حضور جوانان در مساجد موجب تاثیر گذاری‌های بیشتر در سطح اجتماع می‌شود

حضور جوانان در مساجد موجب تاثیر گذاری‌های بیشتر در سطح اجتماع می‌شود

تاریخ انتشار : ۶ شهريور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام شایان گفت: حضور جوانان در مساجد بسیار مهم و موجب پویایی و موفقیت و تاثیر گذاری‌های هر چه بیشتر مساجد در سطح اجتماع خواهد شد.

حجت‌الاسلام«علی شایان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا با اشاره به تاریخ اسلام اظهار کرد: از ابتدای تشکیل حکومت در زمان پیامبر اسلام(ص) یکی از اولین دستورهای پیامبر ساخت مسجد در شهر یثرب بود که به احترام حضور ایشان از یثرب تغییر نام داده و به مدینه النبی نام گذاری شد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ افزود: در همین شهر مدینه پیامبر اسلام به اتفاق اصحاب شروع به ساخت مسجد کردند و بعد از ساختن مسجدالنبی(ص) علاوه بر آنکه مسجد مکان مقدسی برای عبادت و پرستش حضرت حق و دعا و راز و نیاز بود در واقع پایگاه حکومتی و سیاسی مسلمانان و به اصطلاح امروزی دفتر کار نبی مکرم اسلام(ص) بود.

 

وی گفت: یعنی از ابتدای تاسیس مسجد، کارکرد آن چند جهته بود و فقط منحصر در عبادت خدا و راز و نیاز و دعا و مناجات که صد البته نقش بزرگی در سازندگی درونی آدمیان دارد، نیست و بلکه محل بسیار مهمی برای تصمیم گیری‌های مهم و ارزیابی و مشاوره در حوادث و بزنگاه‌های خطیر بود.

 

حجت‌الاسلام شایان گفت: در زمان امامان معصوم(ع) هم علیرغم همه مظلومیت‌ها، تنگناها، مشکلات و محدودیت‌هایی که امامان شیعه با آن مواجه بودند منتهی باز هم مسجد کارکردهای اساسی خود را داشت و مکانی برای دیدارهای مردمی و نشر معارف اسلامی و خصوصا در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که زمانه رشد تبلیغ وترویج فقه اهل بیت(ع) ومعارف شیعه بود باز مساجد مکان درس و در واقع مدرسه اهل بیت(ع) حول محور معارف قرآن و عترت بود.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ با بیان اینکه در طول تاریخ نیز باز مساجد همین نقش بی بدیل از جهت اجتماعی و عبادی و سیاسی را داشته اند تصریح کرد: مساجد محل بیداری و آگاهی بخشی بوده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر هم جنبش و نهضت انقلاب اسلامی ما ریشه در مساجد دارد و اغراق نیست اگر بگوییم که خاستگاه این انقلاب مساجد بوده و جوانان پرشور و پرشعور با جلساتی که در مساجد شکل می‌گرفت و روشنگری‌ها و تحلیل‌ها، جذب حرکت انقلاب شدند.

 

حجت‌الاسلام شایان اظهار کرد: باید امروز هم باز در مساجد برنامه ها و برنامه ریزی‌هایی صورت بگیرد که در همه مساجد شاهد حضور چشمگیر جوانان باشیم، حضور جوانان در مساجد بسیار مهم و موجب پویایی و موفقیت و تاثیر گذاری‌های هر چه بیشتر مساجد در سطح اجتماع خواهد شد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ افزود: در این زمینه یعنی جذب هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان به مسجد و میدان دادن به این نسل و سرشکن کردن امور بین جوانان، نقش هیات‌های امنا و ائمه محترم جماعت و بزرگان مسجد بسیار مهم است یعنی رویکردی که بتواند به شکلی جذاب و قابل توجه در جذب و جلب جوانان به مسجد موثر باشد.

 

وی گفت: امروز یکی از منویات مقام معظم رهبری همین است که برنامه‌های مساجد در جهت امور فرهنگی و انقلابی و بصیرت افزا باشد یعنی مساجدی در تراز انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته باشیم و در این زمینه همه دغدغه‌مندان و دلسوزان باید وارد صحنه شوند و به تقویت مساجد کمک کنند.

 

حجت‌الاسلام شایان با اشاره به اینکه به واقع عمدتا مساجد قلب تپنده حرکت انقلابی و آگاهی بخش در جامعه است تصریح کرد: نقش بی بدیل مساجد در ایجاد معنویت و سالم سازی روحی و فکری و تربیت جوانان مهذب و مودب قابل انکار نیست و در این زمینه باید از خود جوانان هم کمک گرفت و با آنان مشورت کرد تا جایی که نسل جوان احساس کند نظرات و پیشنهادات مفید آنان در روند حرکت سازنده مساجد تاثیر فراوان دارد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ بیان کرد: قطعا نشست‌ها و جلسات پرسش و پاسخ با جوانان و شنیدن دغدغه‌های آنان و پاسخ به شبهات و همچنین وجود امکانات ورزشی پ برای جوانان در کنار مسجد بسیار مهم است و انگیزه حضور آنان را در مسجد بیشتر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اردوهای زیارتی و تفریحی و سیاحتی و علمی با محوریت مساجد انجام بگیرد خاطرنشان کرد: همچنین وجود کتابخانه‌ها در مساجد برای استفاده عموم مردم و جوانان بسیار مهم است و در برخی مساجد فضاهایی برای مطالعه و مباحثه علمی جوانان فراهم شده است که بسیار حرکتی زیبا است.

پایان پیام/ 526