبان خانواده ها بود.

 

برنامه های این کانون به مدت 13 شب برگزار شد و سخنرانی توسط اساتید حوزه و دانشگاه و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت (ع) همراه با برنامه سینه زنی در این کانون فرهنگی و هنری به شکل زیبا و منسجم ادامه پیدا کرد.

 

بچه های مسجد پس از برگزاری این مراسم، به اجرای برنامه زنجیر زنی که یک سنت دیرینه در این کانون است پرداختند؛ اگرچه عمده شرکت کنندگان در این مراسم را کودکان و نوجوانان مسجدی تشکیل می دادند اما جوانان و بزرگسالان نیز در این هیات زنجیرزنی حضور پیدا کرده و در کنار کوچک ترها به عزاداری پرداختند.

 

زنجیر زنی هیات «حضرت علی اصغر (ع)» کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» هر سال منظم و منسجم به صورت خیابانی برگزار می شد که امسال به سبب شیوع بیماری کرونا، این برنامه در محوطه باز کانون انجام شد.

اجرای آیین تعزیه خوانی در کانون «مسجد جامع الزهرا (س)»

کانون فرهنگی و هنری «مسجد جامع الزهرا (س)» بخش «کردیان» نیز امسال علاوه بر برگزاری محافل و مجالس سوگواری به اجرای آیین تعزیه خوانی شهادت امام حسین (ع) با هنرمندی بچه های مسجد پرداخت.

 

مراسم تعزیه خوانی به مدت 2 شب در دهه اول محرم برگزار شد و در دهه دوم نیز بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری میزبان محبان اهل بیت (ع) هستند تا به مدت پنج شب به اجرای برنامه تعزیه خوانی بپردازند.

 

در این آیین تعداد 15 نفر از بچه های مسجد از چند هفته قبل از محرم به تمرین نمایشنامه تعزیه پرداختند و این برنامه با استقبال شهروندان بخش «کردیان» و البته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شده است.

 

 

«یک کوچه، یک حسینیه و یک قاب عکس شهدا»

از دیگر ابتکارات امسال کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شهرستان جهرم اجرای برنامه «یک کوچه، یک حسینیه و یک قاب عکس شهدا» بود که به همت بچه های مسجد در کانون فرهنگی و هنری «پیمان غدیر» برگزار شد.

 

در این برنامه، بچه های مسجد با با انتخاب کوچه ای در یکی از مناطق شهر جهرم به عزاداری پرداختند و با مزین کردن مجلس به قاب عکس یک شهید دوران دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای گلگون کفن را نیز گرامی داشتند.

 

سخنرانی یکی از روحانیون و نوحه خوانی و عزاداری از برنامه های این مراسم بود که علاوه بر حضور بچه های مسجد با استقبال همسایگان مواجه شد.

 

 

قرائت دسته جمعی زیارت عاشورا

بچه های کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان» همه ساله و بر اساس یک سنت دیرینه در صبح روز تاسوعا و عاشورای حسینی با برگزاری آیینی در جنب منزل امام جمعه فقید شهرستان جهرم به قرائت زیارت عاشورای امام حسین (ع) پرداختند.

 

این مراسم با حضور پرشور بچه های مسجد و اعضای کانون همراه بود که در یک فضای معنوی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

 

به گزارش شبستان، اینها تنها گوشه ای از دریای بیکران عشق و ارادت بچه های مسجد نسبت به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و خاندان گران قدرش بود که در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) به نمایش گذاشته شد.

 

عشق به سالار شهیدان مربوط به یک ماه محرم و ماه صفر نیست و ارادتمندان به این امام همام با بهره گیری از جمله زیبای «کل یوم عاشورا» در تمام ایام سال افتخار خدمت گذاری در دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) و خادمی این امام همام را دارند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان کوشککی

پایان پیام/ 691