مسجد، نماز و دفاع مقدس

مسجد، نماز و دفاع مقدس

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
زرهانی نوشت: در دوران دفاع مقدس ستاد فرماندهی جنگ، ستاد اقامه نماز هم بود، سنگر هم از کارکرد مسجد برخوردار بود. درخاکریز در هنگامه عملیات صدای تکبیر و طنین توپ و خمپاره درهم می آمیخت و در عرش فرشتگان را به وجد می آورد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، دکتر سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس یادداشتی تحت عنوان «مسجد، نماز و دفاع مقدس» را منتشر کرد.

متن به شرح ذیل است:

یکی از سرنوشت ساز ترین حوادث نیمه دوم قرن بیستم پدیده دفاع مقدس است. هدف اصلی آمریکا و همدستانش از تحمیل جنگ براندازی و خاموش کردن حرکت انقلاب اسلامی بود. انقلاب و اندیشه های مصلحانه امام خمینی نشانه بارز ایجاد یک تحول در منطقه بر مبنای جهان بینی توحیدی به شمار می آمد. نه تنها اسرائیل غاصب متزلزل شد؛ بلکه دولت های استبدادی و تحت سلطه استعمار هم احساس خطر کردند و موج خیزش مسلمانان، سران شوروی را هم به وحشت انداخت و جمهوری های مسلمان نشین را به حرکت درآورد. از این رو دو اردوگاه متناقض امپریالیسم و کمونیسم و مرتجعان و دیکتاتورهای منطقه به حمایت از بعثی های متجاوز برخاستند و در مقابل انقلاب اسلامی نوپا صف آراستند. انتظار داشتند در کوتاه مدت نظام اسلامی را ساقط کنند و بر نفت و گاز منطقه مسلط شوند و اسلام گرایی را سرکوب کنند. اما برخلاف تصور آنان میدان جنگ تبدیل به یک دانشگاه بزرگ برای تربیت موحدان و پرورش مدیران جهادی و شجاع و خلاق گردید.

هر چه زمان جنگ طولانی تر شد یاس و آشفتگی جنگ افروزان بیشتر نمایان گردید. روح مقاومت و ایستادگی در برابر استبداد و استعمار به جوانان جهان اسلام سرایت کرد و معادلات جدیدی به ارمغان آورد. شیطان بزرگ فهمید که راهبرد غلطی انتخاب کرده است.

همه مردم با اتحاد و انسجام در رکاب امام ایستادند و با حمایت از رزمندگان اسلام نقشه راه آمریکا را نقش بر آب کردند. راز سربلندی و استحکام مجاهدان راه حق در میادین نبرد اعتقاد راسخ به امدادهای الهی و راز و نیازهای عارفانه و عاشقانه با خدای یکتا بود.

شبهای جبهه سرشار از عشق، اشک و آکنده از عطر تقرب و ابتهال بود. عقبه هر خاک ریز در خط مقدم جبهه جنگ به چندین مسجد متصل بود.

عالمان دین و مفسران کلام الله و مدرسان حوزه های علمیه و استادان و معلمان و طلاب و دانشجویان و دانش آموزان و کارگران و کشاورزان بازاریان همه لباس بسیجی بر تن کردند و و رهسپار میدان جنگ شدند. در اوج محاصره، تحریم، بمباران شیمیایی و موشک باران مناطق مسکونی مردم در مساجد آموزش می دیدند و داوطلبانه به ندای ولی امر مسلمین جهان لبیک می گفتند و در جبهه ها بر دشمن شبیخون می زدند. جوانان دانش پژوه و صنعتگر مسجدی اولین هسته های خودکفایی را در صنایع نظامی طراحی کردند و با ابتکار به ساختن و پرداختن جنگ افزارهای جدید روی آوردند. ترکیب علم و عبادت و رشادت آلیاژ تازه ای ساخت که بعدها زیر بنای مقاومت اسلامی و بلای جان شیطان بزرگ گردید. آمریکا می خواست با تحمیل جنگ به نقطه پایان انقلاب برسد ولی خداوند اراده کرد که دفاع مقدس را به نقطه آغاز حیات طیبه مقاومت اسلامی تبدیل کند.

پیوند مردم و علمای دین و اقامه نماز از مسجد تا سنگرها و خاکریزها در زیر آتشبار دشمن مهم ترین عامل موفقیت رزمندگان اسلام به حساب می آمد. نیروی لایزال ایمان، تهجد و شب زنده داری سپاه توحید و توکل و هوشمندی فرزندان حضرت روح الله کمر ارتش بعث و مستکبران را شکست و مسیر تاریخ معاصر را تغییر داد.

در دوران دفاع مقدس ستاد فرماندهی جنگ، ستاد اقامه نماز هم بود، سنگر هم از کارکرد مسجد برخوردار بود. درخاکریز در هنگامه عملیات صدای تکبیر و طنین توپ و خمپاره درهم می آمیخت و در عرش فرشتگان را به وجد می آورد. یکی از ناشناخته های دفاع مقدس عمق و عظمت اشک ها و راز و نیازهای پنهانی و شبانه رزمندگان عارف بالله است. اگر آن‌ شبهای نورانی نبود آن حماسه های جاودانی ظهور و بروز چندانی نداشت.

ستاد اقامه نماز خاطره موذنان خط مقدم جبهه های جنگ و نمازگزاران خط شکن را گرامی می دارد و به روان پاک شهدا و امام شهدا سلام و درود نثار می کند و برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پرچمدار اقامه نماز سلامت و عزت الهی خواستار است. ما در حرکت انقلاب اسلامی  و دفاع مقدس با مسجد و نماز و قرآن و اهل بیت علیهم السلام به پیروزی رسیده ایم و در آینده نیز با تمسک بحبل الله و پیوند با خدا می توانیم تمدن نوین اسلامی را اقامه کنیم.

 

پایان پیام/ 9