کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند ظرفیت‌های کارآفرینی کشور را تقویت کنند

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند ظرفیت‌های کارآفرینی کشور را تقویت کنند

تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
رشيدي با اشاره به اهميت توسعه فعاليت‌هاي مسجدي در عرصه‌هاي مختلف گفت: کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد مي‌توانند ظرفيت‌هاي کارآفريني کشور را تقويت کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: «محمد رشیدی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه مساجد پایگاه‌های فرهنگی اسلامی هستند، اظهار کرد: نخستین اقدام پیامبر اکرم (ص) ساخت مسجد بود؛ از آنجا که مساجد باید پایگاه باشند اولویت با مسجد سازی، حفظ مساجد و دین است. 

 

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت افزود: در صدر اسلام مساجد محل اجتماع، مشورت، کسب روزی، محل قضاوت و صلح، طراحی جنگ و فرماندهی نظامی و حتی محل استراحت برای افرادی بود که محلی برای زندگی کردن نداشتند. این کاربرد های متعدد و متنوع به معنای آن است که مساجد محل تصمیم گیری امور مهم مسلمین بوده است. 

 

رشیدی، با ابراز تاسف از اینکه امروز مساجد فقط در بعد مناسکی و اقامه نماز دیده می‌شوند، بیان کرد: اغلب مخاطبان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جوانان هستند؛ این کانون‌های فهما  با نفوذی که در میان نسل جوان دارند می‌توانند مساجد را به کاربرد اصلی خود بازگردانند. 

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ابزارهایی که در اختیار دارند می‌توانند بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها را با محوریت جوانان پیش ببرند به گونه ای که در مسجد فعالیت های آموزشی را به اجرا در آورده و با ایجاد محیط تربیتی، فرهنگ‌سازی کرده و برای تسهیل در امر ازدواج جوانان و ترویج ازدواج آسان کار کنند یا خیریه راه اندازی کرده و از افراد نیازمند دست گیری کنند. 

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در تمام این تصمیم گیری ها و اعمال نیک موثر باشند. اجرای این برنامه‌ها به وسیله جوانان، در مساجد ایجاد شور و نشاط کرده و مسجد را تبدیل به یک پایگاه کاربردی اسلامی می کند. 

 

رشیدی تاکید کرد: باید اهمیت جایگاه و تأثیرگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد را دریابیم و تصمیمات بهتری را در راستای حمایت و تقویت کانونها اتخاذ کنیم.

 

وی از آمادگی مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از طرح ها و برنامه های کارآفرینی در کانون های فهما کشور خبر داد و اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با آموزش جوانان مستعد و ورود و هدایت آنان به این عرصه است که می‌توانند ظرفیت‌های کارآفرینی را در سراسر کشور ایجاد و تقویت کنند . 

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کانون‌های مساجد با حضور موفق در این حوزه و رشد جوانان کارآفرین و هدایت آنان در عرصه کارآفرینی، کاری مهم و ارزشمند را رقم زده و از این طریق می‌تواند بخشی از وظایف فرهنگی  و یک بخش هم شاخصه اقتصادی در مساجد ایجاد کنند.

 

رشیدی، گفت: کانون های مساجد در حوزه استارتاپ‌ها نیز با آموزش دادن به جوانان.، ایجاد انگیزه و جهت بخشی به آنان قوی عمل کرده و با محوریت استارتاپ ها منشاء تحول در حوزه کارآفرینی و حرکت های نوینی باشند که در این حوزه صورت گرفته است. 

 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، در تشریح نقش کانون ها در ایجاد پیوند میان اقتصاد و فرهنگ، گفت: از آنجا که مسجد محل تصمیم گیری، مشورت و تصمیم‌سازی‌های بزرگ است در وهله نخست باید مساجد را به کانون تحولات محله و مناطق روستایی تبدیل کرد. این تحول می‌تواند در دو بخش فرهنگی و اقتصادی باشد به گونه‌ای که به رشد فرهنگی مردم و بهبود وضعیت معیشتی آنان کمک کند . 

 

عضو کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴، ابراز کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با ورود به محلات و برقراری ارتباط با جوانان و همچنین اخذ و  بررسی آمار خانوارها، جوانان جویای کار، خیرین، افراد خلاق و توانمند اقتصادی می توانند این ظرفیت های کاری، تجربی، علمی و آموزشی را داخل کانون‌ها آورده و میان جوانان نشر بدهند . 

 

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «من لا معاش له لا معاد له» گفت: جوانان اگر ببینند که کانون ها می‌توانند برای آنان اشتغال‌زایی کرده و زندگی شان را متحول کنند به همان اندازه نسبت به رشد فرهنگی و دینی خود علاقه نشان می دهند . 

 

رشیدی خاطرنشان کرد: فرهنگ و اقتصاد  ارتباط مستقیم دارند در هر جامعه ای اگر  این دو مولفه توأم با یکدیگر حرکت نکنند به همان اندازه که اقتصاد جا بماند فرهنگ و دین نیز جا خواهد ماند؛ در این راستا کانون‌های فهما نقش مهمی در تحقق این هدف دارند و اگر بتوانند هدفمند و با برنامه‌ریزی در راستای تحقق این مهم گام بردارند در فاصله‌ای کوتاه همان گونه که توانستند در سطح یک محله یا روستا تحول اقتصادی ایجاد کنند، می توانند منجر به تحول فرهنگی در ابعاد گسترده تری شوند.

پایان پیام/ 9