از بازگشت کلمن‌های آب زمزم به مسجدالنبی(ص) بعد از دو سال تا درخشش مسجد کمبریج در طراحی‌های بریتانیا

از بازگشت کلمن‌های آب زمزم به مسجدالنبی(ص) بعد از دو سال تا درخشش مسجد کمبریج در طراحی‌های بریتانیا

تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
هتک حرمت مسجد «آستین» در سالروز حملات ۱۱ سپتامبر، قرار گرفتن مسجد «کمبریج» در فهرست بهترین طراحی‌های بریتانیا و بازگشت کلمن‌های آب زمزم به مسجدالنبی(ص) بعد از دو سال ازجمله اخبار مساجد جهان در این هفته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

راه اندازی پروژه ۱۹ میلیاردی مساجد در «آبوجا» نیجریه

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « dailytrust»، مسجد ملی «آبوجا» نیجریه صندوق جمع آوری کمک های مالی برای پروژه 19 میلیارد نیرایی (نیرا: واتحد پول نیجریه) راه اندازی کرده است.

 

مدیریت مسجد ملی آبوجا این درخواست را برای جمع آوری کمک های مالی به منظور حمایت از فعالیت های مساجد و ساخت بنها و مساجد جدید مطرح کرده است.

 

این فراخوان در نشست سهامداران در تعطیلات آخر هفته در ابوجا انجام شد تا در مورد چگونگی تأمین بودجه برای توسعه و ساخت یک مرکز 29 مییلیارد نیرایی و سایر سازه ها تأمین شود.

 

«شهو » ،متولی مسجد ملی آبوجا اظهار داشت که تلاش برای استقلال مالی در جهت حمایت از رفاه امت اسلامی است.

 

وی تاکید کرد که آخرین صندوق راه اندازی شده بر تعمیر قسمت های فرسوده مساجد تمرکز داشت اما این بار قرار است بودجه برای انجام فعالیت ها و مسئولت های مساجد فراهم شود.

 

گلادانچی همچنین گفت که با بانک توسعه اسلامی برای جمع آوری سرمایه به منظور پیشبرد پروژه مذاکره شده است ، اما کمک های مردمی نیز می تواند این حمایت را کامل کند.

 

معمار «ابراهیم بانو » که به عنوان رئیس کمیته فنی پروژه فعالیت می کند گفت که این پروژه  بر روی زمین 2.2 هکتاری آغاز می شود و در سه مرحله انجام می گیرد.

 

برگزاری نشست های تعاملی آشنایی با ارزش های اسلام در مساجد «میشیگان»

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « wxyz»، مسئول ارتباط میان ادیانی در مرکز اسلامی آمریکا در «دیربورن» اعلام کرد که شورای رهبری میان ادیانی دیترویت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا شهروندان همه چیز را درباره اسلام و مسلمانان بدانند.

 

وی تاکید کرد که این شورا در میان ده ها طرح که انجام آنها را در دستور کار قرار داده است جلسات تعاملی برای آشنایی غیر مسلمانان با ارزش های دین اسلام و پیروان این دین در مساجد برگزار کرده است.

 

مسئول ارتباط میان ادیانی در مرکز اسلامی آمریکا تاکید کرد که اکنون جامعه با این سوال کلی مواجه است که چگونه می توان با اسلام هراسی مقابله کرد؟

 

وی افزود: ما برای مقابله با اسلام هراسی و از بین بردن اختلاف ها یک سازمان چند مذهبی ایجاد کردیم تا به افراد از قشرهای مختلف کمک کنیم تا دور هم جمع شوند و قدرت تنوع را درک کنند.

 

در همین حال « استیو اسپریتزر» رئیس و مدیرعامل میزگرد میشیگان می گوید که سفرها و تورهای تنوع مذهبی یکی از برنامه های متعددی است که توسط این شورا راه اندازی شده است و در معرفی دانش آموزان با ایمان و فرهنگ های متفاوت آنها موثر بوده است.

 

وی تاکید کرد که امروز بهترین ابزار برای مبارزه با نژادپرستی ، تعصب و نفرت احترام به گذاشتن به تنوع و تفاوت هاست . شناخت افرادی که از نظر نژادی ، مذهبی یا حتی فرهنگی با یکدیگر متفاوت هستند ، افراد را به هم نزدیک می کند و به تقویت پذیرش متفاوت بودن انسان ها کمک می کند.

 

محکومیت ۵۳ ساله برای عامل بمب گذاری مسجدی در آمریکا

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الاهرام»،  یک فرد آمریکایی به اتهام حمله با بمب به مسجدی در آگوست 2017 میلادی دراین کشور به 53 سال حبس محکوم شد. این حمله هیچ گونه خسارت جانی نداشته است.

ایمیلی کلیر هری (50 ساله) که معروف به مایکل هری بوده است در ارتباط با حمله به مرکزاسلامی  بلومینگتون در مینه سوتا در دسمابر 2020 میلادی محاکمه شده بود.

 

پس از شنیدن سخنان مسلمانان که در گزارش های خود گفته بودند که به خاطر این حادثه همچنان برای اقامه نماز در مسجد احساس نا امنی دارند، قاضی فدرال این فرد متهم را به 53 سال زندان محکوم کرد.

 

لیزا موناکو، معاون وزیر دادگستری در بیانیه ای اعلام کرد: هری سعی در انجام اقدامات تروریستی برای مجموعه های دینی را داشته است و اقدام وی به وضوح مشخص است و ما اجازه این اقدامات را به وی ندادیم.

 

یک مسئول امنیتی سابق محلی گفت: هری رهبری گروهی افراطی به نام خرگوش های سفید را بر عهده داشته است و دو نفر را مسئول حمله به مسجد کرده بود و دو بمب دست ساز در آگوست 2017 میلادی به دفتر امام جماعت مسجد پرتاب کرده بودند.

 

 سه فرد مهاجم بعد از چند ماه تحقیقات بازداشت شدند.

 

هشدار مفتی کل فلسطین نسبت به فراخوان تندروهای یهودی علیه مسجدالاقصی

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «شبکه رایه الاعلامیه»، شیخ محمد حسین، مفتی کل قدس و دیار فلسطین نسبت به فراخوان گروه های تندروی یهودی در حمله به مسجدالاقصی و مقدسات فلسطین هشدار داد و گفت: گروه های افراطی از مقامات صهیونیستی می خواهند به کتاب های توراتی و صندلی های مسجدالاقصی دست پیدا کنند تا در صحن های مسجدالاقصی تدریس کنند.

 

وی افزود: به خاخام های یهودی همچنین اجازه داده شده است تا هنگام حمله شهرک نشینان به مسجدالاقصی برای آنان سخنرانی کنند و گروه های تندروی یهودی همچنین از مقامات صهیونیستی خواسته اند تا تمامی درهای مسجدالاقصی را برای حمله شهرک نشینان باز بگذارند و ورود آنان سهل تر شود و تنها از یک درِ باب المغاربه نباشد.

 

شیخ محمد حسین در ادامه از مقامات صهیونیستی در حمایت از این گروه های افراطی که به مسجدالاقصی حمله می کنند، انتقاد کرد و گفت: این افراد به بهانه اعیاد یهودی لباس های مخصوص می پوشند و در بوق می دمند و وارد مسجدالاقصی می شوند که این اقدامی اهانت آمیز است و از سازمان ها و موسسات بین المللی، عربی و اسلامی می خواهیم برای مقابله با این اقدام یهودیان کاری بکنند.

 

خطیب مسجدالاقصی در ادامه اقدام جائرانه مقامات صهیونیستی در بستن درهای مسجد ابراهیمی به روی نمازگزاران را به بهانه اعیاد یهودی محکوم کرد و گفت: بستن درهای مسجد ابراهیمی دشمنی و جنایتی تنفر آمیز است که باعث می شود مسلمانان از انجام اعمال عبادی خود در مسجد محروم شوند.

 

وی افزود: ادیان آسمانی اهانت به اماکن عبادی را حرام می دانند و این اقدام با قوانین و توافقنامه های بین المللی منافات دارد و باید جلوی اقدامات صهیونیست ها گرفته شود.

 

بازگشت کلمن های آب زمزم به مسجدالنبی(ص)+عکس

 

 

 

 

خبرگزاری شبستان به نقل از «سبق»، آژانس امور مسجدالنبی(ص) اعلام کرد: کلمن های آب زمزم با رعایت پروتکل های بهداشتی به مسجد النبی(ص) بازگردانده شد.

 

حدود دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، تمامی کلمن های آب زمزم از مسجد النبی(ص) برداشته شد تا سلامت زائران حفظ شود.

 

پیش از این برای حفظ سلامت زائران، بطری های آب زمزم میان زائران توزیع می شد.

 

اداره امور مسجدالحرام و مسجد النبی(ص) اعلام کرد: کلمن های آب  تمامی استاندارد بهداشتی لازم را برای پر شدن با آب زمزم دارند و از ماشین آلاتی برای پر کردن مکانیزه این کلمن ها  استفاده می شود.

 

این ماشین آلات به شیوه هوشمند از طریق شناخت وزن آب در کلمن هاعمل خواهد کرد تا مقدار آبی که امکان پمپاژ آن برای هر ظرف وجود دارد، مشخص شود که این کار به جلوگیری از هدر رفتن آب که ممکن است در جریان پر کردن دستی ظرفها رخ دهد، کمک می کند.

 

 

 

 

مسجد«کمبریج» در فهرست بهترین طراحی های بریتانیا

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « ITV»، مسجد مرکزی کمبریج تنها مسجد در بین ۵۴ برنده مؤسسه سلطنتی جوایز ملی معماران بریتانیا (RIBA) در سال ۲۰۲۱ و نخستین مسجد سبز (سازگار با محیط زیست) در اروپا است.

 

این جوایز به طراحان بهترین ساختمان ‌های جدید بریتانیا که اصول طراحی و اقتصادی را به طور کامل رعایت کرده، داده می‌ شود و اولین بار این جایزه در سال ۱۹۶۶ اهدا شد.

 

به گفته داوران RIBA، این مسجد نشان داده چگونه معماری می ‌تواند فلسفه و سنت‌ های مذهبی و فرهنگی را با استفاده از عناصر مدرن تلفیق کند.

 

مسجد کمبریج، نخستین مسجد محیط زیستی در اروپا، به دلیل داشتن طراحی منحصر به فرد برای به حداقل رساندن استفاده از سوخت های کربنی، یک جایزه ملی مربوط به معماری را نیز دو سال گذشته دریافت کرده بود.

 

این مسجد به شکلی طراحی شده است که به طور طبیعی در طول روز نور دارد و نیاز به روشنایی ندارد و تهویه هوا نیز دارد و در زمان شلوغی نیز  ساختار مسجد به شکلی طراحی شده است که ضمن استفاده ترکیبی از فناوری های سبز از جمله برداشت آب باران و پمپ های منبع هوا برای به حداقل رساندن استفاده از سوخت های کربی کارآمدی دارد.

 

پایان کار مرمت یکی از مساجد قدیمی «الحدیده» یمن

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «سبا نت»، فیصل الهطفی» مدیر دفتر هیئت کل اوقاف استان الحدیده یمن اعلام کرد: مسجد جامع در مدیریت المغلف الحدیده به کار خود در عملیات مرمت و صیانت از این مسجد پایان داد.

 

وی افزود: این مسجد، یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی در مدیریت المغلف است و به دلیل آنکه بخش هایی از دیوارها و ساختمان آن دچار شکاف و ریزش شده بود، نیاز به مرمت داشت و بیش از ده سال بود که در انتظار مرمت این مسجد بودیم که محقق شد.

 

مدیر دفتر هیئت کل اوقاف استان الحدید اظهار کرد: این دفتر به مرمت مساجد و ارائه خدمت به این مکان اهمیت دارد و انجام این کارها نیازمند همکاری همگان است و هدف اصلی خدمت به بیوت الله است.

 

برنامه بازدید مجازی مسجد کوفه راه اندازی شد

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، سید ذوالفقار الحیدری، رئیس بخش اطلاع رسانی تولیت مسجد کوفه گفت: این برنامه با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته راه اندازی شده است و زائران و مردم از هر کجا که باشند با استفاده از تلفن های هوشمند  و از طریق سیستم اندروید و «ios » می توانند تمام بخش های مسجد کوفه را ببینند و زیارت کنند.

 

وی افزود: برای راه اندازی این برنامه بیش از هشت ماه تلاش صورت گرفته است و بخش اطلاع رسانی مسجد کوفه با هدف فراهم کردن زیارت مجاری این مکان مقدس دست به این اقدام زده است.

 

وی تاکید کرد: از دیگر اهداف راه اندازی این برنامه، معرفی اماکن تاریخی و تمدنی برای مردم جهان است و به چند زبان ترجمه شده است و با توجه به علاقه شیعیان مسلمان به اماکن زیارتی از جدیترین تکنولوژی ها برای انجام این کار استفاده شده است.

 

کرونا، مساجد و کلیساهای توگو را تعطیل کرد

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، با افزایش آمار مبتلایان به کرونا طی هفته های اخیر در توگو، یکی از کشورهای غرب آفریقا، تمامی مساجد و کلیساهای این کشور به مدت یک ماه تعطیل شد.

 

دولت توگو بعد از افزایش آمار مبتلایان به کرونا، دستور تعطیلی مساجد، کلیساها و اماکن عبادی را صادر کرد تا جلوی شیوع این ویروس گرفته شود. دولت توگو همچنین دستور داده است تا تمامی تجمعات دینی و مجالس عروسی و عزا و فعالیت های فرهنگی و ورزشی تعطیل شود.

 

توگو در غرب آفریقا واقع شده است و یکی از کوچک ‌ترین کشورهای آفریقا به ‌شمار می ‌آید.23 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند که مسئولان آن را آمار بالایی می دانند. هشت درصد از ساکنان این کشور هشت میلیون نفری را مسلمانان تشکیل می دهد.

 

درهای مسجد ابراهیمی بسته شد

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، مقامات رژیم صهیونیستی به بهانه اعیادی یهودی از روز یکشنبه (21 شهریور ماه) مسجد ابراهیمی را در شهر الخلیل به روی نمازگزاران بستند و تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف آن اتخاذ کردند.

 

شیخ حفظی ابوسنینه، مدیر مسجد ابراهیمی به خبرگزاری آناتولی گفت: این مسجد از روز یکشنبه تا ساعت سه بامداد روز بعد بسته می ماند.

 

وی افزود: ارتش رژیم صهیونیستی مانع ورود کارکنان اداره اوقاف و مدیرتی مسجد به مسجد ابراهیمی می شود و به بهانه اعیاد یهودی تدابیر امنیتی در ورود فلسطینیان به شهرک قدیمی قدس از شهر الخلیل اتخاذ کرده است.

 

مدیر مسجدالاقصی در ادامه اظهار کرد: ساکنان شهرک قدیمی از الخلیل تنها می توانند از گیت هایی که در اطراف شهرک قرار داده شده است، عبور کنند.

 

مقامات صهیونیستی به بهانه اعیاد یهودی در روز در سال درهای مسجد ابراهیمی را به طور کامل به روی مسلمانان می بندند.

 

از جمله این اعیاد، عید الغفران، عیدالعرش و عید التورات است و این اعیاد از 6 تا 27 سپتامبر ادامه دارد.

 

مقامات صهیونیستی همچنین به طور کامل کرانه باختری و نوار غزه را می بندند و تدابیر امنیتی اتخاذ می کنند.

 

هتک حرمت مسجد «آستین» در سالروز حملات ۱۱ سپتامبر / گروه های حقوق مدنی اسلامی خواستار رسیدگی شدند

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «ksat»، گروه های حقوق مدنی اسلامی  از پلیس شهر «آستین» واقع در ایالت تگزاس درخواست کردند می خواهند تا تحقیقات خود را در مورد هتک حرمت مسجد این شهر در سالگرد حملات 11 سپتامبر آغاز کند.

 

این درخواست پس از آن مطرح شد که گروهی از اسلام هراسان یک ماسک سر خوک و یک تابلو که کلمات ضد اسلامی بر روی آن نوشته شده بود را در مقابل مرکز اسلامی آستین گذاشتند.

 

شورای روابط آمریکایی-اسلامی تصویریاز این تابلو  را که توسط متولیان این مسجد تهیه شده بود در فیس بوک منتشر کردند.

 

اسلام هراسان این تابلو را که روی آن کلماتی با این مضمون که مسلمانان نجس هستند نوشدته شده بود در مقابل در مسجد گذاشته بودند.

 

مدیر اجرایی دفتر شورای روابط اسلامی-آمریکایی در آستین در این باره گفت: این اقدام که ناشی از نفرت علیه مسلمانان است در حالی انجام شد که جامعه مسلمانان برای کمک به شهروندان آستین آستین واکسیناسیون رایگان کرونا را راه اندازی کردند و آشپزخانه سوپ را به مناسبت بیستمین سالگرد غم انگیز 11 سپتامبر برگزار کردند.

 

وی افزود: در حالی که جامعه مسلمانان با هموطنان آمریکایی خود برای کمک به ایجاد ملتی بهتر متحد شده اند ، اقلیت کوچکی همچنان به تعصب و ارعاب ادامه می دهند تا ما را از هم جدا کنند و به زندگی های از دست رفته در آن روز غم انگیز بی احترامی کنند.

 

تحصن همبستگی با اسرای فلسطینی در صحن های مسجدالاقصی

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از«آناتولی»، ده ها فلسطینی روز جمعه در صحن های  مسجدالاقصی در حمایت از بازداشت شدگان فلسطینی در زندان های اسرائیل تجمع همبستگی برگزار کردند.

 

فلسطینیان با سر دادن شعارهای حمایت خود را از اسرا اعلام کرده و اشغالگران را محکوم کردند.

 

فلسطینیان در حالی که پرچم های فلسطینی در دست داشتند، در اطراف مصلای قبه الصخره شعارهایی را در حمایت از وطن خود سر دادند.

 

نظامیان رژیم صهیونیستی نیز خود را به این مکان رساندند و میان دو طرف درگیری صورت گرفت.

 

شیخ محمد حسین، مفتی کل قدس و فلسطین نیز بخش زیادی از خطبه های نماز جمعه را به مسئله اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی اختصاص داد.

 

شیخ محمد حسین از پایداری اسرای فلسطین و فعالیت های مردمی در جهت همبستگی با آنان را ستود و خواستار آزادی اسرا در زندان های اسرائیل و توقف حملات آنان شد.

 

در همین راستا، هزاران فلسطینی نیز نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

بازداشت یک جوان فلسطینی نزدیک مسجد ابراهیمی

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «معا»، نظامیان رژیم صهیونیستی شب گذشتهف یک جوان فلسطینی را در یکی از ایست های بازرسی در اطراف مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل بازداشت کرده و گمان کرده اند که وی چاقو به دست داشته است.

 

منابع محلی فلسطین گزارش دادند: احمد محمد احمد بوجه (18 ساله) به بهانه اینکه چاقو به دست داشته است، وی را بازداشت کرده و به مرکز پلیس برای تحقیقات و بازپرسی بردند و هنوز از سرنوشت وی خبری نشده است.

 

نظامیان صهیونیستی هفته گذشته به بهانه اعیاد یهودی درهای مسجد ابراهیمی را به مدت یک روز کامل به روی نمازگزاران بستند.

 

نظامیان رژیم صهیونیستی ماه گذشته نیز به  نمازگزاران فلسطینی  در جریان برگزاری نماز جمعه در مسجد ابراهیمی حمله کرده و آنان را مورد حمله و ضرب و شتم قرار دادند.

 

شاهدان عینی گزارش دادند: نمازگزاران هنگام خروج از مسجد ابراهیمی شعارهایی در محکومیت طرح صهیونیستی مبنی بر ساخت آسانسور در این مسجد سردادند.

 

 

پایان پیام/ 9