حضور کیفی بچه‌های مسجد در طرح قرآنی ۱۴۵۵/ عمومی‌سازی مفاهیم قرآنی با فعالیت‌های هنری

حضور کیفی بچه‌های مسجد در طرح قرآنی ۱۴۵۵/ عمومی‌سازی مفاهیم قرآنی با فعالیت‌های هنری

تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
سعادتی در جلسه داوری نهایی طرح قرآنی ۱۴۵۵، گفت: برگزاری بخش‌های هنری و داستانی در طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ با استفاده از ظرفیت ستاد فهما برای ‌آن است که مفاهیم قرآنی را میان عموم مردم ببریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مرحله نهایی داوری جشنواره طرح ملی قرآنی 1455 در سه رواق قلم، ترنج و فیلم یکشنبه، 14 شهریور ماه در ساختمان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

گزارش تصویری کامل این جلسه را اینجا ببینید.

 

بنا بر این گزارش، «سعید سعادتی» در این نشست با بیان اینکه تلاش ستاد فهما این است که مفاهیم قرآنی را میان عموم مردم ببرد، اظهار کرد: برگزاری بخش های هنری و داستانی در طرح ملی قرآنی 1455 با استفاده از ظرفیت ستاد فهما بر همین اساس بوده است.

 

 

 

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: تلاش ما در این ستاد این است که ارتباط و تعامل خوبی برای هنرمندان برجسته کشورمان داشته باشیم، موضوعی که در برگزاری جشنواره طنین گلستان شاهد آن بودیم و از ظرفیت هنرمندان برجسته ملی همچون آقایان فرهاد قائمیان و جهانگیر الماسی استفاده کردیم.

 

بنا بر این گزارش، «حسن قهرمانی» نیز در این نشست با بیان اینکه جشنواره ملی قرآنی 1455 با شعار قرآن امید و زندگی و با مشارکت شبکه قرآن و معارف سیما طی 10 هفته در سه رواق قلم، ترنج و فیلم و در رشته های داستان، شعر، پوستر، عکس نوشت، نقاشی، عکس، خوشنویسی و فیلم کوتاه برگزار شده است، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در این دوره از جشنواره رقم خورده است که با وجود اینکه امسال اولین باری است که ستاد فهما تلاش کرده است بخش هنری این جشنواره را فعال کند، بسیار نویدبخش بوده است.

 

مدیر دفتر هنری ستاد کانون های مساجد کشور «فهما» اضافه کرد: آثار ارسالی به جشنواره ملی قرآنی 1455 ابتدا از سوی کارشناسان ستاد فهما مورد ارزیابی قرار گرفت و امروز داوری مرحله نهایی آن با حضور اساتید مختلف سرکار خانم انسیه شاه حسینی، جناب آقای محمدعلی کشاورز و جناب آقای امینی برگزار می شود.

 

وی افزود: نفرات برگزیده در این جشنواره در برنامه زنده تلویزیونی شبکه قرآن و معارف سیما در روز جمعه، 19 شهریور ماه مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

این گزارش می افزاید، «علی حسینعلی پور» در این نشست با بیان اینکه جشنواره ملی قرآنی طرح 1455 از پنجم تیر ماه تا 12 شهریور در سه بخش پیامکی، جشنواره ای و حفظ قرآن برگزار شده است، اظهار کرد: 70 آیه منبع 70 سوال شدند که هر هفته یک تیزر مربوط به آنها از طریق شبکه های صدا و سیما و شبکه های اجتماعی و سایت ها در فضای مجازی منتشر می شد و هر هفته 10 جایزه به 10 نفر به قید قرعه اهدا می شد.

 

 

 

 

وی ادامه داد: امسال با توجه به فعال تر شدن ستاد فهما در برگزاری طرح ملی قرآنی 1455 امتیازی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد در نظر گرفته ایم؛ ضمن اینکه آزمون نهایی حفظ و مفاهیم نیز از روز گذشته 13 شهریور ماه آغاز شده و تا روز 18 شهریور ماه ادامه دارد که این آزمون از طریق سایت شبکه قرآن و معارف سیما و سایت سازمان دارالقرآن الکریم پخش می شود.

 

این کارشناس طرح ملی قرآنی 1455 گفت: آثار ارسالی به ستاد فهما در قالب این طرح به این عبارتند رواق قلم که طی آن 110 داستان و 200 شعر به دبیرخانه ارسال شد. رواق ترنج که 380 اثر در بخش پوستر و عکس، 307 اثر در بخش نقاشی، 111 اثر در بخش عکاسی و 421 اثر در بخش خوشنویسی به این رواق ارسال شده اند. همچنین 43 اثر نیز در بخش فیلم کوتاه رواق فیلم به دست ما رسید. 

 

بنا بر این گزارش، «علی زارعی» در ادامه این نشست با بیان اینکه همه شبکه های صدا و سیما در اجرای طرح ملی قرآنی 1455 درگیر بودند، گفت: با توجه به تجربه خوبی که در زمینه همکاری با ستاد کانون های مساجد کشور در برگزاری جشنواره ایران قوی داشتیم، تصمیم گرفتیم همکاری مان با این ستاد را در زمینه طرح ملی قرآنی 1455 ادامه دهیم. جالب است بدانیم که ایده اولیه برگزاری بخش های هنری و داستانی جشنواره 1455 با تلاش ستاد فهما توسط خود حجت الاسلام والمسلمین آقای ارزانی مطرح شد.

 

مدیر جشنواره ملی قرآنی طرح 1455 ادامه داد: هدف ما و همه دستگاه ها در برگزاری این جشنواره این است که مخاطب را از طریق هنر و داستان و شعر و آثار تجسمی بیشتر از گذشته با مفاهیم قرآنی آشنا کنیم.

 

وی ادامه داد: قطعا هر سال این جشنواره با همکاری بیشتر دوستان ما در ستاد فهما تخصصی تر از گذشته برگزار خواهد شد، همچنان که امسال نیز مدیران و کارشناسان ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همکاری و تعامل بسیار خوبی با ما داشتند. انشاءالله این دوره از جشنواره در دوره های آینده قوی تر و بهتر برگزار خواهد شد.

 

مدیر جشنواره ملی قرآنی طرح 1455 در ادامه با بیان اینکه هدف ما در دبیرخانه این جشنواره تشویق مخاطبان به انس بیشتر با قرآن است، گفت: وقتی بخش هنری و داستانی این جشنواره فعال تر شود، حتما انس مخاطبان با قرآن بیشتر می شود.

 

وی ادامه داد: اگر دست من بود به همه 1600 نفری که اثر به این جشنواره ارسال کردند، تقدیر به عمل می آوردم زیرا چه اشکالی دارد هر کسی در زمینه قرآنی کار می کند، مورد تشویق و حمایت قرار گیرد البته این سخن نیز درست است که می توان به جای انتخاب نفر برگزیده از عنوان فرد قابل ستایش استفاده کرد.

 

زارعی در پایان گفت: افتخار ما این است که موجب انس بیشتر مردم با قرآن می شویم، قطعا این کار وقتی زبان هنر به میدان می آید، بیشتر می شود.

 

این گزارش می افزاید، «خالقی» نیز با بیان اینکه جشنواره ملی قرآنی 1455 امسال برای اولین بار با پیشنهاد ستاد فهما در عرصه هنری و داستانی فعال تر از گذشته برگزار شد، گفت: انشاءالله طرح های 1456 و بعد از آن نیز با همکاری ستاد فهما بهتر و قوی تر برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: هر چقدر بیشتر بتوانیم با زبان هنر جشنواره های قرآنی را برگزار کنیم، قطعا انس مردم با مفاهیم این کتاب آسمانی بیشتر خواهد شد و همه اینها مستلزم همکاری بیشتر دستگاه های مربوطه به ماست، همچنان که ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد «فهما» همکاری خوبی با ما داشته است.

پایان پیام/ 397