مبلغان همچون قرآن کریم در تبلیغات به مسائل کلان جامعه بشری توجه کنند

مبلغان همچون قرآن کریم در تبلیغات به مسائل کلان جامعه بشری توجه کنند

تاریخ انتشار : ۹ شهريور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: قرآن کریم کتاب اخلاق فردی نیست بلکه همواره به موضوعات کلان جامعه بشری توجه دارد مبلغان در تبلیغات به مسائل کلان توجه کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ماه محرم در حوزه هنری به سخنرانی پرداخته و گفت: امام راحل می‌فرمودند تبلیغات مسئله پراهمیت و حساسی است، دنیا با تبلیغات حرکت می‌کند دشمنان ما از حربه تبلیغات بسیار استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبلیغات بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم درباره تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم بسیار صحبت کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه یکی از دلایل ضعف ما در عرصه تبلیغات که سبب موفقیت دشمن شده است این بوده که ما در عرصه تبلیغات نگاه کلان نداریم و دشمن دام نگاه جزئی دشمن افتادیم، اظهار کرد: در عرصه تبلیغ دینی حق رویکرد مبلغ باید اولویت را به کلان‌نگری بدهد، اما رویکرد تبلیغی جبهه باطل اصرار بر جزئی‌نگری دارد و انسان‌ها از کلان‌نگری بازمی‌دارد که محکوم نشود، همین‌جا محل اغواء و عدم پیشرفت کار می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بستر اثرگذاری باطل در جزئی‌گرایی و جزئی‌نگری و بستر پیروزی حق اولویت دادن به کل‌نگری و کلی‌گرایی است، ابراز کرد: ما برای درست کردن جامعه اسلامی باید مافیا و اموری را که به ‌صورت کلان ظلم و فساد را به جامعه تزریق می‌کنند را نشانه گرفته و افشاء کنیم.

وی با بیان اینکه اسلام دین رحمت، اغماض، رأفت و رحمت است وقتی دشمن می‌خواهد چهره اسلام را خراب کند آن را نسبت‌به خطاهای فردی خشن نشان می‌دهد، عنوان کرد: اسلام به تک کارهای خوب آن‌قدر اهمیت نمی‌دهد اما به کار سازمان‌یافته و منسجم که در جامعه و تاریخ اثر‌گذار است بسیار اهمیت می‌دهد، شما هزار کار فردی و خوب انجام بدهید قیمت آن به‌اندازه اشک شما بر اباعبدالله‌الحسین(ع) به صورت علنی در روز عاشورا نیست چراکه این یک مسئله کلان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه اربعین یک مسئله کلان است که ثواب بسیار زیادی دارد، گفت: اهمیت کلانی آن در این است که کلی انسان را گردهم جمع می‌کند، اثر آن تاریخی دارد و روند نظام و تمدن و ریل حیات بشری را عوض می‌کند، پیچ تاریخی را ایجاد می‌کند که مسیر حیات بشر را تنظیم ‌کند. برخی نمی‌فهمد که در اربعین چه اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن بیشترین مشکل معصیت فردی نیست بیشترین مشکل کفر و نفاق است که جریان فرهنگی عظیم در جامعه را خدشه‌دار می‌کند، اظهار کرد: اسلام در مباحث فردی سخت‌گیر نیست اما می‌خواهد که اشخاص ارزش دینی را که بر فضای جامعه حاکم است را خراب نکنید.

وی با بیان اینکه باید مردم به مسائل کلان توجه داشته ‌باشند، گفت: به‌عنوان مثال دشمنان وقتی می‌خواهند حجاب را خراب کنند می‌گویند حجاب اعتقاد شخصی است درحالی‌که حجاب یک نوع سبک زندگی است که می‌تواند حرکت جامعه را تحت شعاع خود قرار دهد اصلاً مسئله فردی نیست؛ اگر در شهری هر کس بر روی زمین خود هرگونه که بخواهد خانه بسازد نمی‌شود در آن شهر زندگی کرد. امروز در کلان‌شهرها برای ساخت خانه برنامه‌ریزی‌های دقیقی وجود دارد که به مسائل کلان جامعه توجه می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان قرآن کریم کتاب اخلاق فردی نیست بلکه همواره به موضوعات کلان جامعه بشری توجه دارد، عنوان کرد: دشمنان برای این‌که ما را زمین‌گیر کنند یک بی‌عدالتی، ظلم، فقر و فساد موردی را برجسته می‌کنند که  با آن نظام ما را به زمین بزنند، آنها هیچ‌گاه ما را به‌صورت کلان نقد نمی‌کنند چرا که محکوم می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: طی چهل سال با وجود همه تحریم‌ها و حمله‌ها در کشور و منطقه رشد کردیم، در بیانیه گام دوم انقلاب مسائل کلان مطرح شدهه‌ که تمدن اسلامی در حال شکل‌گیری است. در تبلیغات به مسائل کلان اهمیت بدهید.  در جبهه حق موفقیت‌ها و پیروزی‌های کلان آنها را ببینید.

وی با اشاره به سیاست‌های اصل چهل و چهار قانون اساسی بیان کرد: امروز در کشور ما برای دفاع از عدالت باید با شیوه درست خصوصی‌سازی جدی گرفته شود وقتی خصوصی‌سازی نمی‌شود امکان رانت‌خواری زیاد می‌شود.

 

پایان پیام/ 487