مسجدی‌های زنجان «خواستن» را «توانستن» در خدمت به مردم معنا کردند

مسجدی‌های زنجان «خواستن» را «توانستن» در خدمت به مردم معنا کردند

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
حجت الاسلام یارمحمدی از اوج گیری خدمت رسانی بچه های مسجد به مردم در سومین رویداد ملی فهما خبر داد و گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان، واژه«توانستن» را در خدمت به مردم در مساجد معنا کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، سومین رویداد ملی فهما همسو با تاکید مقام معظم رهبری بر فعال کردن ظرفیت های مردمی در فعالیت های مختلف، با شعار «به توان مردم» آغاز شده است.

 

این رویداد درصدد است ضمن شناسایی ظرفیت های بیش از دو میلیون نفر اعضاء و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد زمینه معرفی و تقدیر از برترین را فراهم نموده و با اجرای برنامه های آموزشی و عرضه تولیدات فرهنگی،هنری و چند رسانه ای این عزیزان جایگاه ویژه بچه های مسجد به عنوان قدرت نرم نظام و جهان اسلام را به نمایش بگذارد.

 

در این راستا گفتگویی با حجت الاسلام یارمحمدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان ترتیب داده ایم که توجه مخاطبان را به آن جلب می کنیم.

 

خبرگزاری شبستان مساجد چه کارکردهایی در به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه جامعه دارند؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان: مساجد محل تجمع باورمندان به کمک های مادی و معنوی و از سهل الوصول ترین اماکنی هستند که مردم می توانند برای حل مشکلات خود به آنجا مراجعه کنند؛ مساجد استان زنجان به صندوق های خیریه ای مجهز هستند که خیرین و اصحاب مسجد کمک های نقدی و نذورات خود را از طریق این صندوق ها در اختیار نیازمندان قرار می دهند؛ تاسیس این صندوق ها نقطه قوتی در حل مشکلات اقتصادی قشر محروم جامعه به شمار می رود.

 

به دلیل ساخت مسجد در هرنقطه از شهر زنجان و وجود مساجد در مناطق محروم و حاشیه شهر، این مراکز به کانونی برای حمایت و دستگیری از محرومان جامعه تبدیل شده است و با کمک های مسجد از طریق صندوق های خیریه هرچند ناچیز، می توان دردی از مشکلات این قشر گشود.

 

همچنین بچه های مسجد می توانند با تشکیل کارگروه های محرومیت زدایی، نیازمندان واقعی هر محله را شناسایی و ارزاق تهیه شده با کمک خیرین را توزیع کنند.

 

خبرگزاری شبستان از زنجان: کانون های مساجد چه رسالت و وظیفه ای برای فعال کردن ظرفیت های مردمی دارند؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان: کانون های مساجد از مردمی ترین تشکل ها در مساجد به شمار می آیند و به دلیل شفافیت در کارها، مردم به عینه می توانند فعالیت این مراکز را ببیند و برای کمک به محرومان از طریق مساجد علقه قلبی دارند.

 

بچه های کانون های فرهنگی و هنری نیز در کارهای مسجد نگاه اداری ندارند و با نیت قلبی و برای دستگیری از نیازمندان در مسجد فعالیت می کنند، مساجد سرمایه های اجتماعی خوبی هستند که می توان از دیدگاه مثبت مردم نسبت به این مراکز استفاده کرده و در کارهای خیریه صرف کرد.

 

کانون های فرهنگی و هنری ارتباط خوبی با خیرین دارند و می توانند با همراهی این اقشار کمک های جمع آوری شده را برای محرومیت زدایی استفاده کنند، آسیب های اجتماعی در محلات را می توان با همراهی بچه های مسجدی شناسایی و برای حل آن راهکار ارائه داد.

 

لازم است تا بچه های مسجد نیز با رسانه ها ارتباط قوی و مستمر داشته باشند تا این کارهای خودجوش و آتش به اختیار را رسانه ای کنند.

 

خبرگزاری شبستان: بچه های مسجد چه نقشی درفعال سازی ظرفیت های مساجد دارند؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان: کانون های فرهنگی وهنری مساجد با اقشار مختلف مردم در ارتباط هستند و می توانند آسیب های اجتماعی موجود در جامعه را شناسایی کنند؛ این معضلات اجتماعی می تواند در کارگروه های آسیب شناسی، مطرح و مورد پیگیری اصحاب مسجد قرار گیرد.

 

این مراکز به دلیل ارتباطی که با دادگستری و کلانتری ها دارند می توانند در حل این معضلات موثر واقع شوند. در استان زنجان طرحی با عنوان«مصلحین قرآنی» به اجرا درآمده است که در آن از ظرفیت اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای حل معضل طلاق و مشاوره خانواده های در شرف طلاق استفاده می شوند.

 

همچنین خانواده ها نیز به دلیل جایگاه کانون های فرهنگی و هنری در جوار مساجد، اعتماد بسیاری به این مراکز دارند و مطمئن هستند در کنار تربیت دینی و اعتقادی فرزندانشان، مهارت های زندگی نیز به این بچه ها آموزش داده می شود.

 

خبرگزاری شبستان: ورود بچه های مسجد به عرصه مقابله با کرونا و کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از آن چه فرصت هایی را در این باره و جلب اعتماد و همکاری عمومی فراهم کرده است؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بچه های مسجد آستین ها را بالا زده و به ضدعفونی خیابان ها و کوچه ها و حتی مساجد پرداختند در کنار آن برخی از اعضای کانونی به منازل سالمندان محله رفته و برای آنان خرید انجام می دادند.

 

کرونا علیرغم مشکلات فراوانی که برای عموم مردم ایجاد کرد، فوایدی هم داشت که از آن جمله می توان به پررنگ شدن توانمندسازی اجتماعی اشاره کرد، مسائلی که پیش از کرونا بسیار کمرنگ بودند و مردم به آن ها توجهی نداشتند.

 

بچه های مسجد از زمان شیوع ویروس، با جمع آوری کمک های مردمی، خیرین و اصحاب مسجد، بسته های معیشتی و بهداشتی تهیه کرده و در اختیار خانواده های محله قرار می دادند که این اقدامات در حال حاضر هم ادامه دارد.

 

در این ایام شاهد مشکلات اقتصادی اقشار آسیب پذیر جامعه بودیم که بچه های مسجد به فرمان مقام معظم رهبری در مواسات و همدلی با آسیب دیدگان کرونا، لبیک گفته و ارزاق و کمک های مالی در اختیار این خانواده ها قرار دادند.

 

در حوزه مواسات و همدلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان هفت مرحله توزیع گوشت با همراهی موسسه حضرت خدیجه(س) و برنامه سمت خدا به ارزش 3 میلیارد تومان از طریق کانون های مساجد استان زنجان انجام شد.

 

خبرگزاری شبستان: در حوزه های فرهنگی و هنری خلق چه آثاری توسط بچه های مسجد می تواند انگیزه و ظرفیت های مردمی را برای مشارکت فعالانه اجتماعی به میدان بیاورد؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان:مساجد قطب معنوی هر محله ای محسوب می شود و پیش از شیوع ویروس کرونا شاهد برخی فعالیت های هنری در مساجد بودیم که از جمله می توان به آموزش رسانه ای در ساخت و تولید فیلم و گروه های سرود و تئاتر اشاره کرد؛ ولی متاسفانه در حال حاضر این برنامه ها بسیار کمرنگ شده و نیازمند اقدامات اثرگذار در این حوزه هستیم.

 

فعالیت های هنری که در بستر مساجد انجام می شود از اثرگذاری بیشتری برخوردار است چرا که مردم به مساجد اعتماد دارند و این مراکز با اقشار مختلف جامعه در ارتباط هستند و می تواند حرف دل مردم را بزند.

 

اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد بایستی سرانه مطالعه خود را افزایش دهند، قبل از انجام هر اقدامی در آن حوزه تحقیق کنند تا در فضای مجازی با منطق ورود کنند، بایستی حلقه های مطالعاتی در مساجد تشکیل شود و افکار نویسندگان به دیگر اعضای مسجد منتقل شود که در این زمینه نیز طرح شنبه های کتاب در مساجد استان زنجان اجرا می شود که می تواند تاثیرگذار باشد.

 

خبرگزاری شبستان: چگونه می توان از تجربیات موفق مساجد جهان اسلام و شیوه های به اشتراک گذاردن تجربیات و ظرفیت ها استفاده کرد؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان: 70 درصد از کارکردهای مساجد مشترک هستند از اینرو بچه های مسجد می توانند از تجربیات دیگر مساجد برای پیشبرد اهداف مسجد و رسیدن به یک مسجد تراز انقلاب اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است استفاده کنند.

 

در راستای بهره گیری بچه های مسجد از تجربیات یکدیگر سامانه های بچه های مسجد در کشور ایجاد شده که بستر مناسبی برای بهره مندی اعضای مساجد از ظرفیت ها و تجربیات دیگر مساجد فراهم می کند.

 

بهتر است بچه های مسجد با مساجد جهان اسلام نیز ارتباط برقرار کرده و از تجربیات مساجد دیگر کشورها نیز استفاده کنند، فعالیت های فرهنگی این مساجد را بومی سازی کنند و توجیه فرهنگی داشته باشند.

 

حجت الاسلام یارمحمدی در پایان از آغاز سومین رویداد ملی فهما خبر داد و گفت: این رویداد همزمان با سراسر کشور در استان زنجان در بستر زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد به آدرس www.bachehayemasjed.ir با مشارکت تمامی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار می شود.

 

به گفته وی شاخص های ارزیابی فعالیت کانون ها در رویداد فهما بر اساس اطلاعات هویتی و ساماندهی کانون ها، فعالیت های فرهنگی هنری کانون ها با محوریت مسجد، تولیدات فرهنگی هنری کانون ها(فردی و گروهی)، برنامه های آموزشی و توانمندسازی، مسابقات و آزمون های الکترونیکی و فعالیت های خود جوش کانون ها با محوریت مسجد خواهد بود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان با بیان این‌که فعالیت ها و آثار ثبت شده در دو سطح استانی و ملی ارزیابی می شوند، خاطرنشان کرد: کانون های برتر براساس مجموع امتیاز کسب شده و کیفیت فعالیت میدانی خود در رواق های 12 گانه مشخص شده و در هر رواق کانون برتر استان به شرط کسب امتیاز مورد نیاز به مرحله داوری نهایی راه پیدا خواهد کرد.

 

نرگس سعادتی- زنجان

 

پایان پیام/ 73