سند چشم انداز ۱۴۱۴ کانون‌هاي فهما بر پايه تحقق بيانيه گام دوم انقلاب بنا شده است

سند چشم انداز ۱۴۱۴ کانون‌های فهما بر پایه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بنا شده است

تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، با اشاره به ترسيم افق چشم انداز آن در سال ١٤١٤، گفت: مبناي کار ما بيانيه گام دوم انقلاب و تحقق فرامين مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) در دستيابي به تمدن نوين اسلامي و آمادگي براي فرج حضرت ولي عصر (ارواحنافداه) است.

حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به تحول ایجاد شده در اولویت بندی‌ها و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد طی سال های اخیر، گفت: مهمترین چالش ما پس از گذشت یک ربع قرن تلاش کانون‌های فرهنگی مساجد، تدوین اساسنامه کانون‌های مساجد و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که این مهم در اردیبهشت سال ٩٧و در جلسه ٨٠٧ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحقق رسید.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، تصویب سند تحول کانون های فرهنگی هنری مساجد و تشکیل شورای سیاستگذاری را از دیگر اقدامات مهم در راستای کیفی سازی و تقویت کانون های مساجد برشمرد و اظهار کرد: ترسیم افق چشم انداز کانون های فرهنگی هنری مساجد بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و دستیابی به تمدین نوین اسلامی است.

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به فراگیری کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان تنها شبکه مویرگی در سراسر کشور، ابراز کرد: براساس افق چشم انداز ۱۴۱۴ موثرترین شبکه فراگیر فرهنگی هنری خانواده محور و مسجد پایه را راه اندازی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تدوین سند تحول کانون های فرهنگی هنری مساجد یکسال زمان برده است، افزود: تشکیل شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی دیگر از برنامه های بسیار مهم پیش بینی شده در افق چشم انداز ۱۴۱۴ بود که با حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق یافت.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به عضویت سه وزیر در این شورا، گفت: نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای سازمان  اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شهردار تهران و بسیج مستضعفان، در این شورا عضویت دارند.
وی تشکیل شورای سیاست‌گذاری را ظرفیتی بسیار عالی برای عرضه کارها، اصلاح نقاط ضعف و تقویت برنامه های کانون ها و هم افزایی و تجمیع ظرفیت و نیروی دستگاه های مختلف در راستای توانمند سازی و کیفی کردن کانون‌های مساجد برشمرد و گفت: با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احکام شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان ها نیز صادر و ابلاغ شد.

حجت الاسلام ارزانی، با بیان اینکه تاکنون 9 جلسه شورای سیاستگذاری برگزار شده است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه بعد از ابلاغ احکام، ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و برای برگزاری جلسات محدودیت ایجاد شد، اما خوشبختانه در اکثر استان ها، تاکنون حداقل یک تا جلسه برگزار شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات و چالش های پیشرو ستاد فهما در راستای تحقق اهداف اساسنامه، موضوع بانک های اطلاعاتی ستاد فهما به عنوان مبنای برنامه ریزی دقیق و هدفمند بود که با راه اندازی پرتال جامع بچه های مسجد و تکمیل و اجرای آن مرتفع شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به تشکیل شبکه گسترده کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب زیست بوم مجازی بچه های مسجد، تصریح کرد: راه اندازی سامانه بچه های مسجد و فعالیت رسمی ما در فضای مجازی از سال ۹۷ با ثبت اطلاعات ٢٦ هزار مدیر کانونی آغاز شد.

وی به تحولات حوزه فضای مجازی در سطح کانون‌های مساجد به ویژه در دوران کرونا اشاره  کرد و افزود: از آنجا که پیش از شیوع ویروس کرونا، زیرساخت های لازم برای فعالیت بچه های مسجد در فضای مجازی فراهم شده بود، در این ایام فعالیت‌های کانون‌ها در قالب جدیدی در بستر فضای مجازی ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، از طراحی اولیه و توسعه این سامانه بومی به عنوان یک یک کار ویژه انقلابی - جهادی یاد کرد و گفت: این سامانه با نام اختصاصی بچه های مسجد ثبت و در ادامه تکمیل شد و در حال حاضر به یک بستر بسیار قوی برای حضور فعال کانون های مساجد در فضای مجازی تبدیل شده است.


وی ثبت اطلاعات کانون های مساجد در یکی از پایگاه‌های بومی، بسیار مهم و قابل اعتماد در کشور را باعث افتخار دانست و اعلام کرد: در حال حاضر اطلاعات بیش از ٢ میلیون نفر از مدیران کانون ها، فعالین فرهنگی مساجد و اعضای کانون ها با درج کد ملی در این سامانه به ثبت رسیده و فعالیت های خود را در سامانه بارگزاری می کنند.
حجت الاسلام ارزانی،  شبکه سازی، رصد فعالیت های کانون ها و انتقال تجربیات را از ویژگی های این سامانه برشمرد و گفت: فعالیت ها و خدمات ۲۶ هزار و ٣٠ کانون فرهنگی هنری مساجد کشور، رتبه بندی آن ها، تجربیات موفق و فعالیت های شاخص بچه های مسجد در این سامانه ارائه می شود.


وی در پایان به شناسایی استعدادهای برتر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب طرح پایتخت فهما و همچنین طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در راستای اجرای این دو طرح در دو سال اخیر براساس یک نظام هدفمند و در قالب کلان پروژه استقرار نظام جامع فهما بسیاری از کانون‌ها و اعضای برتر را شناسایی و مورد تقدیر قرار داده است.