کارکردهای معطل مانده مساجد در حوزه‌های قضایی و انتظامی احیاء شود

کارکردهای معطل مانده مساجد در حوزه‌های قضایی و انتظامی احیاء شود

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام ابطحی با بیان‌اینکه می‌توان با تجدیدنظر در روند امور اجتماعی، قضایی و انتظامی، برخی از کارکردهای معطل مانده مساجد را احیاء کرد، گفت: برای مثال می‌توان به جای حضور در مراجع قضایی بسیاری از مشکلات را در مسجد و با وساطت امام‌جماعت حل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد ابطحی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون ‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه برخلاف ادعای برخی، مساجد، امروزه نیز همچون گذشته مرکز مراجعات مردم در زمینه های مختلف هستند، اظهار کرد: با توجه به تغییر ساختار شهرنشینی نمی توان توقع داشت کارکردهای گذشته مساجد بدون هیچ تغییر و تحولی به ساختار جدید شهرنشینی منتقل شود.

 

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران با بیان اینکه می توان با تجدیدنظر در روند کاری برخی از امور اجتماعی، قضایی و انتظامی، برخی از کارکردهای معطل مانده مساجد را احیا کرد، گفت: دستگاه های مختلف می توانند زمینه حضور روزانه مردم در مساجد را فراهم کنند.

 

وی تاکید کرد: فرض کنید افراد پیش از شکایت بردن نزد دادگستری ها ابتدا لازم باشد به روحانی محله شان مراجعه کنند و در صورت حل نشدن مشکلشان در مساجد، به مراکز قضایی مراجعه کنند. در این صورت هم میزان ورودی پرونده ها به دادگستری ها کاهش می یابد، هم افراد با حضور در فضای معنوی مساجد و گفتگو با یک روحانی و شنیدن استدلال های قرآنی و روایی در حوزه های مختلف، میزان گذشت و عطوفت شان در مواجهه با طرف شکایتشان بیشتر می شود.

 

حجت الاسلام ابطحی اضافه کرد: البته بسیاری از مساجد فضای کافی و برخی از ائمه جماعات به دلیل چندشغله بودن، زمان و نیروی کافی برای انجام مداخلات و ارائه مشاوره به افراد در حوزه های مختلف ندارند، و از سوی دیگر، ساز و کاری برای لزوم مراجعه مردم به مساجد پیش از حضور در محاکم قضایی و انتظامی وجود ندارد. با این توصیف نمی توان توقع بیش از اندازه از مساجد داشت.

 

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در مجالس عزاداری حسینی در مساجد در ماه محرم امسال، یادآور شد: متاسفانه عملکرد ناامیدکننده و دلسردکننده برخی از مساجد و کارگزاران آنها به گونه ای است که نسل جوان پس از اتمام مجالس سوگواری حسینی، رغبت چندانی برای حضور مجدد در این خانه های خدا در طول سال ندارند.

 

وی با انتقاد از نبود مدیریت واحد در حوزه مساجد در کشور، تاکید کرد: چندین دستگاه در کشور خود را متولی امور مساجد می دانند از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان اوقاف و امور خیریه. ضمن اینکه برخی از دستگاه ها مانند مرکز فعالیت های دینی شهرداری، اقداماتی در حوزه مساجد انجام می دهد. همه این ها درحالی است که هیچ کدام وحدت رویه در مدیریت این خانه های خدا ندارند و کمتر می شود دور یک میز بنشینند و درباره مدیریت مساجد هم اندیشی کنند مگر درباره برخی از مناسبت های مذهبی مانند دهه کرامت یا دهه ولایت و امامت.

 

حجت الاسلام ابطحی در پایان با بیان اینکه نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر واگذاری امور مساجد به ویژه در حوزه مالی به مردم و اداره حوزه های علمیه توسط مراجع معظم تقلید است، خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه با درک چنین نگاه دقیق و راهبردی، صرفا بر فعالیت مساجد و مدارس علمیه نظارت و برای امور کلان این دو مرکز مهم برنامه ریزی کنند و از دخالت در جزئیات و نحوه اجرای برنامه ها بپرهیزند.

 

 

پایان پیام/ 397